Υπερδιπλασιάστηκαν οι ηλεκτρονικές αγορές των Ελλήνων καταναλωτών κατά τη διάρκεια της καραντίνας,όπως προκύπτει από σχετική έρευνα της Pulse RC για το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών στην Αττική.
Η έρευνα αυτή διεξήχθη από τις 12 έως τις 15 Απριλίου του 2020 και τα αποτελέσματα της βασίστηκαν στις απαντήσεις 1000 ερωτηθέντων της Περιφέρειας της Αττικής.
Σχεδόν όλοι οι Έλληνες (88%) χρησιμοποιούν πλέον τακτικά (από «κάποιες φορές την εβδομάδα έως κάθε μέρα») το Ίντερνετ – και 2% μπαίνει «κάποιες φορές το μήνα».
1.Η συχνότητα χρήσης ηλεκτρονικών υπηρεσιών
Στο ερώτημα για τη συχνότητα που χρησιμοποιούν το ίντερνετ:
– το ποσοστό αυτών που πραγματοποιούν τακτικά (από κάποιες φορές την εβδομάδα έως σχεδόν κάθε μέρα) αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα (e- shop) στο Ίντερνετ, είναι υπερδιπλάσιο τώρα, σε σύγκριση με πριν από την επιδημία του νέου κορονοϊού (είναι 20% – ήταν 9%) – άλλο 31% αγοράζει κάποιες φορές το μήνα!
– το ποσοστό των Ελλήνων που συναλλάσσονται τακτικά (από κάποιες φορές την εβδομάδα έως σχεδόν κάθε μέρα) ηλεκτρονικά με το Δημόσιο και τις Τράπεζες ανέρχεται στο 37% – και 38% πράττει το ίδιο κάποιες φορές το μήνα.
– σχεδόν οι έξι στους δέκα (57%) αξιοποιούν την τηλεργασία τακτικά. Στις πιο «ενεργές» εργατικά/επαγγελματικά ομάδες, το ποσοστό αυξάνεται στο 66% (ελεύθεροι επαγγελματίες / επιχειρηματίες και δημόσιοι υπάλληλοι) και στο 71% (ιδιωτικοί υπάλληλοι)
– αντίθετα, λόγω των περιοριστικών μέτρων, μειωμένο καταγράφεται το ποσοστό των καταναλωτών που τακτικά επισκέπτονται καταστήματα της περιοχής τους (τροφίμων, φαρμακεία, περίπτερα κλ.π.) για αγορά διαφόρων ειδών (52% από 71%).
2. Η αξιολόγηση e-shops
Από όλες τις διαδικτυακές δυνατότητες αυτή που παρουσιάζει το μεγαλύτερο περιθώριο ενίσχυσης στη χώρα μας, την υψηλότερη δυναμική αλλά και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τον Έλληνα επαγγελματία, είναι τα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops).
Πιο συγκεκριμένα, από όλους όσοι αγοράζουν (από κάποιες φορές το μήνα έως σχεδόν κάθε μέρα) από ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) στο Ίντερνετ (δηλαδή το 51% αυτών που μπαίνουν στο Ίντερνετ «από κάποιες φορές το μήνα έως κάθε μέρα», ή αντίστοιχα το 46% του γενικού πληθυσμού):
– οι περισσότεροι (τρεις στους τέσσερις, 73%) πραγματοποιούν περισσότερες αγορές από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα – άλλο ένα 16% μοιράζει τις αγορές του μεταξύ e-shops της χώρας μας και του εξωτερικού και μόνο το 6% αγοράζει κυρίως από καταστήματα του εξωτερικού,
– άλλοι τόσοι (επτά στους δέκα, 71%) εμπιστεύονται (αρκετά έως πολύ) τις αγορές μέσω ίντερνετ,
– ακόμα περισσότεροι (76%), βρίσκουν (αρκετά έως πολύ) ικανοποιητική την ποικιλία και την ποιότητα των ειδών και
– επίσης πολλοί (σχεδόν επτά στους δέκα, 68%) είναι ικανοποιημένοι (αρκετά έως πολύ) και από την ποιότητα εξυπηρέτησης (όπως συνέπεια, τιμές, υποστήριξη).
3. Δυο κεντρικές παρατηρήσεις
Δύο πρώτες κεντρικές παρατηρήσεις, επισημαίνονται:
α. Ο βαθμός εξάπλωσης της χρήσης του διαδικτύου στη συναλλακτική συμπεριφορά του πληθυσμού καταγράφεται σημαντικά αυξημένος – γεγονός αναμενόμενο. Η στροφή του καταναλωτή στις αγορές μέσω e-shops σηματοδοτεί μια νέα αγοραστική συμπεριφορά, γεγονός που οφείλει να απασχολήσει περαιτέρω τα Επιμελητήρια, ως προς τις δυνατότητες παρέμβασης για την υποστήριξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας των μελών τους.
Δημιουργείται, πλέον, ένα ευρύτατο πεδίο δράσης και συμβουλευτικής υποστήριξης των μελών των επιμελητηρίων, από την κατασκευή και την έναρξη χρήσης ενός e-shop μέχρι και την εκπαίδευση και τις σύγχρονες στρατηγικές marketing προώθησης αγορών μέσω e-shops.
Η ταχύτητα στην εξοικείωση και η εκπαίδευση στα σύγχρονα εργαλεία πληροφορικής θα αποτελέσουν τους νέους άξονες για την επιτυχή άσκηση κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας, σε μία εποχή, όπου τα παραδοσιακά πρότυπα των φυσικών καταστημάτων πρόκειται να αντιμετωπίσουν ιδιαίτερες δυσκολίες, λόγω της κρίσης της πανδημίας.
Ιδιαίτερη σημασία, αποκτά συνεπώς, η ευελιξία στο βαθμό ενσωμάτωσης των ηλεκτρονικών καταστημάτων στην παραδοσιακή επιχειρηματική νοοτροπία των μελών των Επιμελητηρίων – και εκεί τα Επιμελητήρια μπορούν να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο!
β. Παρόμοια φαίνεται να είναι η κατάσταση και στο τομέα της τηλεργασίας. Είναι προφανές ότι η κρίση της πανδημίας έχει επιδράσει καταλυτικά στη στροφή εργοδοτών και εργαζομένων προς την τηλεργασία. Το γεγονός αυτό πρέπει να εκτιμηθεί σε βάθος χρόνου, καθώς απαιτούνται μεγάλες και ριζικές θεσμικές παρεμβάσεις από πλευράς πολιτείας, προκειμένου να τεθούν κανόνες και εκσυγχρονιστικά πλαίσια για την εδραίωσή της.
Η ψηφιοποίηση του μεγαλύτερου μέρους των συναλλαγών μεταξύ κράτους-πολίτη, δημιουργεί τις προϋποθέσεις στα επιμελητήρια για να περιορίσουν στο ελάχιστο την ανάγκη φυσικής παρουσίας των μελών τους κατά τη διεκπεραίωση των υποθέσεών τους. Ο βαθμός ετοιμότητας των επιμελητηρίων στη κατεύθυνση αυτή αναμένεται να αναδείξει και την αναγκαιότητα της παροχής νέων υπηρεσιών προς τα μέλη τους, αφού το πεδίο της παραδοσιακής συναλλαγής τους με αυτά θα αποτελέσει «ψηφιακό» παρελθόν.