Εγκλωβισμένα στα κατά τόπους λιμάνια της χώρας εκτιμάται ότι βρίσκονται αυτή τη στιγμή χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, τα οποία -λόγω των προβλημάτων με τις τραπεζικές συναλλαγές και των κεφαλαιακών ελέγχων- είναι πρακτικά αδύνατο να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται με αποθήκευτρα, δημιουργώντας ένα ακόμη οικονομικό πρόβλημα για τις ήδη δοκιμαζόμενες επιχειρήσεις.
‘Ηδη, στην περίπτωση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, φορείς των επιχειρηματιών έχουν ζητήσει από τη διοίκηση να εξετάσει τρόπους για την ελάφρυνση όσων έχουν “εγκλωβισμένα” κοντέινερς. Το θέμα ετέθη στην προχτεσινή σύσκεψη της διοίκησης του λιμανιού με την ομάδα εργασίας για την επιβατική κίνηση του Συμβουλίου Φορέων Λιμένος Θεσσαλονίκης, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι του δήμου, του Συνδέσμου Εξαγωγέων Β.Ελλάδος (ΣΕΒΕ), του Συλλόγου Εκτελωνιστών, των επιμελητηρίων Εμποροβιομηχανικό (ΕΒΕΘ), Επαγγελματικό (ΕΕΘ) και Βιοτεχνικό Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), του Εμπορικού Συλλόγου, της Ομοσπονδίας Βιοτεχνικών Σωματείων Θεσσαλονίκης και του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων. Το ζήτημα των αποθήκευτρων επανήλθε σήμερα στην επικαιρότητα με ανακοίνωση του ΣΕΒΕ, ο οποίος ζήτησε από τη διοίκηση του λιμανιού “ν΄ αντιμετωπίσει με επιείκεια το θέμα, ώστε η επιβάρυνση των επιχειρήσεων να είναι η μικρότερη δυνατή”.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ (ΟΛΘ ΑΕ), Δημήτρης Μακρής, δήλωσε: “Θα εξετάσουμε το θέμα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και θα βρούμε λύσεις κατά περίπτωση, αντικειμενικά και με κοινούς κανόνες”.
Ερωτηθείς αν υπάρχουν στοιχεία για το πόσα εμπορευματοκιβώτια παραμένουν αυτή τη στιγμή στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης για λόγους που σχετίζονται με τα προβλήματα στις τραπεζικές συναλλαγές απάντησε ότι γίνεται πλήρης στατιστική καταγραφή, στην οποία θα στηριχθεί και η κατά περίπτωση αντιμετώπιση των επιχειρήσεων. Προς το παρόν όμως δεν υπάρχουν στοιχεία προς ανακοίνωση.
Ο κ. Μακρής υπενθύμισε ακόμη ότι η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ παρενέβη άμεσα ώστε οι συναλλαγές των πελατών του λιμανιού κατά τη διάρκεια της τραπεζικής αργίας να γίνονται ανεμπόδιστα: “Ήδη από τις 7.30 το πρωί της ημέρας που έκλεισαν οι τράπεζες, βρήκαμε τον τρόπο να δεχόμαστε επιταγές των πελατών μας ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα στις συναλλαγές τους, γεγονός για το οποίοι οι φορείς εξέφρασαν την ικανοποίησή τους κατά την προχτεσινή σύσκεψη” κατέληξε ο κ. Μακρής.
Τα προβλήματα των επιχειρήσεων λόγω των capital controls δεν αφορούν όμως μόνο τα κοντέινερς. Σημαντικά προβλήματα έχουν ανακύψει με τις οδικές μεταφορές. Αφενός, πολλές μεταφορικές εταιρείες ζητούν την πληρωμή τους τοις μετρητοίς (ώστε να είναι σε θέση να προμηθευτούν πετρέλαιο κίνησης για τα φορτηγά των στόλων τους) και αφετέρου το κόστος μεταφοράς εξαγόμενων προϊόντων έχει αυξηθεί κατακόρυφα, καθώς δεν υπάρχουν φορτία προς επιστροφή. Για το διάστημα που διαρκεί αυτή η ανωμαλία, η διοίκηση του ΣΕΒΕ ζητά, να αναζητηθούν -σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Μεταφορών και Ναυτιλίας- εναλλακτικοί τρόποι για τη μεταφορά των εμπορευμάτων π.χ. με τη χρησιμοποίηση φορτηγών τρίτων χωρών.