Η αντοχή της οικονομίας να απορροφήσει και να ανταποκριθεί στα μέτρα ύψους 14,5 δισ. ευρώ που έχουν ήδη ψηφιστεί για την περίοδο 2015 – 2020 και κυρίως η στάση των δανειστών μετά τις γερμανικές εκλογές θα καθορίσουν το πότε και κυρίως το πώς η Ελλάδα θα βγει από τον κλοιό των μνημονίων.
Τα προβλήματα της συμφωνίας του Eurogroup της Πέμπτης ξεκίνησαν από την επομένη της συνόδου των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών κ. Βόλφγκανγκ Σόιμπλε δέχθηκε κριτική και για τη «μορφή » της συμμετοχής του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, ενώ κάποιοι «σκληροί» τον κατηγόρησαν ακόμη και για την έγκριση της δόσης των 8,5 δισ. ευρώ.
Την ίδια ώρα πληροφορίες από την Ουάσιγκτον αναφέρουν ότι δεν θα είναι έκπληξη αν τελικά το ΔΣ του ΔΝΤ δεν πάρει απόφαση για τη συμμετοχή του Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα με επιχείρημα ότι δεν τεκμηριώνονται απολύτως οι λόγοι της κατ’ αρχήν (in principle) έγκρισης του προγράμματος με την Ελλάδα.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι ενδεχόμενο να υπάρξει απόφαση μετά τις γερμανικές εκλογές όταν πλέον θα πρέπει να διευκρινιστούν στη λεπτομέρειά τους τα μέτρα για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, έστω και αν αυτά εφαρμοστούν μετά το πρώτο μισό του 2018.
Οπως έχει τονίσει επανειλημμένα ο κ. Σόιμπλε, το θέμα της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους θα πρέπει να εγκριθεί και από το γερμανικό κοινοβούλιο. Αν επιβεβαιωθεί η εκλογική άνοδος της κ. Μέρκελ και η δημιουργία ενός συνασπισμού των Χριστιανοδημοκρατών με τους Φιλελεύθερους και όχι τους Σοσιαλδημοκράτες τότε τα πράγματα θα γίνουν πιο δύσκολα.
«Η Γερμανία πρέπει να κατανοήσει ότι θα πρέπει να προσφερθούν στον ελληνικό λαό περισσότερες προοπτικές», τόνισε ο Γάλλος επίτροπος κ. Πιερ Μοσκοβισί μιλώντας σε εκδήλωση στο Βερολίνο από το Ινστιτούτο Κέρπερ. Αναφερόμενος στο ενδεχόμενο η συμφωνία Θεσμών-Ελλάδας να συζητηθεί στη γερμανική Βουλή, ο Πιερ Μοσκοβισί εξέφρασε την πεποίθηση πως το γερμανικό κοινοβούλιο θα δείξει κατανόηση για «το πόσο σημαντική είναι».
Ο κ. Μοσκοβισί τάχθηκε σαφώς υπέρ της αμοιβαιοποίησης του χρέους των χωρών μελών της Ευρωζώνης με την έκδοση ευρωομολόγων, ενώ έφτασε να θέσει και θέμα νομιμότητας των μέτρων που ελήφθησαν στην Ελλάδα, τονίζοντας μάλιστα ότι τις περισσότερες φορές «εμείς αποφασίζουμε γι’ αυτά που θα πρέπει να κάνει ο ελληνικός λαός».
«Η Γερμανία είναι ισχυρή και πλούσια χώρα και δεν πρέπει να φοβάται», επισήμανε ο κ. Μοσκοβισί. Εξάλλου, ανέφερε, «τη συμφέρει η Ιταλία, η Ελλάδα, η Ισπανία και η Πορτογαλία να βρεθούν σε καλύτερα επίπεδα απ’ ό,τι είναι σήμερα».
Δύσκολη εφαρμογή
Εντός της Ελλάδας, μετά την ψήφιση διαδοχικών πακέτων μέτρων συνολικού ύψους 14,5 δισ. ευρώ, τώρα το οικονομικό επιτελείο θα έχει μπροστά του το πιο δύσκολο κομμάτι που αφορά την εφαρμογή τους τόσο σε ό,τι αφορά την απόδοσή τους όσο και στις διαδικασίες.
Ο στόχος της τρίτης αξιολόγησης που καλώς εχόντων των πραγμάτων θα ξεκινήσει από το φθινόπωρο θα έχει ως κορμό της έξι βασικά θέματα.
1. Τη διασφάλιση της επίτευξης του δημοσιονομικού στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ φέτος και 3,5% του ΑΕΠ το 2018. Συνεπώς θα πρέπει να επανεξεταστεί η πορεία εσόδων για το 2017, με τους στόχους για τον ρυθμό να έχουν μειωθεί ήδη κατά 1% του ΑΕΠ (από το 2,7% του ΑΕΠ που προβλεπόταν στο τέλος του 2016 στο 1,8% του ΑΕΠ τον περασμένο Μάιο) και αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω, με δεδομένο ότι η οικονομία ήταν παγωμένη για το πρώτο εξάμηνο του χρόνου περιμένοντας τη δεύτερη αξιολόγηση.
2. Την ολοκλήρωση της εφαρμογής του νόμου για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση που προβλέπει την ουσιαστική ενοποίηση των επιμέρους Ταμείων στον ΕΦΚΑ με την ενοποίηση εισφορών – παροχών. Επίσης θα πρέπει να ολοκληρωθεί ο επανυπολογισμός των συντάξεων και τα δύσκολα θέματα της κατάργησης του ΕΚΑΣ και της νέας έμμεσης αύξησης των εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
3. Την εκκαθάριση των κόκκινων δανείων με έμφαση στη γρήγορη υιοθέτηση και εφαρμογή του εξωδικαστικού μηχανισμού που θα αφορά μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις. Ηδη η καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του μέτρου έχει δημιουργήσει το φαινόμενο επιχειρήσεις που δυσκολεύονται να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους να αφήνουν τις οφειλές τους να καθίστανται ληξιπρόθεσμες, με την ελπίδα να ενταχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό και να αυξάνονται συνεχώς τα κόκκινα δάνεια.
4. Την ολοκλήρωση της δημιουργίας του νέου υπερταμείου αποκρατικοποιήσεων και τη συμμετοχή του στην αξιοποίηση κινητής και κυρίως ακίνητης δημόσιας περιουσίας αφενός για να υπάρχουν έσοδα που έχουν υπολογιστεί για τη μείωση του χρέους και αφετέρου λόγω της συμφωνίας του 2015 όπου μέρος των εσόδων θα αποτελέσουν κονδύλια επενδύσεων.
5. Τη συνέχιση και ολοκλήρωση των αλλαγών στον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα που ξεκινά από την τρίτη φάση της προσαρμογής των ειδικών μισθολογίων με αυτά της κεντρικής διοίκησης και συνεχίζεται με την εφαρμογή της αξιολόγησης και του προγράμματος συνεχούς κινητικότητας στη δημόσια διοίκηση.
6. Την περαιτέρω απελευθέρωση αγορών και υπηρεσιών για την οποία πιέζει υπερβολικά κυρίως το ΔΝΤ θεωρώντας ότι έχουν γίνει πολύ λίγα πράγματα σε ό,τι αφορά το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, ενώ και τα μέτρα για τη διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας.
Ολα αυτά θα περιλαμβάνονται αναλυτικά στο αναθεωρημένο μνημόνιο που αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα το επόμενο διάστημα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος