Χάρτινο εισιτήριο (προς το) τέλος, το ηλεκτρονικό έρχεται για τους επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών. Μπορεί ο ακριβής χρόνος της πλήρους αντικατάστασης του έγχαρτου εισιτηρίου από το ηλεκτρονικό να μην έχει οριστεί, ωστόσο η προ ημερών έγκριση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για το σύστημα του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου φέρνει τους επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας ένα βήμα πιο κοντά στην ηλεκτρονική εποχή.
Μετά την ολοκλήρωση του συστήματος της τηλεματικής, το οποίο ενημερώνει σε πραγματικό χρόνο μέσω οθονών τους επιβάτες για την άφιξη των οχημάτων, η πλήρης λειτουργία του «έξυπνου» εισιτηρίου αποτελεί το επόμενο βήμα για την… επιβίβαση του ΟΑΣΑ στη νέα εποχή.
Ωστόσο τα οικονομικά προβλήματα του οργανισμού θέτουν εν αμφιβόλω τη βιωσιμότητά του, καθώς εξακολουθεί να παλεύει με δυσθεώρητα ελλείμματα. Την ίδια στιγμή όμως η λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αναμένεται να περιορίσει, αν όχι να εξαλείψει σε ορισμένα μέσα, το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής, το οποίο εκτιμάται ότι κοστίζει στον ΟΑΣΑ 40 έως 60 εκατ. ευρώ ετησίως.
Το βασικό πρόβλημα του ΟΑΣΑ σχετικά με τη διάθεση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αφορούσε τις μηνιαίες, τριμηνιαίες και ετήσιες κάρτες απεριορίστων διαδρομών (μαζικά προϊόντα), καθώς η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα είχε αποφανθεί ότι ο οργανισμός ζητεί αδικαιολόγητα πολλά στοιχεία των επιβατών για την έκδοσή τους.
1. Για την έκδοση της κάρτας σε Τερματικό Εκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) θα πρέπει να προσκομίσει επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον ΑΜΚΑ, την αστυνομική του ταυτότητα (διαβατήριο για μη Ελληνες υπηκόους) και το έγγραφο που να πιστοποιεί ότι ανήκει σε ειδική κατηγορία, στην περίπτωση που δικαιούται μετακίνηση με μειωμένο κόμιστρο. Η διαδικασία προβλέπει ότι ο εκδότης (είτε υπάλληλος του ΟΑΣΑ είτε επιβάτης) εισάγει στην ειδική εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ, το όνομα, το επώνυμο, καθώς και τον μήνα και έτος γέννησης και την ειδική κατηγορία (εφόσον υπάρχει). Στη συνέχεια, προχωρά σε επιβεβαίωση της ταυτότητας του επιβάτη, ο οποίος εισάγει τον κωδικό ασφαλείας, που γνωρίζει μόνον ο ίδιος.
2. Ο εκδότης προχωρά σε λήψη φωτογραφίας του επιβάτη (μέσω της φωτογραφικής μηχανής που διαθέτει το ΤΕΚ ή μέσω σάρωσης προεκτυπωμένης φωτογραφίας) και εκδίδει την έξυπνη κάρτα.
3. Κατά τη διαδικασία έκδοσης της κάρτας, το σύστημα παράγει και αποθηκεύει στη βάση δεδομένων το hashed value, που προκύπτει από τον συνδυασμό ΑΜΚΑ (ή αριθμού διαβατηρίου) και κωδικού, καθώς και τον μήνα και έτος γέννησης. Πρόκειται για κρυπτογραφημένο κωδικό ο οποίος διασφαλίζει ότι ουδείς (ακόμη και χειριστές του συστήματος) μπορεί να έχει προσωποποιημένη εικόνα των μετακινήσεων των επιβατών.
4. Οι διαδρομές που καταγράφονται πρακτικά αναλογούν στον αριθμό μιας κάρτας και όχι σε επιβάτη. Η αντιστοίχιση μάλιστα της κάρτας με τον επιβάτη είναι κρυπτογραφημένη και μπορεί να διαβαστεί μόνο με την εισαγωγή του προσωπικού κωδικού που γνωρίζει ο επιβάτης. Για την έκδοση κάρτας ειδικής κατηγορίας (μειωμένου κομίστρου) αποθηκεύονται σε ξεχωριστό αρχείο δεδομένων ο αριθμός ΑΜΚΑ και η ημερομηνία λήξης του δικαιώματος μόνο.
Τέλος, σε περίπτωση απώλειας προσωποποιημένης έξυπνης κάρτας, ο κάτοχος οφείλει να προσκομίσει στο εκδοτήριο ένα επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον ΑΜΚΑ του, καθώς και την αστυνομική του ταυτότητα ή διαβατήριο. Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ (ή τον αριθμό διαβατηρίου) και ζητεί από τον επιβάτη να εισάγει τον κωδικό. Η εφαρμογή συνδυάζει τα δύο αυτά στοιχεία και παράγει ένα hashed value.
Πηγή: Καθημερινή