ΣΕΠΕ: Μονόδρομος η συνεργασία τραπεζών – τηλεπικοινωνιακών παρόχων

Περισσότερο κοντά από ποτέ φέρνει τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών και τα
χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ανά τον κόσμο η τεχνολογία, με το μέλλον των δύο
κλάδων να είναι σε ένα βαθμό αλληλένδετο. Η ανάπτυξη των χρηματοπιστωτικών
υπηρεσιών μέσω κινητών τηλεφώνων σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ο “κρίκος” που
φέρνει κοντά τράπεζες και τηλεπικοινωνίες, επανακαθορίζοντας τη μεταξύ τους
σχέση. Ήδη, διεθνώς, οι δύο κλάδοι βρίσκονται στην αναζήτηση εκείνων των
συνεργασιών, που θα τους επιτρέψουν να δημιουργήσουν συνέργειες και καινοτόμες
λύσεις στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας, ανταποκρινόμενοι
στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών.


Όπως εκτιμά η έκθεση της ΕΥ “Decoding mobile financial services -
Innovation and collaboration to drive growth”, οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες
μέσω κινητών τηλεφώνων μπορούν να βοηθήσουν τις τράπεζες να εξυπηρετήσουν μία
τεράστια αγορά, στην οποία διαφορετικά ενδεχομένως να μην είχαν πρόσβαση, λόγω
του υψηλού κόστους των υποδομών που απαιτεί η φυσική παρουσία. Την ίδια στιγμή,
οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες μέσω κινητών τηλεφώνων λειτουργούν ως
επιπρόσθετη πηγή εσόδων για τους παρόχους τηλεπικοινωνιών, ενισχύοντας τις
διασταυρούμενες πωλήσεις του κλάδου.


Η έκθεση της ΕΥ διαπιστώνει ότι οι πληρωμές μέσω κινητών τηλεφώνων
είναι η κατηγορία που έχει καταγράψει το υψηλότερο ποσοστό χρήσης μέχρι σήμερα.
Μάλιστα, τονίζει ότι πολλές από αυτές τις νέες υπηρεσίες που παρουσιάστηκαν,
βασίζονται σε στρατηγικές συμμαχίες μεταξύ χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και
τηλεπικοινωνιακών παρόχων.


Ένας άλλος τομέας που φέρνει κοντά τράπεζες και τηλεπικοινωνιακούς
παρόχους είναι αυτός της χρηματοδότησης μικρών ποσών (microfinance) μέσω
κινητών τηλεφώνων. Και αυτό καθώς, όπως εξηγεί η έρευνα, τόσο τα
χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, όσο και οι μη χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί, μπαίνουν
στη μάχη της παροχής πιστωτικών υπηρεσιών μικρής κλίμακας, ανοίγοντας διαύλους επιχειρηματικότητας
για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά, όπως μέσω της συμμετοχικής χρηματοδότησης
(crowdfunding). “Οι υπηρεσίες αυτές τους επιτρέπουν να απευθυνθούν στη βάση της
εισοδηματικής πυραμίδας, αυξάνοντας την πελατειακή τους βάση”, τονίζει η έκθεση.


Συνέργειες από τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες μέσω κινητού προκύπτουν
και για τον κλάδο των ασφαλιστικών, καθώς η ανάπτυξη νέων ασφαλιστικών
υπηρεσιών που προσφέρονται μέσω κινητών τηλεφώνων δημιουργεί σημαντικές
ευκαιρίες διακλαδικής συνεργασίας. “Η πλειοψηφία των υφιστάμενων υπηρεσιών
διατίθενται στην αγορά από εταιρείες τηλεπικοινωνιών, σε συνεργασία με
ασφαλιστικές εταιρείες”, αναφέρει η ΕΥ.



Πρόσβαση σε τράπεζες



Ένα επιπλέον μεγάλο asset από τη συνεργασία τραπεζών – telecoms
προκύπτει ειδικά στις περιπτώσεις περιοχών, όπου οι κάτοικοι δεν έχουν ακόμα
πρόσβαση στο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Περίπου 620 εκατομμύρια ζουν σε χώρες,
οι οποίες έχουν θεσπίσει ρυθμιστικά πλαίσια ή ενθαρρύνουν μη τραπεζικούς
οργανισμούς να συμμετάσχουν στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Οι
περισσότερες από αυτές τις χώρες παρουσιάζουν ένα σημαντικό χάσμα μεταξύ του
ποσοστού διείσδυσης της κινητής τηλεφωνίας και της πρόσβασης στο
χρηματοπιστωτικό σύστημα.


Σύμφωνα με την ανάλυση της δυνητικής αυτής αγοράς από την ΕΥ, περίπου
70% του πληθυσμού χωρίς πρόσβαση στο χρηματοπιστωτικό σύστημα μπορεί να
εξυπηρετηθεί από χρηματοοικονομικές υπηρεσίες μέσω κινητών τηλεφώνων στο εγγύς
μέλλον.



Ασφάλεια



Τέλος, η μελέτη της ΕΥ ερευνά το θέμα της προστασίας της ασφάλειας και
της ιδιωτικότητας ως ένα κοινό πεδίο δράσης τραπεζών και τηλεπικοινωνιακών
παρόχων.


Όπως υπογραμμίζεται στην έκθεση, πρόσφατα παραδείγματα
κυβερνο-επιθέσεων (cyber attacks) αντικατοπτρίζουν την έκταση της ζημιάς που
μπορούν να υποστούν οι επιχειρήσεις, τόσο σε άμεση οικονομική ζημία, όσο και σε
αρνητικές επιπτώσεις στη φήμη τους και σε πτώση της τιμής της μετοχής τους. Οι
επιχειρήσεις διατρέχουν τον κίνδυνο όχι μόνο να χάσουν την πελατειακή τους
βάση, αλλά και να τους επιβληθούν πρόστιμα από τις ρυθμιστικές αρχές για μη
συμμόρφωση με την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πελατών.


“Σε ένα περιβάλλον, όπου οι προτιμήσεις και οι ανάγκες των καταναλωτών
συνεχώς μεταβάλλονται, είναι σαφές ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι σε
θέση να διατηρούν μία ισορροπία μεταξύ της διευκόλυνσης του χρήστη και των
ζητημάτων ασφάλειας των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας. Ως εκ
τούτου, μέτρα ασφαλείας, όπως το tokenization και η ταυτοποίηση με χρήση
βιομετρικών στοιχείων, ενδέχεται να έχουν ισχυρό αντίκτυπο στον τομέα των
ψηφιακών πληρωμών”, τονίζεται σχετικά.


“Ισχυρές διαδικασίες ελέγχου και εξακρίβωσης στοιχείων του πελάτη,
καταπολέμησης του ξεπλύματος χρήματος και πιστοποίησης των συναλλαγών, θα
εξακολουθήσουν να αποτελούν βασικό ζητούμενο για την αντιμετώπιση των απειλών
του κυβερνοχώρου”, καταλήγει η μελέτη.






Exit mobile version