«Τα ιδιωτικά σχολεία αποτελούν τον νούμερο ένα στόχο του Υπουργείου Παιδείας», αναφέρει στην συνέντευξή του στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο υπεύθυνος του Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων της ΝΔ Θεόδωρος Φορτσάκης και προσθέτει ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ απεχθάνεται γενικά την ιδιωτική πρωτοβουλία και αποσκοπεί στην ικανοποίηση του ακραίου κομματικού ακροατηρίου που επιθυμεί την κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Αναφορικά με την κατάργηση των Συμβουλίων των ΑΕΙ, ο Θεόδωρος Φορτσάκης κάνει λόγο για μεγάλη οπισθοδρόμηση καθώς, όπως λέει, τα συμβούλια αποτέλεσαν έναν νεωτεριστικό θεσμό.
Για την κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στα Πανεπιστήμια ο Θεο. Φορτσάκης δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «το σχέδιο που οραματίζεται το υπουργείο Παιδείας φαίνεται να αποσκοπεί σε λαϊκίστικη προσέλκυση των νέων». Υπογραμμίζει, όμως, ότι το ισχύον σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων έχει πλέον «πτωχεύσει» και χρήζει αναμόρφωσης.
Αναφερόμενος ειδικότερα το μάθημα των Θρησκευτικών ο Θεόδωρος Φορτσάκης εκφράζει στην άποψη ότι «όλοι πρέπει να διδάσκονται τα ουσιώδη στοιχεία της επικρατούσας θρησκείας», ενώ, αναφορικά με τις αλλαγές στο μάθημα της ιστορίας, υπογραμμίζει ότι «οι αντιλήψεις του υπουργού Παιδείας για την ιστορία είναι συχνά προβληματικές, καθώς μεταξύ άλλων έχει αρνηθεί και τη Γενοκτονία των Ποντίων».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Θεόδωρου Φορτσάκη στο Πρακτορείο:
Κύριε Φορτσάκη, πως κρίνετε ως ΝΔ τις αλλαγές στην Παιδεία, έτσι όπως προκύπτουν από τον πρόσφατο νόμο του υπουργού κυρίου Φίλη;
«Ο πρόσφατος νόμος για την ελληνόγλωσση και διαπολιτισμική εκπαίδευση πάσχει πανταχόθεν. Δεν προηγήθηκε αποτίμηση της υπάρχουσας κατάστασης ούτε επαρκής διαβούλευση με τους ομογενείς. Έτσι, οι λύσεις που δίνονται είναι πρόχειρες. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η άκριτη μετατροπή όλων των σχολείων μας στο εξωτερικό σε δίγλωσσα, χωρίς την αναγκαία προεργασία. Περιορίζονται επίσης οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών στο εξωτερικό χωρίς επιμίσθιο, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός. Η ιδιωτική εκπαίδευση πλήττεται με πρωτοφανή τρόπο, καθώς τα ιδιωτικά σχολεία στερούνται τη δυνατότητα να επιλέγουν το προσωπικό τους. Συγχρόνως αποθαρρύνονται από τις καινοτόμες εκπαιδευτικές δραστηριότητες τους. Ανάλογα προβλήματα εμφανίζουν οι ρυθμίσεις για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, την εκπαίδευση των μεταναστών και την ειδική αγωγή.»
Πως κρίνετε τον χαρακτηρισμό «λευκές σελίδες στα βιβλία σχολικής ιστορίας» που έκανε ο υπουργός κύριος Φίλης προαναγγέλλοντας αλλαγές στα προγράμματα σπουδών της Ιστορίας;
«Ο υπουργός Παιδείας κ. Φίλης έχει δηλώσει ότι επιθυμεί αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας. Θεωρεί ότι συγκεκριμένα ιστορικά γεγονότα δεν διδάσκονται όπως πρέπει στα σχολικά βιβλία. Όμως οι αντιλήψεις του υπουργού για την ιστορία είναι συχνά προβληματικές. Μεταξύ άλλων, έχει αρνηθεί τη Γενοκτονία των Ποντίων. Αυτό, αν συνδυαστεί με τις ιδεοληπτικές θέσεις της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, προκαλεί μεγάλη ανησυχία για τις επερχόμενες αλλαγές.»
Μα κύριε Φορτσάκη ο Νίκος Φίλης υποστηρίζει, αναφορικά με την ιστορία, ότι δεν διδάσκονται, για παράδειγμα, τα γεγονότα του εμφυλίου πολέμου. Άρα δεν χρειάζεται έναν ιστορικό εμπλουτισμό η ιστορία που διδάσκονται τα παιδιά;
«Η ιστορία ασφαλώς δεν αποτελεί στατικό γνωστικό αντικείμενο. Η πάροδος του χρόνου δημιουργεί κατάλληλες συνθήκες για την αναθεώρηση παλιών ιστορικών παραδοχών. Γεννάται επίσης η ανάγκη καταγραφής των νέων γεγονότων. Συνεπώς, η επανεξέταση όσων διδάσκονται δικαιολογείται κατά τακτά χρονικά διαστήματα. Θεωρούμε όμως ότι από διάφορες δηλώσεις και τη γενικότερη στάση του Υπουργού προκύπτει ότι του λείπει η απαραίτητη αντικειμενικότητα και αμεροληψία.
Σχετικά με το μάθημα των Θρησκευτικών και την προσευχή ποια είναι η τοποθέτηση της ΝΔ; Το υπουργείο τα βάζει ως προαιρετικά.
«Και για τα δύο αυτά ζητήματα το υπουργείο Παιδείας δεν έχει ξεκαθαρίσει τη θέση του. Ο κ. Φίλης έχει κατά καιρούς δηλώσει ότι το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να αναθεωρηθεί. Έχει ήδη εξαγγείλει νέο περιεχόμενο για το μάθημα, που μεταβάλλει τον μέχρι σήμερα χαρακτήρα του. Η Ορθοδοξία για όλους τους Έλληνες, είτε είναι ορθόδοξοι είτε όχι, αποτελεί στοιχείο της πολιτιστικής τους ταυτότητας. Όλοι πρέπει να διδάσκονται τα ουσιώδη στοιχεία της επικρατούσας θρησκείας. Στη φετινή εγκύκλιο για τα δημοτικά σχολεία ο υπουργός παραλείπει να αναφερθεί στην πρωινή προσευχή και έτσι διαφαίνεται ότι προσπαθεί αθόρυβα να την καταργήσει. Οι μαθητές πρέπει να έχουν τη δυνατότητα πρωινής προσευχής. Εξάλλου το Σύνταγμα προβλέπει ότι η ανάπτυξη θρησκευτικής συνείδησης αποτελεί και αυτή βασικό σκοπό της παιδείας μας.»
Ωστόσο μία, ίσως η μεγαλύτερη αλλαγή, που συζητά το υπουργείο Παιδείας είναι η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Διαφωνείτε με την κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων και γιατί;
«Το ισχύον σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων έχει πλέον «πτωχεύσει» και χρήζει αναμόρφωσης. Οι μαθητές απουσιάζουν μαζικά από το σχολείο για να παρακολουθούν το φροντιστήριο, ιδίως κατά την τελευταία τάξη του Λυκείου. Μόνο το 10% των υποψηφίων έγινε δεκτό στην πρώτη επιλογή του. Σχεδόν το 1/4 των υποψηφίων δεν πέτυχε τη βάση. Στα πανεπιστήμια εισήχθησαν και υποψήφιοι με βαθμό μέχρι και 1,5/20. Χρειάζεται, λοιπόν, να θεσμοθετήσουμε ένα καινούριο σύστημα.
Πως κρίνετε την εξαγγελία για κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στα Πανεπιστήμια;
« Το σχέδιο για κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων, που οραματίζεται το Υπουργείο Παιδείας, δημιουργεί ανησυχία, διότι φαίνεται να αποσκοπεί σε λαϊκιστική προσέλκυση των νέων μας. Για τις σχολές υψηλής ζήτησης είναι φανερό ότι πρέπει να υπάρχει ένα σύστημα επιλογής. Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε όλοι την ανάγκη ανάπτυξης των επαγγελματικών σπουδών, ώστε να απορροφηθεί τουλάχιστον το ήμισυ των σημερινών υποψηφίων. Έτσι συμβαίνει σε όλες τις μεγάλες χώρες της Ευρώπης. Οποιαδήποτε αλλαγή για τις εισαγωγικές εξετάσεις χρειάζεται τουλάχιστον εξαετή ορίζοντα πρώτης εφαρμογής. Χρειάζεται μεγάλη προετοιμασία και σοβαρότητα. Προσωπικά θα προτιμούσα, όπως συμβαίνει με όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου, να ανατεθεί και στα δικά μας η επιλογή των φοιτητών τους.»
Το σύστημα που συζητιέται, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που προβλέπει αύξηση των χρόνων του γυμνασίου σε τέσσερα και μείωση του Λυκείου σε δύο κατά τα πρότυπα του διετούς International Baccalaureate, θα το συζητούσατε ως ΝΔ;
«Ο κ. Φίλης δήλωσε πρόσφατα ότι το σύστημα 4+2 δεν είναι εφικτό να εφαρμοστεί αυτή τη στιγμή. Η σχετική πρόταση «πεθαίνει», λοιπόν, μόλις λίγους μήνες μετά τη διατύπωσή της από την Επιτροπή του κ. Λιάκου. Κατά την προσωπική άποψή μου η θεσμοθέτηση ενός αξιόπιστου Εθνικού Απολυτηρίου αποτελεί την αφετηρία για την αναμόρφωση του υπάρχοντος συστήματος.»
Πως χαρακτηρίζετε την κατάργηση των Συμβουλίων στα ΑΕΙ που προκάλεσε και αντιδράσεις στην καθηγητική κοινότητα; Τι προσέφεραν τα Συμβούλια στα ΑΕΙ κύριε Φορτσάκη; Και σας ρωτώ και με την ιδιότητα σας ως Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών.
«Τα Συμβούλια του Ιδρύματος αποτέλεσαν ένα νεωτεριστικό θεσμό. Η εισαγωγή του έθεσε τις βάσεις για ενίσχυση του κύρους των πανεπιστήμιων μας, την προώθηση της εξωστρέφειάς τους, του εξορθολογισμού της λειτουργίας τους για την αποκομματικοποίηση τους. Οι προσωπικότητες που τα στελέχωσαν, ιδίως οι επιστήμονες διεθνούς κύρους του εξωτερικού, αποτέλεσαν καύχημα για τα ιδρύματα. Ο εξαναγκασμός των μελών τους σε παραίτηση και η ουσιαστική κατάργησή τους από τον υπουργό Παιδείας σηματοδοτεί μεγάλη οπισθοδρόμηση.»
.
Κύριε Φορτσάκη στο συγκεκριμένο Νομοσχέδιο υπάρχουν διατάξεις οι διευκολύνουν ειδικές κατηγορίες προσωπικού στα ΑΕΙ εις βάρος άλλων, όπως καταγγέλλει η ΝΔ;
«Ο νόμος για την ελληνόγλωσση και διαπολιτισμική εκπαίδευση προβλέπει ότι ειδικές κατηγορίες προσωπικού των πανεπιστημίων μπορούν να καταλάβουν θέση λέκτορα, χωρίς προκήρυξη και ανοιχτές διαδικασίες. Η ρύθμιση αυτή είναι συνέχεια παλιότερης, πάλι της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που άνοιξε τις πόρτες των πανεπιστημίων σε μετατάξεις εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Με αυτές τις αυθαίρετες νομοθετικές επεμβάσεις εξυπηρετούνται σωματειακά και συνδικαλιστικά συμφέροντα ειδικών κατηγοριών και πλήττεται η δυνατότητα επιλογής με αντικειμενικές και διαφανείς διαδικασίες αυτών που αξίζουν περισσότερο για το πανεπιστήμιο.»
Θεωρείτε ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας δείχνουν «ιδεοληψία και πολιτικό αμοραλισμό» κατά των ιδιωτικών σχολείων όπως συχνά καταγγέλλετε;
«Τα ιδιωτικά σχολεία αποτελούν το νούμερο ένα στόχο του Υπουργείου Παιδείας. Μετά την αποτυχημένη προσπάθεια επιβολής ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση, με τον πρόσφατο νόμο για την ελληνόγλωσση και διαπολιτισμική εκπαίδευση καταργούνται σημαντικές δυνατότητές τους που τα διακρίνουν από τα δημόσια σχολεία, όπως ήδη είπα στην πρώτη μου απάντηση. Ο κ. Φίλης φαίνεται να επιθυμεί τη λήψη και άλλων εξαιρετικά δυσάρεστων μέτρων σε βάρος τους. Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ απεχθάνεται την ιδιωτική πρωτοβουλία γενικά. Με τις πρόσφατες αλλαγές αποσκοπεί στην ικανοποίηση του ακραίου κομματικού ακροατηρίου της που επιθυμεί την κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.»
Τέλος θα ήθελα να μου πείτε εσείς, ως ΝΔ, αν γίνετε κυβέρνηση τι κρατήσετε και τι θα καταργήσετε από τον πρόσφατο Νόμο για την Παιδεία;
«Ο πρόσφατος νόμος για την ελληνόγλωσση και διαπολιτισμική εκπαίδευση αποτελεί μέρος του γενικότερου εκπαιδευτικού προγράμματος των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Λοιπόν, να μη σταθούμε μόνο σε αυτό. Εμείς θεωρούμε ότι η παιδεία μας χρειάζεται πλήρη ανασυγκρότηση σε όλες τις βαθμίδες της. Η εκπαιδευτική πολιτική πρέπει να διατρέχεται από ορισμένες, θεμελιώδεις αρχές. Ενδεικτικά αναφέρω την αριστεία, την εξωστρέφεια, τη διασύνδεση με την οικονομία, την αποκομματικοποίηση. Όλα τα μέτρα που έχει λάβει το Υπουργείο Παιδείας και αντιτίθενται σε αυτές τις αρχές χρήζουν άμεσης αναμόρφωσης. Αυτό πρέπει να γίνει το ταχύτερο δυνατό για το καλό του εκπαιδευτικού συστήματός μας και γενικότερα του τόπου μας»