Στον σχεδιασμό για την υλοποίηση του έργου του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, για το οποίο προκηρύχθηκαν χθες οι δύο από τους τρεις διαγωνισμούς, αναφέρθηκε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, σε συνάντηση που είχε με τον περιφερειάρχη Κρήτης και τους δημάρχους του νησιού.
«Το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης αφορά στον ΒΟΑΚ και είναι έργο από μία κυβέρνηση η οποία δεν λέει λόγια, δεν κοροϊδεύει τους πολίτες, μα πάνω από όλα δεν ακολουθεί την τακτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, οι οποίες αποσπασματικά και λανθασμένα προσπαθούσαν να δημιουργήσουν ένα δρόμο που να συνδέει όλη την Κρήτη, αλλά τελικά δεν τα κατάφεραν», είπε ο υπουργός.
«Δεν είναι λόγια, οι διαδικασίες ξεκίνησαν για ένα έργο αναπτυξιακό με κοινωνική διάσταση που θα προσφέρει ασφάλεια. Η δέσμευση του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης υλοποιείται. Στόχος μας ήταν να σταματήσουμε τον αποσπασματικό σχεδιασμό, να υπάρχει ολιστική αντιμετώπιση του ΒΟΑΚ και ως εκ τούτου έχοντας πλήρη γνώση για τις άμεσες ανάγκες του νησιού των πολιτών, των επιχειρήσεων, επιλέξαμε να προχωρήσουμε στην υλοποίηση του έργου από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο και δεύτερον να εκπονηθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός που θα περιλαμβάνει την οριστικοποίηση του σχεδιασμού και των αναγκαίων μελετών για τα τμήματα από το Καστέλλι Χανίων και από Άγιο Νικόλαο σε Σητεία», σημείωσε.
Ο υπουργός είπε πως όλοι οι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης θα γνωρίζουν για το σύνολο των μελετών και όλης της διαδικασίας, των χωροταξικών και περιβαλλοντικών σχεδιασμών και της πορείας του έργου, «το οποίο δεν θα έχει καμία σχέση με άναρχη ανάπτυξη, και θα μπορούν να έχουν λόγο, κυρίως όμως θα μπορούν με δεδομένο τη γνωστοποίηση των χρονοδιαγραμμάτων της εξέλιξης του έργου, να ελέγχουν το υπουργείο» συμπλήρωσε.
Χθες ξεκίνησαν οι δύο από τις τρεις διαγωνιστικές διαδικασίες με την ανάρτηση τους στην επίσημη ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ο κ. Σπίρτζης στην ενημέρωση προς τους εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης είπε ότι ο λόγος που επιλέχθηκαν οι συγκεκριμένες διαδικασίες ήταν πως πληρούσαν όλα όσα αφορούσαν τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης κατά το αναπτυξιακό συνέδριο. Δηλαδή, «ο ΒΟΑΚ να έχει όλα τα χαρακτηριστικά του αυτοκινητοδρόμου, με δύο τουλάχιστον λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστική νησίδα, οι Κρητικοί αγρότες και οι μεταποιητικές δραστηριότητες -όχι ο τουρισμός- να μην είναι υπόχρεοι στην καταβολή διοδίων και επίσης να συνδέονται οι πρωτεύουσες των νομών στην πρώτη φάση υλοποίησης του έργου». Ο υπουργός τόνισε παράλληλα πως θα εκπονηθούν και θα επικαιροποιούνται οι μελέτες που περιλαμβάνονται στη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού, ώστε να γίνονται οι βέλτιστες τεχνικές και αναπτυξιακές επιλογές. «Στόχος είναι με την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Χανιά-Άγιος Νικόλαος, και ίσως νωρίτερα, να είναι ώριμες και οι τεχνικές μελέτες και οι εναλλακτικές προτάσεις που μπορεί να έχουμε. Για να φτάσουμε στο σήμερα και να ξεκινήσουν να κινούνται οι διαδικασίες υπήρξε μεγάλη προετοιμασία, σκληρή δουλειά και πολλές ώρες συνεχών συνεδριάσεων με όλους τους εμπλεκόμενους, με αποτέλεσμα να έχουμε τους τρεις τρόπους διαγωνιστικών διαδικασιών που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να υλοποιήσουμε τον ΒΟΑΚ, που θα έχει συνολικό μήκος 199 χιλιόμετρα, με 36 χιλιόμετρα επεκτάσεων και συνδέσεων, φτάνοντας συνολικά στα 235 χιλιόμετρα οδικού δικτύου».
Ο υπουργός χαρακτήρισε ως τέχνη και όχι διαδικασία τον τρόπο που λειτούργησαν οι εμπλεκόμενοι για να φτάσουν στο σημερινό αποτέλεσμα. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε, επιλέχτηκαν ο πρώτος τρόπος με τη διαδικασία της παραχώρησης, που είναι και το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης που έχει γίνει στη χώρα, το οποίο περιλαμβάνει το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος Ηρακλείου με 163 χλμ. Ο δεύτερος τρόπος θα είναι με ΣΔΙΤ που περιλαμβάνει από Χερσόνησο μέχρι Νεάπολη Λασιθίου 22,5 χλμ και το τρίτο τμήμα που αφορά σε 14 χιλιόμετρα και θα γίνει ως δημόσιο έργο, και αφορά το τμήμα μέχρι τον Άγιο Νικόλαο.
Για να καταλήξει το υπουργείο σε αυτή τη σύνθεση διαδικασιών ώστε να γίνει πραγματικότητα ο ΒΟΑΚ, όπως είπε ο υπουργός, έγινε πληθώρα μετρήσεων της κίνησης, οι οποίες στη συνέχεια επικαιροποιήθηκαν, ενώ κατά τη διάρκεια δρομολόγησης του έργου θα υπάρξουν και νέες μετρήσεις, ώστε να μην υπάρχουν κενά στις εκτιμήσεις και τις αποφάσεις που θα ληφθούν, αλλά θα βοηθήσουνε και στη βελτίωση των προσφορών των διαγωνιζομένων. «Επίσης, ένας μεγάλος αριθμός κριτηρίων συνέβαλε στις αποφάσεις, διότι έπρεπε να εξασφαλίσουμε πως τελικά θα έχουμε αυτοκινητόδρομο», είπε ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος καυτηρίασε τα όσα κατά καιρούς γράφονται και λέγονται και αφορούν σε γνώμες προσώπων, που όπως επισήμανε, είναι εκείνοι που: «είτε θέλουν καρόδρομους και κατσικόδρομους ή είναι άσχετοι».
Ο υπουργός ανέπτυξε διάφορα σημεία της πορείας προς την υλοποίηση των διαγωνισμών και τελικά του έργου για το οποίο από πλευράς ευρωπαϊκών οργάνων υπάρχουν οι θετικές γνωμοδοτήσεις.
Η χάραξη που επιλέχθηκε τελικά για τον ΒΟΑΚ, υπογράμμισε, επιλέχθηκε μετά την αξιολόγηση μελετών και προτάσεων που κατατέθηκαν με επίσης αξιολόγηση τους και αφορά στη στόχευση του υπουργείου για ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που θα βοηθήσει στη σημαντική μείωση των ατυχημάτων, στη μείωση του χρόνου των μετακινήσεων, στη μείωση του κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και πιθανά με τη νέα χάραξη να υπάρξει και μείωση του μήκους του αυτοκινητοδρόμου. «Όλα αυτά για να μπορέσει τελικά ο νέος ΒΟΑΚ να συμβάλει στην ανάπτυξη και την ανοδική πορεία της Κρήτης, του τουρισμού της αλλά και στο περιβάλλον», είπε ο κ. Σπίρτζης.
Σχετικά με την προεπιλογή των υποψηφίων, σύμφωνα με τον υπουργό, αυτή θα γίνει μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου 2018, ενώ η οριστικοποίηση του σχεδιασμού θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Μαρτίου 2019, οπότε και θα ακολουθήσουν οι δεσμευτικές προσφορές για το έργο με την ανεύρεση προσωρινού αναδόχου και υπογραφή της σύμβασης. «Πιστεύουμε να είναι όλα αυτά έτοιμα τον Ιούνιο του 2019. Ο Χρόνος κατασκευής θα είναι τέσσερα χρόνια για την παραχώρηση του έργου και 3,5 χρόνια για το κομμάτι του έργου που θα ολοκληρωθεί με ΣΔΙΤ. Τιμάμε και το λόγο μας και τις δεσμεύσεις μας, ξεκινήσαμε τις διαγωνιστικές διαδικασίες με καθυστέρηση 20 ημερών, και ζητάμε συγνώμη γι’ αυτό. Θέλω να πω όμως ότι όλοι πρέπει να προσέξουμε και τα ΜΜΕ, διότι δεν είμαστε μόνοι μας, υπάρχουν τράπεζες, επενδυτές και δεν πρέπει να τιναχθεί το έργο στον αέρα. Καλή είναι η κριτική, καλοδεχούμενη και η θετική και η αρνητική, όμως πρέπει να συνοδεύεται και να βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και στοιχεία» συμπλήρωσε.
Ο περιφεριάρχης Κρήτης, αλλά και δήμαρχοι, μίλησαν με τον υπουργό και του ζήτησαν ο νέος ΒΟΑΚ να μην αφήσει δυσαρεστημένους ούτε πολίτες ούτε όμως να αφήσει περιοχές εκτός σχεδιασμού, ο οποίος ζήτησαν να συμπεριλάβει τις όποιες ενστάσεις και προτάσεις τους. Σε αρκετά σημεία ο υπουργός ζήτησε να κατανοήσουν όλοι ότι η Κρήτη επιτέλους ξεκίνησε, ώστε να αποκτήσει τις υποδομές για πολλές δεκαετίες, με αρχή το μεγαλύτερο αναπτυξιακό και κοινωνικό έργο στο νησί. Επίσης, ζήτησε από τους δημάρχους να του κάνουν προτάσεις για θέματα που θεωρούν ότι πρέπει να αλλάξουν ή να δεχτούν παρεμβάσεις, όπως τρόποι μελετών και αναθέσεων, επισημαίνοντας ότι είναι ανοικτός για προτάσεις, συζητήσεις, αρκεί να γνωρίζουν όλοι πως δεν πρόκειται να ακολουθήσουν, ούτε στο υπουργείο μήτε στην κυβέρνηση, τακτικές που ακολουθούσαν κυβερνήσεις παλαιότερα διότι, όπως ανέφερε, δεν οδηγούν πουθενά, κυρίως δεν οδηγούν στην ανάπτυξη. «Εμείς μένουμε πιστοί στις αρχές μας, στις αξίες μας, τιμούμε τις φιλίες μας και τις δεσμεύσεις που έχουμε απέναντι στον ελληνικό λαό και ειδικά στο λαό της Κρήτης που του έχουν φερθεί όπως του έχουν φερθεί όλα αυτά τα χρόνια» επισήμανε καταληκτικά.
Με τη διαδικασία που ακολουθεί το υπουργείο για την κατασκευή της νέας χάραξης και του νέου ΒΟΑΚ συμφωνεί ο δήμαρχος Χανίων Τάσος Βάμβουκας, ο οποίος συμμετείχε στη σύσκεψη αυτοδιοικητικών, που πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο.
«Συμφωνώ» ανέφερε ο δήμαρχος Χανίων «διότι η απόλυτη προτεραιότητα είναι το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, το οποίο δέχεται τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο και έχει τα περισσότερα ατυχήματα, χωρίς όμως να μείνουν πίσω οι διαδικασίες για τα υπόλοιπα τμήματα του εθνικού οδικού δικτύου». Ο κ. Βάμβουκας, ο οποίος συντάχθηκε με όλους τους αυτοδιοικητικούς υπέρ της δημιουργίας σύγχρονου οδικού άξονα από Κίσσαμο μέχρι Σητεία, έκανε λόγο στην παρέμβαση του για την ανάγκη δημιουργίας ολοκληρωμένων ανισόπεδων κόμβων, στα σημεία εισόδου και εξόδου από την πόλη των Χανίων και τις περιαστικές περιοχές. Χαρακτήρισε δε θετικό το γεγονός την πρόβλεψη για τη μη πληρωμή διοδίων από τους μόνιμους κατοίκους του νησιού, λόγω της απουσίας εναλλακτικού οδικού δικτύου και χαιρέτησε την ανακοίνωση για τη δημιουργία του κόμβου και πεζοδρομίων έξω από την πύλη του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Επανέλαβε τέλος, την πρότασή του, να συμπεριληφθεί τώρα στις απαλλοτριώσεις για τον Β.Ο.Α.Κ., η αναγκαία γη για τη μελλοντική κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής, διότι τα μέσα σταθερής τροχιάς είναι ασφαλή, γρήγορα, οικονομικά και οικολογικά. «Ας είμαστε έτοιμοι για το μέλλον και ας μην απαξιώνουμε το τι θετικό για το μέλλον μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα μία κίνηση πρόβλεψης για το αύριο του νησιού μας», είπε τονίζοντας ότι η Κρήτη έχει μείνει πολύ πίσω όσον αφορά τις υποδομές της και πρέπει τουλάχιστον σήμερα να σχεδιάσουμε σωστά για το μέλλον και να βρεθούμε μπροστά».
Πηγή πληροφοριών: ΑΠΕ-ΜΠΕ