Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr
Περισσότερα από 9.300 ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής (ταχύπλοα, βάρκες και γιοτ) κατέθεσαν τις ‘Αδειες Εκτέλεσης Πλόων στις κατά τόπους Λιμενικές Αρχές ώστε να γλιτώσουν από τα υπέρογκα τεκμήρια αλλά και το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Ειδικότερα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Λιμενικής Αστυνομίας 9.322 ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής κατέθεσαν τις ‘Αδειες Πλόων τους το 2015 καταγράφοντας οριακή αύξηση 0,8% σε σχέση με το 2014 που «ακινητοποιήθηκαν» 9.243 σκάφη.
Ωστόσο η μεγάλη «έκρηξη» στην κατάθεση Αδειών Πλόων καταγράφηκε το 2013 καθώς ο αριθμός των «ακινησιών» στα σκάφη ανήλθε σε 7.652 σκάφη τη στιγμή που τα προηγούμενα χρόνια ο αντίστοιχος αριθμός κυμαίνονται κάτω από τα 1.000 σκάφη…
Επίσης σύμφωνα με πληροφορίες του Eniκonomia από το 2002 έως και το 2014 έχουν λεμβολογηθεί στην Ελλάδα για πρώτη φορά 26.767 σκάφη μέχρι 7 μέτρα με εκ των οποίων το 88% είναι Made In Greece γεγονός που σημαίνει πως περίπου 4 στα 10 σκάφη που υπάρχουν στην Ελλάδα έχουν τεθεί σε καθεστώς «ακινησίας»!
Παράλληλα σύμφωνα με στελέχη από τον κλάδο έχουν αλλάξει ριζικά τα δεδομένα στις «ακινησίες» σκαφών καθώς η μεγάλη πλειοψηφία των ιδιοκτητών σκαφών που καταθέτουν τις ‘Αδειες Πλόων αφορούν κυρίως σε βάρκες παρά σε πολυτελή γιοτ!
Η επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης σε βάρκες από 5 μέτρα και άνω πέραν του πλήγματος που δημιουργεί στην εγχώρια βιομηχανία σκαφών εγκυμονεί και σοβαρούς κινδύνους αύξησης της παραβατικότητας αναφέρουν στο Enikonomia στελέχη από τον κλάδο των σκαφών επισημαίνοντας πως εξαιτίας των μειωμένων περιπολιών των σκαφών του λιμενικού σώματος λόγω της οικονομικής κρίσης είναι πιθανό πολλοί ιδιοκτήτες να χρησιμοποιήσουν τη βάρκα ή το σκάφος τους παράνομα καθώς η ‘Αδεια Εκτέλεσης Πλόων θα βρίσκεται στο Λιμεναρχείο.
Από την άλλη μεριά η επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης θα μειώσει τα κρατικά έσοδα, αντί να τα αυξήσει, καθώς η χρήση των βαρκών και σκαφών θα περιορίζεται το πολύ σε ένα μήνα από περίπου τέσσερις που κυμαίνονταν πριν την επιβολή του Φόρου με αποτέλεσμα το κράτος να χάσει έσοδα από το κόστος χρήσης (ασφάλιση, καύσιμα, παράβολα).
Από την άλλη μεριά και τα καταστήματα επισκευής σκαφών και θαλάσσιων κινητήρων θα υποστούν τεράστια πτώση τζίρου καθώς η περιορισμένη χρήση των βαρκών και σκαφών θα μειώσει τις ανάγκες για service και ανταλλακτικά με αποτέλεσμα να αυξηθούν τα λουκέτα στον κλάδο…
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης 13% – Τεκμήρια «φωτιά»!
Στο 13% του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης έχει οριστεί ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στις βάρκες πάνω από 5 μέτρα με αποτέλεσμα ο φόρος για μια βάρκα που έχει μήκος 5,2 μέτρα να ανέρχεται σε 780 ευρώ!
Επίσης το τεκμήριο διαβίωσης στα μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου (χωρίς χώρο ενδιαίτησης), ταχύπλοα και μη, ολικού μήκους μέχρι 5 μέτρα, το τεκμήριο ορίζεται σε 4.000 ευρώ. Για τα πάνω από 5 μέτρα το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.
Στα μηχανοκίνητα ή μεικτά σκάφη με χώρους ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και 7 μέτρα, το τεκμήριο ανέρχεται σε 12.000 ευρώ.
Για τα πάνω από 7 και μέχρι 10 μέτρα ολικού μήκους προστίθενται 3.000 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, για τα πάνω από 10 και μέχρι 12 μέτρα ολικού μήκους προστίθενται 7.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, για τα πάνω από 12 και μέχρι 15 μέτρα ολικού μήκους 15.000 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, για τα πάνω από 15 και μέχρι 18 μέτρα ολικού μήκους 22.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, για τα πάνω από 18 και μέχρι 22 μέτρα ολικού μήκους 30.000 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους.
Τέλος, για τα σκάφη πάνω από 22 μέτρα ολικού μήκους προστίθενται 50.000 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους.
«Ακινησία» στα σκάφη αναψυχής
Όποιος ιδιοκτήτης αποφασίσει ότι δεν θα χρησιμοποιήσει πλέον το σκάφος του έως το ερχόμενο καλοκαίρι, θα πρέπει να κάνει αίτηση στις κατά τόπους Λιμενικές Αρχές ώστε να δηλωθεί η ακινησία να πληρωθεί το σχετικό παράβολο και να χορηγηθεί η βεβαίωση ακινησίας.
Το παράβολο κυμαίνεται ανάλογα με τα μέτρα του σκάφους και ανέρχεται σε:
10€ για σκάφη μήκους έως 7 μέτρων.
20€ για σκάφη πάνω από 7 και έως 15 μέτρων.
40€ για πάνω από 15 και έως 25 μέτρα.
100€ για σκάφη πάνω από 25 μέτρα.
Για την απόδειξη καταβολής του προβλεπόμενου ανά κατηγορία σκάφους χρηματικού ποσού, οι Λιμενικές Αρχές που εκδίδουν τη βεβαίωση ακινησίας, θα παραλαμβάνουν σχετικό παραστατικό κατάθεσης υπέρ του ΕΛΟΑΝ σε τραπεζικό λογαριασμό ή σε συγκεκριμένο Κωδικό σε δημόσιο ταμείο. Εναλλακτικά, οι Λιμενικές Αρχές θα εισπράττουν το ανάλογο χρηματικό ποσό από τον ενδιαφερόμενο και θα εκδίδουν απόδειξη είσπραξης υπέρ ΕΛΟΑΝ.
Α. Η Δήλωση ακινησίας γίνεται στην λιμενική αρχή που βρίσκεται το σκάφος. Προσοχή όχι εκεί που έχει εκδοθεί η άδειά του. Μαζί με την δήλωση ακινησίας κατατίθεται και η άδεια εκτέλεσης πλόων, φυσικά το πρωτότυπο.
Εάν το σκάφος βρίσκεται στην ξηρά, τότε η δήλωση ακινησίας κατατίθεται στην πλησιέστερη χιλιομετρικά λιμενική αρχή.
Β. Χορήγηση βεβαίωσης ακινησίας δίδεται στον ιδιοκτήτη (αυστηρά μόνο μία ανά έτος) για να την υποβάλει στη δήλωση φορολογίας του εισοδήματός του. Εάν το επιθυμεί ο ιδιοκτήτης μπορεί να διακόψει κάποιες φορές μέσα στο έτος την ακινησία του σκάφους. Σε αυτή την περίπτωση παίρνει πίσω και την άδεια εκτέλεσης πλόων. Όμως μπορεί και να μην ζητήσει πίσω την άδεια εκτέλεσης πλόων. Στην περίπτωση αυτή, η ακινησία δεν διακόπτεται αλλά συνεχίζεται. Αυτή η ενέργεια μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε λιμενική αρχή.
Βεβαίως απαγορεύεται κατά το χρονικό διάστημα που έχει δηλωθεί ακινησία να χρησιμοποιηθεί το σκάφος. Εάν λοιπόν για οποιοδήποτε λόγο θέλουμε να κινήσουμε το σκάφος μας, πρέπει απαραίτητα να πάρουμε την άδεια και να την καταθέσουμε ξανά.
Για την παραλαβή της βεβαίωσης ακινησίας πρέπει να έχει πληρωθεί ο φόρος στην Εθνική τράπεζα ή σε δημόσιο ταμείο ή και στο λιμεναρχείο. Ανάλογα δε με τον χρόνο ακινησίας του σκάφους, μειώνεται και το τεκμήριο. Δηλαδή περιορίζεται κατά τόσα δωδέκατα όσοι και οι μήνες ακινησίας του σκάφους. Επίσης διάστημα ακινησίας μεγαλύτερο των δεκαπέντε ημερών, υπολογίζεται ως ολόκληρος μήνας. Στη διάταξη αυτή υπόκεινται τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής ανεξαρτήτως σημαίας και μεγέθους.