Στο πεδίο με τα αρνητικά πρόσημα βρέθηκε, για όγδοο συνεχές τρίμηνο, η
παγκόσμια αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών την περίοδο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου
2016. Οι πωλήσεις του κλάδου υποχώρησαν το 3ο τρίμηνο του τρέχοντος έτους κατά
5,7% σε όγκο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, συμπληρώνοντας πλέον μία διετία
αρνητικών επιδόσεων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Gartner, το 3ο
τρίμηνο του 2016 στην παγκόσμια αγορά διατέθηκαν 68,9 εκατ. συσκευές, επίδοση
που δεν επέτρεψε στην αγορά να βελτιώσει την εικόνα της. Αντίθετα, η πτώση, που
παρατηρήθηκε το εξεταζόμενο διάστημα και προστέθηκε σε αυτές των προηγούμενων
τριμήνων, σηματοδοτεί για την αγορά των ηλεκτρονικών υπολογιστών την πλέον
παρατεταμένη περίοδο πτώσης στην ιστορία της βιομηχανίας του κλάδου.
Nα σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η IDC,
οι πωλήσεις στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών υποχώρησαν το 3ο
τρίμηνο κατά 3,9% και κατήλθαν σε 68 εκατ. συσκευές.
“Οι κατασκευαστές αντιμετώπισαν πολλές προκλήσεις το 3ο τρίμηνο της
χρήσης, στις οποίες περιλαμβάνεται η αδύναμη επίδοση της αγοράς κατά το
διάστημα του back-to-school και η συνεχής χαμηλή ζήτηση από πλευράς
καταναλωτών, ιδιαίτερα στις αναδυόμενες αγορές”, σχολιάζει σε ανάλυσή της η
Gartner.
Οι αναλυτές της εταιρείας αναγνωρίζουν δύο θεμελιώδη ζητήματα, που
έχουν επηρεάσει τα αποτελέσματα της αγοράς των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Το ένα
σχετίζεται με την παράταση της διάρκειας ζωής του υπολογιστή, που έρχεται ως
συνέπεια της πληθώρας των συσκευών των καταναλωτών στις ώριμες αγορές. Το
δεύτερο συνδέεται με τη χαμηλή ζήτηση των καταναλωτών PC στις αναδυόμενες
αγορές. Η πλειοψηφία των καταναλωτών στις ώριμες αγορές κατέχει τουλάχιστον
τρεις διαφορετικούς τύπους συσκευών. Μεταξύ αυτών, ο υπολογιστής δεν είναι μια
συσκευή υψηλής προτεραιότητας, συνεπώς δεν αισθάνονται την ανάγκη να την
αναβαθμίσουν τόσο συχνά όσο στο παρελθόν» σχολιάζουν οι αναλυτές. Όσον αφορά
τις αναδυόμενες αγορές, όπου η διείσδυση των ηλεκτρονικών υπολογιστών είναι
χαμηλή και θεωρητικά θα υπήρχαν περιθώρια ανάπτυξής της, οι καταναλωτές
φαίνεται να γυρίζουν την πλάτη στα PCs, επιλέγοντας ανταγωνιστικές συσκευές,
όπως smartphones ή phablets.
Τα μερίδια αγοράς
Η ανάλυση της Gartner για τα προκαταρκτικά στοιχεία των πωλήσεων του
3ου τριμήνου του 2016 συνηγορεί υπέρ της περαιτέρω συγκέντρωσης του κλάδου στα
χέρια των μεγαλύτερων κατασκευαστών. Αυτό, τουλάχιστον, υποδεικνύει το γεγονός
ότι το συνολικό μερίδιο αγοράς τω έξι μεγαλύτερων κατασκευαστών της αγοράς
ανήλθε – για πρώτη φορά – στο 78% κατά το 3ο τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης.
Όσον αφορά στους κατασκευαστές, η Lenovo διατήρησε και το 3ο τρίμηνο
την πρώτη θέση στην παγκόσμια αγορά των ηλεκτρονικών υπολογιστών, με την HP,
πάντως, να ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής. Μάλιστα, οι αναλυτές της Gartner
σχολιάζουν ότι δεν αποκλείεται η οριστικοποίηση των προκαταρκτικών στοιχείων
ακόμη και να ανατρέψει την κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης των ισχυρότερων
κατασκευαστών.
Σύμφωνα, πάντως, με τα preliminary στοιχεία, η Lenovo κατέχει την πρώτη
θέση με μερίδιο αγοράς 20,9%, με την HP να ακολουθεί από πολύ κοντά με μερίδιο
20,4%. Η Dell κατατάσσεται τρίτη με μερίδιο 14,7%, η Asus ακολουθεί με 7,8%,
ενώ Apple και Acer έπονται με 7,2% και 6,7% αντίστοιχα.