Quantcast
Διπλή ανατροπή: 800 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ – Όλες οι πληροφορίες - enikonomia.gr
share

Διπλή ανατροπή: 800 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ – Όλες οι πληροφορίες

δημοσιεύτηκε:

Την Μεγάλη Εβδομάδα πραγματοποιήθηκε διευρυμένη σύσκεψη στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όπου ελήφθησαν σημαντικές αποφάσεις για το πρόγραμμα αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης «ΥΔΡΑ» του Πολεμικού Ναυτικού. Το enikos.gr παρουσιάζει όλες τις πληροφορίες.

του Χρήστου Μαζανίτη

Με την ΥΔΡΑ να βρίσκεται σε αποστολή στην Ερυθρά Θάλασσα, το πρόγραμμα των LCS να έχει «βουλιάξει» και τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού να έχουν φτάσει στο «μη παρέκει», φαίνεται ότι δρομολογούνται εξελίξεις στο θέμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ, που εδώ και 4 χρόνια πηγαίνει από αναβολή σε αναβολή.

Μετά τις παλινωδίες σχετικά με το εάν πρέπει να εκσυγχρονιστούν 2 ή 3 πλοία, η τελευταία εξέλιξη με τις αμερικανικές κορβέτες – φρεγάτες LCS που δεν προχωρούν, ο κύβος ερρίφθη για την αναβάθμιση και των τεσσάρων πλοίων του τύπου, ΥΔΡΑ, ΣΠΕΤΣΑΙ, ΨΑΡΑ, ΣΑΛΑΜΙΣ.

Επιπλέον δυο ζητήματα δημιουργούσαν σοβαρές αναβολές στο πρόγραμμα. Το πρώτο είχε να κάνει με το κόστος. Τα 600 εκατ. που αρχικώς είχαν προϋπολογιστεί έγιναν 700. Όμως οι συνεχείς αναβολές στη λήψη αποφάσεων κι οι ανατιμήσεις έφεραν νέο “πονοκέφαλο”.

Το δεύτερο είχε να κάνει με το θέμα των ναυπηγείων. Ο Σκαραμαγκάς ήταν ο πρώτος που είχε υποβάλει προσφορά. Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες που είχε δημοσιεύει στις 14 Μαρτίου το enikos.gr, η Ολλανδό-γερμανική κοινοπραξία που έχει επιλεγεί από το ΠΝ για την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ είχε δεχθεί πρόταση από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, η οποία κοινοποιήθηκε επίσης προς το ΓΕΝ και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Οι ίδιες πηγές ενημέρωσης έκαναν λόγο για ανταγωνιστική προσφορά των αμερικανικών ναυπηγείων έναντι της αντίστοιχης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά κατά 40 εκατ. φθηνότερη.

Το ποσό δεν είναι καθόλου αμελητέο αφού με αυτά εξοικονομείτο σημαντικό ποσό των χρημάτων που απαιτούνται για την αναβάθμιση όλων των καραβιών. Το πρόγραμμα προβλέπεται να εκτελεστεί εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα από την κοινοπραξία TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems) αλλά και την THALES, που αποτελούν και την κατασκευάστρια κοινοπραξία των πλοίων και γνωρίζει καλά πού «πονάνε» και πού πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή.

Και τα δυο θέματα τέθηκαν επί τάπητος στην σύσκεψη που έγινε στο ελληνικό Πεντάγωνο υπό τον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου Αντώνη Οικονόμου και την συμμετοχή του Αρχηγού ΓΕΝ, Επιτελών του ΠΝ κι εκπροσώπων της κατασκευάστριας εταιρείας.

Εκεί, σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr είχαμε διπλή ανατροπή, με το αποτέλεσμα της σύσκεψης να έχει θετικό πρόσημο ως προς την κατ’ αρχήν εξέλιξη του προγράμματος. Ειδικότερα, σε ότι αφορά το κόστος φαίνεται ότι «κλείδωσε» πως το πρόγραμμα θα αγγίξει, όμως σε καμία περίπτωση δε θα υπερβεί, τα 800 εκατ. ευρώ.

Για το κομμάτι των ναυπηγείων, η κοινοπραξία που έχει αναλάβει να φέρει σε πέρας το πρόγραμμα φέρεται να εισηγήθηκε την εκτέλεση των εργασιών στα Ναυπηγεια Σαλαμινας, προκαλώντας την έκπληξη. Κι αυτό γιατί μπορεί τα εν λόγω ναυπηγεία να έχουν αναλάβει πρόσφατα την κατασκευή μπλοκς των φρεγατών FDI Belharra, δεν είχαν ωστόσο ποτέ αναλάβει ένα τόσο σημαντικό έργο.

Ωστόσο, όπως επεσήμαναν στο enikos.gr αρμόδιες πηγές από το πεντάγωνο, «η κοινοπραξία είναι αυτή που κάνει την επιλογή κι έχει την τελική ευθύνη». Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης στο υπουργείο παρουσιάστηκαν και χρονοδιαγράμματα σχετικά με την εκτέλεση των εργασιών.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ενημέρωσης προς το enikos.gr, η κοινοπραξία ανέφερε ότι θα χρειαστεί περίπου 1,5 χρόνο από την υπογραφή της σύμβασης ώστε να ολοκληρώσει τις απαραίτητες επενδύσεις στα Ναυπηγεία παράλληλα με τις παραγγελίες που πρέπει να γίνουν στα νέα ηλεκτρονικά και οπλικά συστήματα που θα τοποθετηθούν, αφού δεν είναι «προϊόντα που βρίσκονται σε κάποιο ράφι».

Βάσει του σχεδίου που παρουσιάστηκε, η ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης θα πάρει 70 μήνες και για τα 4 πλοία. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εάν πέσουν οι υπογραφές μέσα στον Ιούνιο, το ΠΝ θα παραλάβει το τελευταίο αναβαθμισμένο καράβι στο τέλος του 2031. Η λίστα για τις εργασίες που πρέπει να γίνουν είναι στις «οπωσδήποτε» και στις «επιπλέον».

Στις «οπωσδήποτε» περιλαμβάνεται η εγκατάσταση νέων συστημάτων υψηλής τεχνολογίας και αναβάθμιση/επισκευή υπαρχόντων συστημάτων μάχης και πλατφόρμας. Μέσα στις εργασίες περιλαμβάνεται στο σύστημα μάχης – με το TACTICOS να είναι το επικρατέστερο – νέο Radar 3D AESA και integration.

Δεν περιλαμβάνονται μέσα στην τιμή η αναβάθμιση του πυροβόλου των 127mm, η αναβάθμιση των Phalanx όπως και η εισαγωγή του νέου βλήματος ESSM2, στο οποίο το Πολεμικό Ναυτικό συμμετέχει με υποκατασκευαστικό έργο κι έχει δικαιώματα εξαγωγής. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει ξεχωριστή σύμβαση γι’ αυτά, κάτι δείχνει ότι τα πλοία πρόκειται να μείνουν για επιπλέον 2 δεκαετίες στην υπηρεσία.

Ειδικότερα για το Phalanx οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει η σκέψη αντικατάστασης τους από το RAM, που υπάρχουν στις ΤΠΚ αλλά και τις FDI Belharra, με τα αφαιρεθέντα κομμάτια να προορίζονται για άλλες μονάδες του ΠΝ.

 

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.