Έτοιμη από τον Ιανουάριο του 2016 είναι η νέα νομοθετική
ρύθμιση για τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τις πληροφοριακές υποδομές
του υπουργείου Οικονομικών και την ηλεκτρονική διαβίβαση των δεδομένων των
εκδιδόμενων τιμολογίων και αποδείξεων στην Γ.Γ.Δ.Ε. για επεξεργασία και έλεγχο.
Η υπουργική απόφαση που ρύθμιζε τις λεπτομέρειες εφαρμογής
του μέτρου αυτού είχε ετοιμαστεί πολύ νωρίτερα, από τον Ιούλιο του 2015! Κι
όμως μέχρι σήμερα ούτε η νομοθετική ρύθμιση ούτε η υπουργική απόφαση έχουν
προωθηθεί για θεσμοθέτηση και εφαρμογή.
Η τεχνική υποδομή για την υποδοχή και την επεξεργασία των
δεδομένων των φορολογικών στοιχείων είναι έτοιμη από τον Σεπτέμβριο του 2013,
δηλαδή εδώ και 3 χρόνια, ενώ οι αρχικές εξουσιοδοτικές διατάξεις είχαν
νομοθετηθεί από το 2011, αλλά – με νόμο που τέθηκε σε εφαρμογή από την
1η-1-2015 – καταργήθηκαν!
Η νέα νομοθετική ρύθμιση και η εφαρμοστική υπουργική
απόφαση, που παραμένουν στα συρτάρια των γραφείων της πολιτικής ηγεσίας του
υπουργείου Οικονομικών εδώ και πάρα πολλούς μήνες, προβλέπουν την αποστολή των
δεδομένων όλων των εκδιδόμενων φορολογικών στοιχείων στον server της Γενικής
Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων όχι μόνο μέσω διασυνδεδεμένων ταμειακών μηχανών
αλλά και μέσω μηχανημάτων POS και κινητών τηλεφώνων με υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας.
Στις αποκαλύψεις αυτές προβαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων και
Κατασκευαστών Ταμειακών Συστημάτων Δημήτρης Κατράδης σε αποκλειστική του
συνέντευξη στα dikaiologitika.gr.
Σύμφωνα με τον κ. Κατράδη, η νομοθέτηση και εφαρμογή του
μέτρου που προβλέπει την ηλεκτρονική διαβίβαση των δεδομένων των εκδιδόμενων
φορολογικών στοιχείων στη Γ.Γ.Δ.Ε. θα συμβάλει τα μέγιστα στην αντιμετώπιση της
φοροδιαφυγής.
Αναλυτικά, οι απαντήσεις του κ.Κατράδη στις ερωτήσεις που
του απηύθυναν τα dikaiologitika.gr έχουν ως εξής:
– Kύριε Κατράδη εδώ και πόσο καιρό η κυβέρνηση έχει έτοιμη
τη διάταξη για την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τις πληροφοριακές
υποδομές του υπουργείου Οικονομικών;
Η Υπουργική Απόφαση, που αναφέρεται στην διασύνδεση των
Ταμειακών Μηχανών με τον server της Γ.Γ.Δ.Ε., είναι έτοιμη από τον Ιούλιο του
2015. Κατά την διαδικασία υπογραφής της Υπουργικής Απόφασης, εντοπίστηκε
νομοθετικό κενό, που προέκυψε από την κατάργηση νόμου (ν.1809/1988), ο οποίος
αναφερόταν στην υποχρέωση διασύνδεσης των Ταμειακών Μηχανών και έδινε την
σχετική εξουσιοδότηση στον Υπουργό, για να εξειδικεύσει το μέτρο.
Από τον Ιανουάριο του 2016, είναι έτοιμη και η νομοθετική
διάταξη που θα δίνει την εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονομικών, ώστε να μπορεί
να υπογράψει την Υπουργική Απόφαση και απομένει να μπει ως τροπολογία, σε
Νομοσχέδιο που θα πάει στην Βουλή για ψήφιση.
– Τι ακριβώς
προβλέπει αυτή η διάταξη και πώς μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση της
φοροδιαφυγής;
Η Υπουργική Απόφαση προβλέπει, ότι όλες οι συναλλαγές λιανικής/χονδρικής
(αποδείξεις και τιμολόγια) πρέπει να αποστέλλονται από τους εκδότες, στην
Γ.Γ.Δ.Ε. Καθορίζει τον χρόνο έναρξης της υποχρέωσης αυτής (σταδιακά, ανά
επάγγελμα και περιοχή), το μέσον αποστολής των συναλλαγών (με την σύνδεση των
ταμειακών μηχανών – με την μεσολάβηση λογιστή, κινητού τηλεφώνου, ft-POS
τερματικού κ.α.), τον τρόπο αποστολής (υψηλά standard ασφαλείας) και άλλες
τεχνικές λεπτομέρειες.
Η διάταξη αυτή θα συμβάλλει τα μέγιστα στην αντιμετώπιση της
φοροδιαφυγής, για τρεις συν έναν, σημαντικούς λόγους :
1. Ο ελεγκτικός μηχανισμός, έχοντας στο τέλος κάθε ημέρας,
το σύνολο των ημερήσιων συναλλαγών πανελλαδικά, θα μπορεί να πραγματοποιεί
απομακρυσμένα και κυρίως εύκολα, στοχευμένους ελέγχους και να επεμβαίνει
έγκαιρα.
2. Δεν θα μπορεί κάποιος να αλλοιώνει εκ των υστέρων τις
συναλλαγές του και να αποκρύπτει ΦΠΑ και φορολογητέα ύλη.
3. Κάθε πολίτης θα μπορεί πολύ εύκολα και ανέξοδα (μέσω του
κινητού, του tablet ή του υπολογιστή του), να ελέγχει αν μια απόδειξη που πήρε
από κάποια επιχείρηση, έχει αποσταλεί στην Γ.Γ.Δ.Ε. και άρα είναι νόμιμη.
4. Οι ανωτέρω τρεις λόγοι, θα αναγκάσουν τις επιχειρήσεις
και επαγγελματίες, να μην εκδίδουν πλαστές ή εικονικές αποδείξεις/τιμολόγια και
να μην τις αλλοιώνουν εκ των υστέρων.
– Για ποιον λόγο πιστεύετε ότι το μέτρο αυτό δεν έχει ακόμη
νομοθετηθεί;
Εμφανείς λόγοι, για την μη εφαρμογή του μέτρου δεν υπάρχουν.
Η Νομοθετική ρύθμιση υπάρχει από το 2011 (ν. 3943 – 1ο μνημόνιο).
Η τεχνική υποδομή (server) στην Γ.Γ.Δ.Ε., είναι έτοιμη από
τον Σεπτέμβριο 2013. Έγινε μάλιστα πιλοτική εφαρμογή τον Οκτώβριο 2013, κατά
την οποία στάλθηκαν εκατομμύρια συναλλαγές από πολύ μεγάλες επιχειρήσεις. Από
τον Ιανουάριο 2014, που ένα Δελτίο Τύπου του Υπουργείου, ανέβαλλε επ’ αόριστο
την εφαρμογή του Νόμου, έως και σήμερα, αναζητούμε όλοι μας τους «άλλους»
λόγους, που δεν εφαρμόζεται το μέτρο.
– Ποια άλλα μέτρα πιστεύετε ότι απαιτείται να νομοθετηθούν
προκειμένου να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η φοροδιαφυγή;
Άλλα μέτρα που πρέπει να θεσμοθετηθούν, για να
αντιμετωπιστεί η φοροδιαφυγή, πάντα σε επίπεδο συναλλαγών, είναι :
– Η υποχρέωση χρήσης Ταμειακών Μηχανών από χιλιάδες
ελεύθερους επαγγελματίες (γιατροί, δικηγόροι, κ.α.) που βάσει απόφασης
(ΠΟΛ.1002/5.1.2015), εκδίδουν αθεώρητες χειρόγραφες αποδείξεις.
– Η υποχρέωση χρήσης Ταμειακών Μηχανών από επιχειρήσεις
παροχής υπηρεσιών (ενοικιαζόμενα δωμάτια, ξενοδοχεία, κλινικές, θεραπευτήρια,
parking, γυμναστήρια, κ.α.) που βάσει της ίδιας απόφασης (ΠΟΛ.1002/5.1.2015),
εκδίδουν αθεώρητες χειρόγραφες αποδείξεις.
– Η υποχρέωση ηλεκτρονικής σήμανσης των Βιβλίων
εισερχομένων/εξερχομένων (ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, κλινικές κ.α.),
που από το 2014 καταργήθηκε η υποχρέωση θεώρηση τους.
– Η υποχρέωση ηλεκτρονικής σήμανσης των Δελτίων Αποστολής
(για την διακίνηση των εμπορευμάτων), που από το 2014 καταργήθηκε η υποχρέωση
θεώρησης τους.
– Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας σχετικά με την έκταση του
φαινομένου της χρήσης παράνομων (αδήλωτων) ταμειακών μηχανών;
Το φαινόμενο της χρήσης «αδήλωτων» ταμειακών μηχανών, είναι
πάρα πολύ περιορισμένο.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου, οι χρήστες
«αδήλωτων» ταμειακών μηχανών που βρέθηκαν κατά το 2015, είναι σε μονοψήφιο
αριθμό.
Ο χρήστης «αδήλωτης» ταμειακής μηχανής, μπορεί πολύ εύκολα
να εντοπιστεί από το Υπουργείο, μιας και όλοι οι εμπλεκόμενοι στην διακίνηση
ταμειακών μηχανών (εισαγωγέας – μεταπωλητής – τεχνικός – λογιστής – χρήστης),
πρέπει να την δηλώσουν στο Taxis net. Σε κάθε περίπτωση και αυτό το φαινόμενο,
σε όποιο μέγεθος υπάρχει, θα πάψει οριστικά με την διασύνδεση των ταμειακών
μηχανών, με τον server της Γ.Γ.Δ.Ε.
– Τι πρέπει να προσπαθήσει να αλλάξει η κυβέρνηση στη
φορολογική της πολιτική προκειμένου να βοηθήσει στην ανάκαμψη της οικονομίας;
Η οικονομία μας, όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης, είναι σε ένα
φαύλο κύκλο. Φόροι επί φόρων και μέτρα εισπρακτικά για να επιτευχθούν οι
στόχοι, είναι υφεσιακοί παράγοντες που δεν βοηθούν στην ανάκαμψη της
οικονομίας.
Μη καταφέρνοντας και αυτή η κυβέρνηση, να αντιμετωπίσει
αποτελεσματικά την φοροδιαφυγή, ακολουθεί την εύκολη πεπατημένη της επιβολής
φόρων, που όμως βεβαιωμένα οδηγεί σε αδιέξοδο.
Σε τρεις κατευθύνσεις πρέπει να κινηθεί η φορολογική
πολιτική της κυβέρνησης, αν θέλει να προσδοκά καλύτερες ημέρες για την
οικονομία της χώρας.
1. Άμεση προτεραιότητα πρέπει να είναι η λήψη μέτρων, για
την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
2. Με την αύξηση των εσόδων, από την αντιμετώπιση της
φοροδιαφυγής, πρέπει να υπάρξουν μειώσεις στην φορολογία των επιχειρήσεων, που
θα τις βοηθήσουν να ανασάνουν και να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται στην
αγορά, τραβώντας την χώρα να ξεκολλήσει από την παρατεταμένη ύφεση.
3. Τέλος, η μείωση των φόρων στα φυσικά πρόσωπα, θα είναι η
αιτία για να κυκλοφορήσει ζεστό χρήμα στην αγορά, πράγμα αναγκαίο για την
ανάκαμψη της οικονομίας.
��� ��5