Αυξημένη κίνηση στην αγορά υπάρχει μόνον όταν καταβάλλονται οι συντάξεις

Απουσία χρήματος αλλά, σε μεγάλο βαθμό, και απουσία θετικής ψυχολογίας χαρακτηρίζει το ελληνικό λιανεμπόριο από τις αρχές της χρονιάς, με την εικόνα που επικρατεί στην αγορά –παρά το γεγονός ότι είναι σε εξέλιξη οι εκπτώσεις– να θυμίζει έντονα ημέρες του 2012 και των αρχών του 2013.

Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, η αναζωπύρωση των σεναρίων περί Grexit, αλλά και η απουσία χρηματοδότησης, ακόμη και από το ΕΣΠΑ, λόγω καθυστερήσεων στην υλοποίηση προγραμμάτων που αφορούν σε μικρομεσαίες λιανεμπορικές επιχειρήσεις, προκαλούν συρρίκνωση της ούτως ή άλλως χαμηλής καταναλωτικής ζήτησης και ασφυξία στις επιχειρήσεις λιανικών πωλήσεων, μικρές και μεγάλες.

«Η χρονιά τείνει να εξελιχθεί χειρότερα σε σύγκριση με το 2016», υποστηρίζει στην Καθημερινή ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Νίκος Κογιουμτσής και προσθέτει: «Η πορεία του τζίρου στις εκπτώσεις δεν είναι καλή, απουσία χρήματος και απουσία καλής ψυχολογίας». Ο ίδιος, μάλιστα, επισημαίνει ότι την τελευταία εβδομάδα η κατάσταση στην αγορά έχει επιδεινωθεί λόγω των φορολογικών υποχρεώσεων που είχαν να καταβάλουν οι πολίτες στο τέλος του μήνα (π.χ. τελευταία δόση ΕΝΦΙΑ), αλλά κυρίως λόγω της επανεμφάνισης των σεναρίων περί Grexit, της καθυστέρησης στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, των φημών περί νέων επώδυνων μέτρων λιτότητας και βεβαίως της αναβολής –όπως όλα δείχνουν– της ένταξης της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.

«Ο Ιανουάριος ήταν σαφώς πτωτικός, ακόμη και αν δεν έχουμε πλήρως στη διάθεσή μας τα ακριβή στοιχεία», δηλώνει στην «Κ» στέλεχος κορυφαίας λιανεμπορικής επιχείρησης στον κλάδο των πολυκαταστημάτων. Και προσθέτει: «Σαφώς δεν μπορούμε από τώρα να εξάγουμε συμπεράσματα για την υπόλοιπη χρονιά, αλλά η εικόνα που επικρατεί σήμερα έχει ως συνέπεια να μπαίνουν όλοι σε σκέψεις».

Ανάλογη είναι η εικόνα που καταγράφεται και στον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων, παρά το γεγονός ότι τα τρόφιμα αποτελούν σε σημαντικό βαθμό ανελαστική δαπάνη. «Υπάρχει αυξημένη κίνηση τις ημέρες που καταβάλλονται οι συντάξεις. Πριν από το τέλος του μήνα έχουν στερέψει τα χρήματα για γάλα και ψωμί», σχολιάζει στην «Κ» ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος της Metro AEBE (που λειτουργεί τα σούπερ μάρκετ My Market και τα καταστήματα χονδρικής Metro Cash & Carry). Αν και ευελπιστεί η οικονομία να ανακάμψει τους επόμενους μήνες, επισημαίνει ότι ο φετινός Ιανουάριος ήταν σαφώς χειρότερος από αυτόν του 2016.

Τα πρώτα σημάδια για την είσοδο του λιανεμπορίου εκ νέου σε τροχιά ύφεσης φάνηκαν, όπως τονίζει ο κ. Παντελιάδης, από τα μέσα του περασμένου Σεπτεμβρίου, ενώ η μείωση της καταναλωτικής κίνησης παρατηρήθηκε και κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων. «Το καλό σενάριο για το υπόλοιπο 2017 θα είναι να μην εξελιχθεί ακόμη χειρότερα», δηλώνει ο επικεφαλής της Metro AEBΕ, επισημαίνοντας ταυτόχρονα ότι, ακόμη και αν βελτιωθούν κάποια μεγέθη της οικονομίας, αυτό δεν θα φανεί άμεσα στην τσέπη του καταναλωτή και κατά συνέπεια ούτε στα ταμεία των λιανεμπορικών επιχειρήσεων.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), οι πωλήσεις των καταστημάτων υποχώρησαν την περίοδο των Χριστουγέννων 2016 κατά 17,6% σε σύγκριση με τα Χριστούγεννα του 2015 και διαμορφώθηκαν σε επίπεδα χαμηλότερα των 4 δισ. ευρώ.

Αλλωστε, και τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τον τζίρο στο λιανεμπόριο (τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία αφορούν τον Νοέμβριο του 2016) έδειξαν ότι η αύξηση που παρατηρείται σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2015 οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην πραγματοποίηση υπερπροσφορών στο τέλος του μήνα, στο πλαίσιο της λεγόμενης «Black Friday».

Τον Νοέμβριο του 2016 η αξία των λιανικών πωλήσεων αυξήθηκε κατά 1,8% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2015, ενώ ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε το ίδιο διάστημα κατά 3,6%. Η μικρότερη αύξηση της αξίας των πωλήσεων σε σχέση με τον όγκο οφείλεται στο γεγονός ότι υπήρξε μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση στις 25 Νοεμβρίου (την ημέρα της Black Friday), όμως οι μεγάλες εκπτώσεις στις τιμές προκάλεσαν μικρότερη αύξηση του τζίρου.

Το γεγονός δε ότι, εάν δεν υπήρχε η Black Friday, η κατάσταση θα ήταν ακόμη πιο δυσχερής στο λιανεμπόριο φαίνεται από το γεγονός ότι σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2016 οι πωλήσεις υποχώρησαν τόσο σε αξία (κατά 4,3%) όσο και σε όγκο (2,4%).

Πηγή: Καθημερινή


Exit mobile version