Τα 12 επίμετρα της συμφωνίας με τους δανειστές που αποτελούν τα βασικά προαπαιτούμενα της εαρινής, αλλά και φθινοπωρινής αξιολόγησης απασχόλησαν το ΔΣ της ΕΣΕΕ της 16/5.
Το πολυνομοσχέδιο που έρχεται με κατεπείγουσες διαδικασίες για ψήφιση το Σαββατοκύριακο 21-22 Μαΐου, αυξάνει τους έμμεσους φόρους κατά 1,8 δις ευρώ και εντείνει τον φόβο, μήπως άμεσοι και έμμεσοι φόροι καταπιούν την αδύναμη ελληνική μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.
Η συμφωνία, επίσης προαπαιτεί, μετά κάθε ετήσια έκθεση της Εurostat να καθορίζονται με τον «μηχανισμό δημοσιονομικής διόρθωσης» ποιες δαπάνες θα περικόπτονται για έναν χρόνο.
Με έναν δρακόντειο νόμο που προβλέπει ότι μέσα σε 20 ημέρες από τη διαπίστωση απόκλισης στον προϋπολογισμό θα κόβονται αυτόματα οι δαπάνες για να επανέλθει στους στόχους, η κυβέρνηση σφράγισε τη συμφωνία με τους Ευρωπαίους και κλείνει την πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος.
Το νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές της εβδομάδας και θα περιλαμβάνει και το τρίτο πακέτο μέτρων με αυξήσεις 1,8 δις ευρώ στους έμμεσους φόρους που θα εφαρμοστούν σταδιακά από τον Ιούνιο ως το καλοκαίρι του 2018.
Το κρίσιμο, όμως, μέτρο είναι η διάταξη για τον «αυτόματο κόφτη δαπανών» ο οποίος θα προβλέπει τα εξής:
• Ως το τέλος Απριλίου κάθε έτους θα συντάσσεται έκθεση από το υπουργείο Οικονομικών για τυχόν αποκλίσεις από τους στόχους του προγράμματος για το πρωτογενές πλεόνασμα (0,5% το 2016, 1,75% το 2017, 3,5% του ΑΕΠ το 2018) που διαπιστώθηκαν από την έκθεση της Eurostat.
• Σε περίπτωση αρνητικής απόκλισης, θα καθορίζεται το ύψος των μέτρων και θα ενεργοποιείται αυτόματα ο μηχανισμός.
• Σε 20 ημέρες θα καθορίζονται τα μέτρα – ποιες περικοπές θα γίνουν – ανά κατηγορία δαπανών και θα εφαρμόζονται με προεδρικό διάταγμα.
• Αν δεν υπάρξει προεδρικό διάταγμα, τότε θα γίνεται οριζόντια περικοπή των κονδυλίων του προϋπολογισμού ανεξαρτήτως κατηγοριών, που σημαίνει ότι θα περιλαμβάνονται μισθοί και συντάξεις.
• Η ισχύς των μέτρων θα είναι για έναν χρόνο, ως την επόμενη ανακοίνωση της Eurostat.
• Επίσης, θα υπάρχει ρήτρα διαφυγής για εξαιρετικές περιπτώσεις (π.χ. σεισμός και έκτακτες περιπτώσεις).
Είναι προφανές ότι στον μηχανισμό ούτε περιγράφονται ούτε νομοθετούνται μέτρα «υπό αίρεση», καθώς κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται από το Σύνταγμα, ούτε μπορεί να δοθεί στον υπουργό Οικονομικών καμία εξουσιοδότηση για την επιβολή φόρων.
Ωστόσο, θα θεσμοθετηθεί ένας προληπτικός μηχανισμός ελέγχου δαπανών για την Κυβέρνηση, ο οποίος θα αποτελέσει δικλίδα ασφαλείας και για τους δανειστές.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι διαρθρωτικό μέτρο, καθώς στην αρνητική απόκλιση από τους στόχους ο «κόφτης» θα ενεργοποιείται αυτόματα, ενώ από τον «κόφτη» εξαιρούνται οι δαπάνες που αφορούν την Υγεία και την εθνική ασφάλεια.
Στο κρίσιμο ερώτημα κατά πόσο θα μειώνονται αυτόματα οι δαπάνες για μισθούς και συντάξεις η απάντηση είναι ότι σε κάθε τομέα θα υπάρχουν οροφές από τις οποίες δεν πρέπει να ξεφύγουν οι δαπάνες. Αν η απόκλιση από τον στόχο μια χρονιά είναι μικρή, περιορισμένη, αυτό μπορεί να διορθωθεί μέσω των ελαστικών δαπανών.
Αν, όμως, είναι μεγάλη, από 0,25- 1%, τότε θα μπορούν να μειωθούν δαπάνες από περικοπές αμοιβών, μισθών και συντάξεων που αναλογούν στο 70% περίπου του συνόλου των δαπανών στον δημόσιο τομέα;
Με το νομοσχέδιο αυξάνονται και οι έμμεσοι φόροι με στόχο πρόσθετα έσοδα 1% του ΑΕΠ από τώρα ως το 2018. Τα 12 μέτρα που έχουν κοστολογηθεί είναι τα εξής:
1. Αύξηση συντελεστή ΦΠΑ από 23% σε 24%. (437 εκ. ευρώ)
2. Αύξηση 5% του ειδικού φόρου στα καύσιμα κίνησης. (215 εκ. ευρώ)
3. Φόρος στην κατανάλωση φυσικού αερίου. (302 εκ. ευρώ)
4.Αύξηση ΕΦΚ στη μπύρα και αλκοολούχων ποτών στα Δωδεκάνησα. (122 εκ. ευρώ)
5.Αύξηση των τελών ταξινόμησης αυτοκινήτων με βάση την εμπορική αξία και ειδικού τέλους στις πωλήσεις μεταχειρισμένων ΙΧ. (121 εκ. ευρώ)
6. «Τέλη κυκλοφορίας» στα αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες που πρέπει να εφοδιάζονται οι οδηγοί όταν περνούν τα σύνορα (13 εκ. ευρώ)
7. Οι εταιρείες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας θα αποδίδουν επιπλέον έσοδα που αναλογούν σε αύξηση του ειδικού τέλους κατά 5 λεπτά ανά χρήστη. (65 εκ. ευρώ)
8.Αύξηση ΕΦΚ κάθε είδους εισαγόμενου καφέ. (62 εκ. ευρώ)
9.Αύξηση φόρου στα τσιγάρα και στον καπνό από 20 λεπτά ως και 1 ευρώ το πακέτο αλλά και το ηλεκτρονικό τσιγάρο (142 εκ. ευρώ)
10.Ειδικό τέλος 5 λεπτά ανά χρήστη συνδρομητικής τηλεόρασης ή 10% που θα καταβάλλουν οι εταιρείες. (25 εκ. ευρώ)
11.Αυξηση στη φορολογία στοιχηματικών και εταιρειών συλλογικών επενδύσεων-portfolios/real estate (95 εκ. ευρώ)
12.Τέλος διανυκτέρευσης 1 ευρώ ανά αστέρι στα ξενοδοχεία και ανά κλειδί ενοικιαζόμενων δωματίων από το 2018. (94,5 εκ. ευρώ)
Τέλος, στο πλαίσιο της συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΣΕΕ (16/5) αποφασίστηκε να εξουσιοδοτηθεί το Προεδρείο της Συνομοσπονδίας, προκειμένου:
Α) Στην επικείμενη συνάντηση με τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, κ. Αλεξιάδη, να τεθεί επί τάπητος και να θεσμοθετηθεί ο ειδικός ακατάσχετος λογαριασμός για τις επιχειρήσεις.
Μέσω της υλοποίησης της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας θα δίνεται πλέον η δυνατότητα στους επιτηδευματίες να υποδεικνύουν έναν λογαριασμό ως κύριο τροφοδότη της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, ο οποίος θα τυγχάνει του ίδιου προστατευτικού πλαισίου με τον αντίστοιχο των φυσικών προσώπων.
Με αυτόν τον τρόπο η επιχείρηση θα συνεχίσει να λειτουργεί, ανταποκρινόμενη στις υποχρεώσεις της, ενώ η ταυτόχρονη διασύνδεση του ακατάσχετου λογαριασμού με τα τερματικά μηχανήματα καρτών (POS) θα επεκτείνει τη χρήση τους.
Β) Να λάβει τέλος ο «ξαφνικός θάνατος» χιλιάδων επιχειρήσεων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών σε Εφορίες (σε έως και 100 δόσεις).
Η αυστηροποίηση του αρχικώς θεσπισθέντος πλαισίου έχει σαν συνέπεια την απώλεια της ρύθμισης, σε περίπτωση αδυναμίας πληρωμής νέων βεβαιωμένων οφειλών που καθίστανται ληξιπρόθεσμες (και όχι από την παραλαβή του ενημερωτικού σημειώματος) εντός 30 ημερών για το χρονικό διάστημα από 16/12/2015 έως 30/6/2016.
Οι ισχύουσες ρυθμίσεις προκαλούν οικονομική ασφυξία σε χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες, με συνέπεια η ελαστικοποίηση του πλαισίου και η δυνατότητα αποπληρωμής των οφειλόμενων δόσεων σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα να συνιστούν αδήριτη ανάγκη.
Γ) Να εξετάσει την δυνατότητα κατάθεσης προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την πρόδηλη αντισυνταγματικότητα του «φορολογικού-ασφαλιστικού», λόγω της ανισομερούς κατανομής των ασφαλιστικών βαρών για ίδιες παροχές, της έλλειψης αναλογιστικών μελετών που ήδη έχει επισημάνει το Ελεγκτικό Συνέδριο και της επαχθούς, μη βιώσιμης και άνισης, φορολογικής και εισφοροδοτικής επιβάρυνσης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, που –σε συνδυασμό με την διακριτική μεταχείρισή της λόγω έλλειψης αφορολόγητου- οδηγεί σε ένα νομικό πλαίσιο το οποίο βρίσκεται εκτός συνταγματικής τάξης.
Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης δήλωσε:
«….Το φετινό καλοκαίρι ξεκινά με έναν φορολογικό μαραθώνιο τριετούς διάρκειας. Το δίμηνο Ιουνίου-Ιουλίου φέρνει αυξήσεις σε καύσιμα, καφέ, μπύρα, τσιγάρα, καπνό, χρήση Internet, συνδρομητική τηλεόραση και ΙΧ, ενώ το μεγαλύτερο λογαριασμό φέρνει η αύξηση του ΦΠΑ από 23% σε 24%. Το υπόλοιπο του 2016 αρχής γενομένης από τον Ιούνιο οι Έλληνες φορολογούμενοι θα κληθούμε να πληρώσουμε επιπλέον φόρους 1,3 δις ευρώ. Εκτός, λοιπόν, από τον «κόφτη» δαπανών, οι μικρομεσαίοι έχουμε να αντιμετωπίσουμε και ένα «ράφτη» φόρων…»