Σημαντικές αλλαγές στο προϊοντικό μείγμα των πωλήσεων tablet παρατηρήθηκαν τους πρώτους έξι μήνες του 2015, με τη ζήτηση για τις κλασσικές συσκευές, με μειωμένη λειτουργικότητα, να υποχωρεί και εκείνη για πιο σύνθετα προϊόντα να διευρύνεται. Έτσι, ενώ η παγκόσμια ζήτηση για υπολογιστές και tablets σημείωσε μείωση της τάξης του 9% τους πρώτους έξι μήνες του 2015, το ενδιαφέρον των καταναλωτών για πιο σύνθετες συσκευές ενισχύθηκε. Σε μεσοπρόθεσμο διάστημα, μάλιστα, το μερίδιο αγοράς των καταναλωτών για το κλασικό tablet αναμένεται να μειωθεί από 50% σε 45% έως 40%.
Συγκεκριμένα, η ζήτηση για computing tablet – “μετατρεπόμενες” συσκευές, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως κανονικός υπολογιστής και ως tablet – αυξήθηκε κατά το εκρηκτικό 61%. Στον αντίποδα, η παγκόσμια ζήτηση για τα media tablets με λειτουργικό Android και IOS μειώθηκε κατά 9% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η GfK για την παγκόσμια αγορά πληροφορικής σε report, που δημοσιεύονται στο πλαίσιο της έκθεσης IFA 2015, η υποκατηγορία των “μετατρεπόμενων” υπολογιστών, οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ένας κανονικός υπολογιστής και ως tablet, οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης κατά 53%. Computing tablets και φορητές συσκευές με μικρές οθόνες με μέγεθος μικρότερο από 15 ίντσες, κατέγραψαν, επίσης, διψήφια αύξηση της ζήτησης κατά 61% και 19% αντίστοιχα.
Περί μεγέθους
Τα στοιχεία της εταιρείας για αλλαγές στο προϊοντικό μείγμα της κατηγορίας των tablets συνηγορούν υπέρ μιας διαφοροποίησης της στάσης των καταναλωτών, ως προς το μέγεθος της οθόνης.
Η τάση να προσφέρουν ευέλικτη πρόσβαση σε cloud υπηρεσίες ανά πάσα στιγμή κάνει μία μεγάλη οθόνη πολύ πιο ελκυστική για τον καταναλωτή απ’ ότι ήταν πριν από δύο χρόνια.
Για παράδειγμα, η έκρηξη της αγοράς των tablets, που επικεντρώθηκε στις μικρού μεγέθους οθόνες των 7 ιντσών και απευθυνόταν σε καταναλωτές, οι οποίοι εστίαζαν περισσότερο σε θέματα τιμής το 2014, μετριάστηκε αρκετά κατά το 2015.
Στην Ασία οι πωλήσεις των tablets αυτών μειώθηκαν κατά 15%, στη Λατινική Αμερική κατά 14%. Οι αιτίες εντοπίζονται στις κορεσμένες αγορές, στη χαμηλή αγοραστική δύναμη και τη μακροχρόνια χρήση των υπαρχόντων συσκευών.
Εκτός από μικρά tablets, η ζήτηση για μεγάλου μεγέθους tablets μεγαλύτερα από 8 ίντσες, επίσης, μειώθηκε στις δύο περιοχές. Ωστόσο τα Phablets, με άλλα λόγια τα “έξυπνα” κινητά τηλέφωνα με πολύ μεγάλες οθόνες, κερδίζουν σε δημοτικότητα.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, η ζήτηση για τα tablets στη Δυτική Ευρώπη έχει μειωθεί επίσης και είναι πλέον 8% χαμηλότερη σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Ωστόσο, μία ιδιαίτερη μετατόπιση έχει γίνει φανερή προς όφελος των μεγάλων tablets, των οποίων το μερίδιο αυξήθηκε από 53% (Ιούλιος 2013) στο 63% (Ιούλιος 2015).
Η GfK εκτιμά ότι τα καινοτόμα προϊόντα, όπως computing tablet και “μετατρεπόμενοι” υπολογιστές, σε συνδυασμό με την κυκλοφορία των Windows 10 δύναται να μειώσουν σημαντικά το μερίδιο αγοράς των media tablets ανεξαρτήτως μεγέθους οθόνης.
Γεωγραφικές διαφορές
Από την έρευνα προκύπτει ότι η ζήτηση του ιδιωτικού τομέα για “μετατρεπόμενους” υπολογιστές μεγάλωσε στη Δυτική Ευρώπη κατά 140% το 1ο εξάμηνο του 2015. Ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτές εμφανίζονται, πλέον, έτοιμοι να επενδύσουν σε καινοτομίες, που προσφέρουν σαφή πλεονεκτήματα στη χρήση.
Οι “μετατρεπόμενοι” υπολογιστές στη Δυτική Ευρώπη δείχνουν ρεαλιστικές δυνατότητες ανάπτυξης της τάξεως του 70% με 80% για το τέλος του 2015, καθώς επίσης και για το 2016.
Η ζήτηση για την υποκατηγορία των computing tablets μεγάλωσε με εξίσου θετικό ρυθμό κατά 111%. Αυτές οι συσκευές προσφέρουν την επεξεργαστική ισχύ ενός κλασικού υπολογιστή σε μορφή tablet. Αυτό επιτρέπει η μάλλον “παθητική” χρήση του κλασικού tablet να συμπληρώνεται από μία πιο “ενεργή” χρήση για την οποία χρειάζεται ένας ολοκληρωμένος υπολογιστής.
Η GfK προβλέπει αύξηση της ζήτησης για αυτήν την υποκατηγορία στη Δυτική Ευρώπη μεταξύ 40% με 50% τόσο για το τέλος του 2015, καθώς και για το 2016.
Windows 10 και cloud υπηρεσίες
Η ζήτηση για παραδοσιακούς υπολογιστές αυξήθηκε κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2015, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.
Σε όλο τον κόσμο, οι πωλήσεις σε τεμάχια για τους φορητούς υπολογιστές 15 ιντσών μειώθηκαν κατά 13%. Στη Δυτική Ευρώπη η ζήτηση αυξήθηκε κατά 2%, στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη 1 κατά 14%.
Αντιθέτως, στα κράτη – μέλη της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, εν αντιθέσει, οι πωλήσεις σε μονάδες μειώθηκαν κατά 43%.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις σε τεμάχια στην υποκατηγορία των desktopreplacement laptop μειώθηκαν (19%). Μόνο στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, η ζήτηση αυξήθηκε λίγο κατά 1%. Η παγκόσμια ζήτηση στον τομέα των σταθερών υπολογιστών μειώθηκε κατά 14%. Ακόμα και στη Δυτική Ευρώπη (μείωση 12%), αλλά και στα κράτη της πρώην Σοβιετικής Ένωσης (μείωση 44%), η ζήτηση μειώθηκε. Μόνο στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη η ζήτηση αυξήθηκε κατά 13%.
Στους “all in one” σταθερούς υπολογιστές, η παγκόσμια ζήτηση μειώθηκε κατά 10%. Στη Δυτική Ευρώπη, καθώς και στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, οι πωλήσεις σε τεμάχια αυξήθηκαν κατά 6% και 35% αντίστοιχα, ενώ στα κράτη της πρώην Σοβιετικής Ένωσης μειώθηκε κατά 38%. Το λειτουργικό σύστημα των Windows 10, που λανσαρίστηκε φέτος το καλοκαίρι, αναμένεται να τονώσει θετικά την αγορά των υπολογιστών.
Στη Δυτική Ευρώπη, η GfK αναμένει 6% έως 9% αύξηση της ζήτησης κατά το κλείσιμο του έτους και το ίδιο για το 2016.
Οι καινοτομίες στη λειτουργικότητα, η επέκταση των επιλογών χρήσης, η βελτίωση στο σχεδιασμό και ένα περιβάλλον χρήστη, που συνδυάζει πληκτρολόγιο και ποντίκι, εγγυώνται την αύξηση της ζήτησης στην αγορά των συσκευών το 2016 και το 2017.
Πηγή: ΣΕΠΕ