Ξεκίνησε από δυο καθηγητές του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου με μοναδική τους βοήθεια μια ομάδα εθελοντών φοιτητών. Και σήμερα, η διαδικτυακή πύλη Study in Greece έχει καταφέρει να γίνει ένας από τους βασικούς πυλώνες εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων.
Είναι κάτι που μαρτυρούν οι αριθμοί: το studyingreece.edu.gr δέχεται καθημερινά 60 επισκέψεις, ενώ μόνο το τελευταίο δίμηνο οι νέοι επισκέπτες του ξεπέρασαν τους 3.000. Από πού είναι αυτοί; Κυριολεκτικά από παντού. Οι περισσότεροι είναι φυσικά από την Ευρώπη, αλλά ενδιαφέρον για σπουδές στα ελληνικά πανεπιστήμια υπάρχει από φοιτητές όλων των ηπείρων. Στη σχετική λίστα ακολουθεί η Ασία και έπονται η Βόρεια και Νότια Αμερική, η Ωκεανία και η Αφρική.
Ως προς τη χώρα καταγωγής, ωστόσο, προηγούνται οι Αμερικανοί και ακολουθούν οι Ρώσοι. Αυξημένο, όμως, είναι και το ενδιαφέρον των Τούρκων φοιτητών, όπως και των Σέρβων και των Ουκρανών συμφοιτητών τους. Το δικό τους μερίδιο στην πίτα της επισκεψιμότητας έχουν οι Ινδοί, οι Αυστραλοί, οι Ιταλοί, οι Γάλλοι, οι Κύπριοι, οι Βρετανοί, οι Καναδοί και οι Γερμανοί.
Ήταν ακριβώς ένας αλλοδαπός φοιτητής που έδωσε το έναυσμα να γεννηθεί αυτή η ιδέα πριν από δύο χρόνια. Αυτός ήταν ο Αφγανός Αράς Χεμάτι. «H ιδέα γεννήθηκε από τα προβλήματα διαβίωσης στην Ελλάδα αλλά και απλής ενημέρωσης για τη λειτουργία των πανεπιστημίων που αντιμετώπισε ο φοιτητής μας. ‘Ετσι αποφάσισε, υπό την επίβλεψή μου, να εκπονήσει πτυχιακή εργασία με αυτό το θέμα δηλαδή τη δημιουργία της ενημερωτικής πλατφόρμας. Στη συνέχεια αποφασίσαμε να αναπτύξουμε σε βάθος και να επεκτείνουμε αυτή τη διαδικτυακή πύλη» θυμάται η καθηγήτρια Χρύσα Σοφιανοπούλου.
Δυο χρόνια από τότε, η δικτυακή πύλη έχει εξελιχθεί σε έναν πολύτιμο οδηγό για τους φοιτητές που θέλουν να σπουδάσουν στην Ελλάδα, αυτούς που σπουδάζουν ήδη, μεταξύ των οποίων και εκείνοι που συμμετέχουν στο πρόγραμμα Erasmus +, αλλά και τους πρόσφυγες και αιτούντες διεθνούς προστασίας που επιθυμούν να ενταχθούν στις εκπαιδευτικές διαδικασίες και βαθμίδες εκπαίδευσης.
Τι μπορεί να βρει ο επισκέπτης; Όχι μόνο πληροφορίες για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, για τα ιδρύματα, τα προγράμματα σπουδών, την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, αλλά και πληροφορίες για την ίδια τη χώρα που ξεκινούν από την ιστορία της, τη γλώσσα της και την κουζίνα της και φτάνουν έως την αναζήτηση, στέγης, τις μεταφορές και την υγειονομική περίθαλψη. Το παρεχόμενο υλικό δεν θα σταματήσει όμως εδώ. Ο στόχος είναι να εμπλουτιστεί η πύλη, μεταξύ άλλων, με παροχές πληροφοριών σε πολλές γλώσσες, δημιουργία σελίδων και για τις υπόλοιπες πόλεις της Ελλάδας με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και μαθήματα ελληνικών εξ αποστάσεως.
«Θα παρέμενε μια μάλλον γραφική πρωτοβουλία εάν δεν είχαμε την υποστήριξη της Πολιτείας» αναφέρει από την πλευρά του ο καθηγητής Χρήστος Μιχαλακέλης. «Η διαδικτυακή πύλη προβάλλεται σήμερα από τις πρώτες σελίδες των υπουργείων Εξωτερικών και Παιδείας, καθώς και από εκείνες των ελληνικών πρεσβειών. Και σε αυτό ήταν πολύτιμη η βοήθεια της Γενικής Διεύθυνσης Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Διεύθυνσης Οργανωτικής και Ακαδημαϊκής Ανάπτυξης της Ανώτατης Εκπαίδευσης από το υπουργείο Παιδείας, αλλά και της Διεύθυνσης Μορφωτικών και Πολιτιστικών Υποθέσεων του υπουργείου Εξωτερικών».
Ο Χρήστος Μιχαλακέλης αναφέρει ονομαστικά τα τρία στελέχη της δημόσιας διοίκησης (Παναγιώτα Διονυσοπούλου, Γιώργος Μάλλιος και Δώρα Γκότα) που αγκάλιασαν την πρωτοβουλία τόσο ώστε να ξεφύγει από το πεδίο του δονκιχωτισμού. Δεν χρειάζονται, όμως, και άλλες τέτοιες πρωτοβουλίες, όχι μόνο σε δονκιχωτικό αλλά και θεσμικό επίπεδο, για να κερδίσουν τα ελληνικά πανεπιστήμια και άλλους πόντους εξωστρέφειας;
«Η ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση βρίσκεται σε ένα καλό επίπεδο» απαντά η Σοφία Σοφιανοπούλου. «Υπάρχουν καθηγητές και ερευνητικές ομάδες που διακρίνονται για το καινοτόμο έργο τους. Εκείνο που λείπει, που έλειπε πάντα μάλλον, είναι η εξωστρέφεια. Το study in greece είναι ένα παράδειγμα που μπορεί να λειτουργήσει προς αυτήν την κατεύθυνση. Η ανάπτυξη, επίσης, περισσότερων ξενόγλωσσων Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων θα μπορούσε να αποτελέσει ένα κριτήριο εξωστρέφειας και να προσελκύσει αλλοδαπούς φοιτητές».