Πτωτικά κινήθηκε το 71% των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Αλεξανδρούπολη, σύμφωνα με τα ετήσια οικονομικά αποτελέσματα του 2016 συγκριτικά με τα αντίστοιχα του 2015, με μόνο δύο στους δέκα επιχειρηματίες να δηλώνουν αύξηση των μεικτών οικονομικών τους αποτελεσμάτων. Αντίθετα μείωση στον τζίρο της εορταστικής περιόδου του Δεκεμβρίου σημείωσαν οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (78,49%). Την ίδια περίοδο ο τουρισμός φαίνεται να διατηρεί τα υψηλά ποιοτικά του χαρακτηριστικά και να ακολουθεί σταθερά ανοδική πορεία, με το μέσο ποσοστό συμμετοχής του στους ετήσιους τζίρους των επιχειρήσεων να εμφανίζεται ως το πλέον ενισχυμένο της τελευταίας πενταετίας και να ανέρχεται στο 7% και με τους Τούρκους επισκέπτες να κρατούν τα σκήπτρα μεταξύ των επισκεπτών-καταναλωτών σε ποσοστό που αγγίζει το 52,86%.
Τα στοιχεία του οικονομικού περιβάλλοντος του προηγούμενου χρόνου αποτύπωσε έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης (ΕΣΑ), η οποία διεξήχθη από τις 3 έως τις 13 Ιανουαρίου 2017 και στην οποία συμμετείχαν 170 ιδιοκτήτες καταστημάτων, σε σύνολο περίπου 1.600 που εκπροσωπούνται από τον σύλλογο. Πρόκειται για «ένα ιδιαίτερα μεγάλο δείγμα που μας κάνει με ασφάλεια να μπορούμε να παρουσιάσουμε αυτά τα δεδομένα στην έρευνα» σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΣΑ αλλά και της Ομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Θράκης (ΟΕΕΘ) Κώστας Χατζημιχαήλ.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Χατζημιχαήλ σημειώνει πως, αναφορικά με τα στοιχεία της κίνησης του Δεκεμβρίου «πάντα συγκρίνουμε τον τζίρο της εορταστικής περιόδου 2016-2015 με την επισκεψιμότητα. Προκύπτει λοιπόν ότι το 55,29% των επιχειρήσεων δήλωσε χειρότερη επισκεψιμότητα που ουσιαστικά σημαίνει ότι αφενός μπήκανε λιγότεροι καταναλωτές στα καταστήματα και αυτοί που μπήκανε καταναλώσανε πολύ-πολύ λιγότερο».
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου χαρακτηρίζει λανθασμένες πολιτικές που απορυθμίζουν την αγορά και προκαλούν σύγχυση στο καταναλωτικό κοινό, το μέτρο των ενδιάμεσων εκπτώσεων και την υιοθέτηση από το εξωτερικό εκπτωτικών πρακτικών όπως η «Black Friday» η οποία «δεν μπόρεσε να λειτουργήσει γιατί δεν υπήρχε νομοθετικό πλαίσιο με αποτέλεσμα να παρακολουθήσουμε έναν “κανιβαλισμό” κυρίως από κάποιες μεγάλες αλυσίδες έναντι των καταναλωτών».
Επισημαίνει την αναγκαιότητα προκαθορισμένων εκπτωτικών περιόδων και την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων ιδιαίτερα του Νοεμβρίου, μέτρο «που μέχρι στιγμής δεν έχει αποδώσει καν τα αναμενόμενα», καθώς εκτιμά πως «μοιράζεται ένα μέρος της κατανάλωσης σε χαμηλότερες τιμές με πολύ χαμηλότερη κερδοφορία των επιχειρήσεων και τελικά συρρικνώνεται στο ελάχιστο το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα που δεν δίνεται την περίοδο για παράδειγμα των Χριστουγέννων, στην οποία παραδοσιακά τα εμπορικά καταστήματα των πόλεων κάνουν το 25% του ετήσιου τζίρου τους».
Ο κ. Χατζημιχαήλ αξιολογεί ως αρκετά αισιόδοξα τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας όσον αφορά την παρουσία των Τούρκων επισκεπτών-καταναλωτών στην τοπική οικονομία, ειδικότερα την εορταστική περίοδο, δεδομένων των εξελίξεων στη γείτονα και τη σημερινή αναλογία ευρώ-τουρκικής λίρας που έχει περάσει το ένα προς τέσσερα. «Φαίνεται ότι το ισοζύγιο επισκεπτών, αν υπάρχει τέτοιος όρος, γέρνει προς τα εμάς, είμαστε ιδιαίτερα ευνοημένοι σε αυτό αλλά νομίζω ότι και το ισοζύγιο των εμπορευμάτων λειτουργεί επ’ ωφέλεια της δικής μας χώρας σχετικά με τη γείτονα… Ξεκινήσαμε ως Αλεξανδρούπολη την προσέγγιση των Τούρκων επισκεπτών κυρίως με στόχο την περιοχή της Κωνσταντινούπολης, την περίοδο που η ισοτιμία ήταν ένα προς δύο. Σε μελέτες που είχαμε κάνει η ΟΕΕΘ μαζί με τους ξενοδόχους της Θράκης είχαμε πει ότι αντέχουμε μία ισοτιμία ένα προς 3,2. Διεφάνη στην πορεία ότι η αντοχή της δικής μας περιοχής έναντι των γειτόνων θα μπορούσε να είναι σε μία ισοτιμία ένα προς 3,7 τελικά – αυτή τη στιγμή έχουμε ξεπεράσει το 1 προς 4».
Ερωτηθείς για την προγραμματισμένη εντός των επόμενων ημερών συνάντησή του με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο, ο πρόεδρος του ΕΣΑ και της ΟΕΕΘ εξηγεί πως πρόκειται για μία εθιμοτυπική συνάντηση που σκοπό έχει «πέραν της ενημέρωσης του Προέδρου αναφορικά με τις δράσεις των επιχειρηματιών της περιοχής, την ενίσχυση του brand name της Θράκης». Εξηγεί πως «η προώθηση και ισχυροποίηση του brand name “Θράκη” σε κάθε επίπεδο, είναι ένα από τα βασικά στοιχεία της στρατηγικής της Ομοσπονδίας» καθώς «οι περισσότεροι ακούνε τον όρο Θράκη με μία ιδιαίτερη συμπάθεια και ίσως τις περισσότερες φορές με συμπόνια γιατί στη συνείδηση αρκετών, εκτός της δικής μας περιοχής, έχει καταγραφεί ως κάτι ιδιαίτερα ευαίσθητο και προβληματικό. Εμείς λοιπόν επιθυμούμε να αλλάξουμε την εικόνα αυτή και να παρουσιάσουμε αυτό το οποίο πραγματικά είναι η Θράκη. Μία περιοχή απείρου φυσικού κάλλους, η οποία υφίσταται από την προϊστορία μέχρι και σήμερα με πολύ σημαντικά ιστορικά γεγονότα, με παρουσία πολύ σημαντικών ιστορικών προσωπικοτήτων. Κυρίως όμως η Θράκη παρουσιάζει μία σειρά από ιδιαίτερα πλεονεκτήματα αναφορικά με την επιχειρηματικότητα. Κατ’ αρχήν υφίστανται σημαντικές και καινοτόμες μονάδες στη δική μας περιοχή: από μπαταρίες πυρηνικών υποβρυχίων μέχρι σημαντικές γαλακτοβιομηχανίες, βιομηχανίες αλκοολούχων ποτών, αλλά έχουμε και πολύ σημαντική συμβολή στην αυτοκινητοβιομηχανία. Μία σειρά λοιπόν από πολύ σημαντικές βιομηχανικές μονάδες και μία σειρά από πολύ σημαντικές επιχειρήσεις διαμετακόμισης και εμπορίου και βέβαια σε συνδυασμό με όλες αυτές τις εξελίξεις οι οποίες συντελούνται τα τελευταία χρόνια στην ευρύτερη διακρατική γειτνίαση. Και λέω ευρύτερη γιατί πέρα από τις εξελίξεις που έχουμε στο κομμάτι της Τουρκίας και της Βουλγαρίας, γενικά των Βαλκανίων, έχουμε και τις εξελίξεις τόσο σε επίπεδο χωρών Μαύρης Θάλασσας όσο και Μέσης Ανατολής. Όλα αυτά πιθανόν από πρώτη άποψη μπορεί να φαίνονται προβληματικά , μία όμως καλύτερη προσέγγιση όλων αυτών των εξελίξεων μπορεί να σημαίνει μία σειρά από πολύ σημαντικές ευκαιρίες οι οποίες χρήζουν άμεσης εκμετάλλευσης από την τοπική οικονομία και επιχειρηματικότητα. Νομίζω λοιπόν ότι σ’ αυτό το κομμάτι μπορεί να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ακόμη-ακόμη και στο κομμάτι της προσέλκυσης επενδυτών εφόσον καταφέρουμε να αναδείξουμε όλο αυτό το επιχειρηματικό περιβάλλον, όλο αυτό το πλαίσιο στο οποίο θα μπορούσε να δραστηριοποιηθεί ένας επενδυτής».