ΕΕ: Ανακρίβειες τα περί Βαρουφάκη και ΕΚΤ

Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου

Ο πρόεδρος του Εurogroup ουδέποτε ζήτησε την αντικατάσταση του υπουργού Βαρουφάκη, όπως λανθασμένα του αποδίδεται, στη βάση μιας απάντησης που έδωσε σε τηλεοπτική του συνέντευξη σε ολλανδικό τηλεοπτικό δίκτυο.

Παρομοίως κύκλοι του eurogroup αποδίδουν σε παραπληροφόρηση τα όσα ακούγονται για την θρυλούμενη υπόσχεση που υποτίθεται πως έδωσε στις ελληνικές αρχές για την επαναφορά της εξαίρεσης στην αποδοχή ελληνικών ομολόγων ως εγγύηση για τον απευθείας δανεισμό ελληνικών τραπεζών από την ΕΚΤ.

Συγκριμένα, σε σχέση με την υποτιθέμενη παραίνεση στον πρωθυπουργό να αλλάξει υπουργό οικονομικών, ο πρόεδρος του eurogroup ουδέποτε έκανε τέτοια δήλωση και κακώς η αναφορά του στην οργάνωση της διαπραγματευτικής ομάδας και τον συντονισμό αυτής ερμηνεύεται έτσι.

«Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο, τότε θα ήταν σαν να λέμε ότι ο Ντάισελμπλουμ είχε ζητήσει την αντικατάσταση Στουρνάρα και Χαρδούβελη, όταν ο πρώην πρωθυπουργός είχε ορίσει τον κ.Παπασταύρου κεντρικό διαπραγματευτή», λένε στο real.gr κύκλοι των Βρυξελλών και συμπληρώνουν: «Ο πρόεδρος Ντάισελμπλουμ, αλλά και η Κομισιόν με επίσημη δήλωση επισημαίνουν ότι θα χαρούν να συζητήσουν με όποιον έχει τη σχετική εντολή».

Εξάλλου, ο κ.Βαρουφάκης δεν ήταν ποτέ ο κεντρικός διαπραγματευτής μεταξύ Κυβέρνησης – Τρόικας και στις διάφορες συναντήσεις πήγαινε άλλοτε ο κ.Χουλιαράκης, ο κ.Θεοχαράκης και η κ.Παναρίτη.

Η Realnews με εκτενές ρεπορτάζ, πριν από τρεις εβδομάδες είχε αναδείξει το συγκεκριμένο πρόβλημα – της έλλειψης του αντίστοιχου Παπασταύρου από την σημερινή κυβέρνηση – φιλοξενώντας τις απόψεις κοινοτικών αξιωματούχων που αγωνιούσαν να βγάλουν άκρη με την ελληνική διαπραγματευτική ομάδα. «Κανείς δεν συντονίζει τα υπουργεία και την εκτέλεση του προγράμματος από αυτά», έλεγαν οι θεσμοί και ακριβώς το ίδιο είπε ο κ.Ντάισελμπλουμ στο RTL της Ολλανδίας.

Πρόβλημα από την έλλειψη συντονιστή δεν έχουν οι εταίροι αλλά η Ελλάδα που βιάζεται να πάρει τη δόση, θεωρούν στις Βρυξέλλες.

«Η πολιτική διαπραγμάτευση για το τι πρέπει να γίνει και πως έληξε όταν η χώρα συνυπέγραψε την παράταση κατά τέσσερις μήνες του 2ου ελληνικού προγράμματος, χωρίς αστερίσκους, αποδεχόμενη την ανάγκη ολοκλήρωσης της 5ης αξιολόγησης με την μόνη προβλεπόμενη διαδικασία», εξηγούν, αφήνοντας να εννοηθεί ότι μετά την 20ή Φεβρουαρίου η μόνη τακτική υποχρέωση της χώρας ήταν να φέρει τη λίστα των μέτρων που θα έκλεινε την αξιολόγηση.

Η τελευταία ήταν ανεπαρκής και ως σήμερα αποτελεί αντικείμενο συμπλήρωσης και ελέγχου.

 

Θέμα ΕΚΤ δεν υπάρχει

Την ίδια ώρα κύκλοι του eurogroup διαψεύδουν ότι παρενέβησαν στη λήψη αποφάσεων στο εκτελεστικό συμβούλιο της ΕΚΤ και παραπέμπουν στους γνωστούς κανόνες της.

Από την Φρανκφούρτη η πληροφόρηση είναι πως η κατ΄ εξαίρεση αποδοχή των ελληνικών ομολόγων θα μπορούσε να επανέλθει μόνο όταν φανεί ότι η χώρα είναι εντός προγράμματος και δεν αποτελεί κίνδυνο (ρίσκο). Αλλιώς το καταστατικό δεν επιτρέπει επισφαλείς επενδύσεις σε ομόλογα κατηγορίας junk (σκουπίδια).

Η εξαίρεση ήταν δυνατή όταν ο έλεγχος και η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας ήταν πιστοποιημένοι από την Τρόικα – τότε η ΕΚΤ μπορούσε να παραβλέψει τους οίκους αξιολόγησης.

Μετά όμως από τις δραματικές διαπραγματεύσεις για την παράταση, που οδήγησαν στην δημόσια ανακοίνωση των υπουργών οικονομικών πως η εμπιστοσύνη έχει διαρραγεί, η μόνη λύση για να πειστεί το εκτελεστικό συμβούλιο της ΕΚΤ να επαναφέρει την εξαίρεση είναι να αποδείξει η κυβέρνηση την πολιτική της βούληση για μεταρρυθμίσεις συμφωνώντας με τη Τρόικα στο staff level agreement.

Αυτό εξήγησε και ο Μάριο Ντράγκι και όλοι οι εμπλεκόμενοι στην ελληνική πλευρά. Staff level agreement, όχι απλά παράταση και «έχει ο Θεός».

Άλλωστε οι φόβοι των Ευρωπαίων για τις ελληνικές προθέσεις επιβεβαιώθηκαν καθώς η συμφωνία ακόμα δεν έχει κλείσει. Στις Βρυξέλλες και στις άλλες 17 πρωτεύουσες κανείς δεν έχει συμφωνήσει σε λευκή επιταγή προς την Ελλάδα, κανείς δεν σκοπεύει να δώσει λεφτά για πειράματα και κανείς δεν καταλαβαίνει γιατί είναι υπέρτερο αγαθό οι δαπάνες του δημοσίου, έστω και για μισθοδοσία στο δημόσιο, σε σχέση με το υστέρημα των υπολοίπων πολιτών που πρέπει να πάει για τη συντήρηση της κρατικής μηχανής.

Η Ελλάδα έχει δημόσιες δαπάνες περί τα 55 δισ ετησίως διαχρονικά. Οι εταίροι πιστεύουν ότι πρέπει να τις μειώσει, αντί να υπερφορολογεί ανισομερώς για να καλύψει το παραπάνω ποσό.

Επιπλέον κανείς δεν ξέρει γιατί είναι σοσιαλιστικό να αποτελεί κόκκινη γραμμή η συγχώνευση των επικουρικών ταμείων ώστε με κοινούς κανόνες να συνεχίσουν να δίνουν το σημερινό επίπεδο συντάξεων, γιατί πρέπει το δημόσιο να υπολογίζει και να δίνει εφάπαξ, γιατί κάποιοι βγαίνουν νωρίς και κάποιοι άλλοι όχι, γιατί υπάρχουν ακόμα ρετιρέ, γιατί δεν έχει επιβληθεί οροφή στα 2000 ευρώ μικτά κ.ο.κ.

Γνωρίζοντας πολύ καλά τι πάει στραβά στην Ελλάδα και καθώς δεν βλέπουν κανείς να το διορθώνει (οι ίδιοι σε αντίθεση με την κοινή πεποίθηση δεν γράφουν τους νόμους, ούτε το έκαναν στο παρελθόν) ακούνε πια βερεσέ τα περί μειώσεων συντάξεων και μισθών και διαγιγνώσκουν απλά διαπλοκή με εδραιωμένα συμφέροντα (vested interests) όπως γράφουν στις εκθέσεις τους από το 2010. Δυστυχώς σε ένα πόλεμο, το πρώτο θύμα είναι η αλήθεια.

Πηγή: real.gr

Exit mobile version