Στις πολιτικές εξελίξεις, στις εκλογές και στην αβεβαιότητα που επικράτησε μέχρι τη συμφωνία της κυβέρνησης με τους εταίρους αποδίδει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθήνας την υποχώρηση της κατανάλωσης.
Όπως σημειώνει το ΕΕΑ, περί το 1δισ. ευρώ χάθηκε από την αγορά το τελευταίο δίμηνο, με απώλειες σχεδόν σε όλα τα εμπορικά είδη και τις υπηρεσίες, όπως ο κλάδος της εστίασης, σύμφωνα με υπολογισμούς παραγόντων της αγοράς.
Αιτίες οι πολιτικές εξελίξεις, οι εκλογές και η αβεβαιότητα των διαπραγματεύσεων μέχρι την τελική συμφωνίας της νέας κυβέρνησης, που εξασφάλισε την χρηματοδότηση της χώρας για το επόμενο διάστημα.
Όπως εξηγεί το Επιμελητήριο, οι εξελίξεις αυτές έχουν δημιουργήσει ένα αρνητικό κλίμα στην αγορά, με το ενδιαφέρον από πλευράς των καταναλωτών να είναι αρκετά μειωμένο, αν και οι τιμές σε πολλά είδη λόγο των εκπτώσεων «αγγίζουν» το 50%.
Μάλιστα, το ΕΕΑ σημειώνει ότι σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες για την κίνηση της αγοράς την προεκλογική περίοδο, Χριστούγεννα – αρχές χρόνου, οι πωλήσεις που παρουσίασαν φέτος στην πλειονότητά τους οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου ήταν χαμηλότερες σε σύγκριση με το 2013.
Συγκεκριμένα, έξι στις δέκα επιχειρήσεις είδαν τον τζίρο τους να κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς και τρεις στις δέκα να μένει περίπου αμετάβλητος.
Σύμφωνα με το ΕΕΑ, το πρόβλημα φαίνεται να είναι μεγαλύτερο για τις μικρές επιχειρήσεις, ενδεικτικά να αναφερθεί ότι το 71% των επιχειρήσεων που δεν απασχολούν προσωπικό εμφάνισε μικρότερες πωλήσεις σε σύγκριση με την χριστουγεννιάτικη περίοδο του 2013. Επίσης, για τις επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών το 2013 κάτω των 15.000 ευρώ το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 90%.