Σε επτά ενότητες “σπάει” ο ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ – Σε διαβούλευση το νομοσχέδιο

Σε επτά ενότητες «σπάει» ο ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα. Το σχέδιο νόμου θα βρίσκεται σε διαβούλευση μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου και μετά την επεξεργασία των σχολίων-προτάσεων θα ακολουθήσει δημόσια διαβούλευση επί του τελικού κειμένου.

Η περιφερειακή διάρθρωση του Οργανισμού αποτελεί καινοτομία του προσχεδίου, καθώς όλες οι περιφερειακές οργανικές μονάδες με βάση την έδρα τους εντάσσονται σε επτά ενότητες.

Οι επτά περιφερειακές ενότητες είναι οι εξής:

– Περιφερειακή Ενότητα Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με έδρα την Καβάλα.

– Περιφερειακή Ενότητα Κεντρικής Μακεδονίας, με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

– Περιφερειακή Ενότητα Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας και Κέρκυρας, με έδρα τα Ιωάννινα.

– Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, με έδρα τη Λάρισα.

– Περιφερειακή Ενότητα Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νήσων, με έδρα την Πάτρα.

– Περιφερειακή Ενότητα Αττικής και Νήσων Αιγαίου, με έδρα την Αθήνα.

– Περιφερειακή Ενότητα Κρήτης, με έδρα το Ηράκλειο Κρήτης.

Σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα:

– Λειτουργούν τα Ινστιτούτα Αγροτικής Έρευνας που εδρεύουν στην οικεία Περιφερειακή Ενότητα, τα οποία εποπτεύονται από τη Γενική Διεύθυνση Αγροτικής Έρευνας.

– Συστήνεται Τμήμα Ανάπτυξης, Εφαρμογών και Συμβουλευτικής που υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Διασφάλισης Ποιότητας Αγροτικών Προϊόντων, στο οποίο εντάσσονται τα Εργαστήρια Ελέγχου Ποιότητας Γάλακτος και οι Εποπτείες της οικείας Περιφερειακής Ενότητας.

– Συστήνεται Τμήμα Αγροτικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης που υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Αγροτικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, στο οποίο εντάσσονται οι Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) και οι άλλες δομές αγροτικής κατάρτισης με παραρτήματα στις έδρες των Κέντρων ΔΗΜΗΤΡΑ και ΚΕΚ.

– Συστήνεται Τμήμα Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης που υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Διοικητικού και Οικονομικού, με οριζόντιες αρμοδιότητες για τη διοικητική και οικονομική εξυπηρέτηση του συνόλου των υπηρεσιακών μονάδων που εδρεύουν στην οικεία Περιφερειακή Ενότητα, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και τα Ινστιτούτα.

Σύμφωνα με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης το προσχέδιο προσπαθεί:

1. Να προσαρμόσει τη βασική οργάνωση του Οργανισμού «ως νομικού προσώπου που ανήκει στο κράτος» στα ισχύοντα στη γενικότερη νομοθεσία, βγάζοντάς το από τη χωρία των μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών ΔΕΚΟ.

2. Να συγκεντρώσει, επικαιροποιήσει και ενιαιοποιήσει -όσο αυτό είναι εφικτό- την ειδική και διάσπαρτη νομοθεσία που αφορά στις πολύπλευρες αρμοδιότητές του, καλύπτοντας κενά ή ατέλειες της καταστατικής νομοθεσίας του Οργανισμού.

3. Να τονίσει και να διακρίνει τον ξεχωριστό χαρακτήρα του τομέα της αγροτικής έρευνας, ώστε να αποφεύγονται οι δυσκολίες που παρουσιάζονται στην ανάληψη ερευνητικών έργων μετά τη συγχώνευση του ΕΘΙΑΓΕ στον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ. Για αυτόν τον σκοπό, με το προσχέδιο προτείνεται η υιοθέτηση του συνόλου των ρυθμίσεων του νόμου πλαισίου για την έρευνα και τεχνολογία που ισχύει και εφαρμόζεται στα Ερευνητικά Κέντρα και Ινστιτούτα της ΓΓΕΤ. Επίσης, προτείνεται και η σύσταση της κατηγορίας των Ειδικών Λειτουργικών Επιστημόνων, που με άλλες ονομασίες προβλεπόταν από την ειδική νομοθεσία του ΕΘΙΑΓΕ και παραβλέφθηκε από την καταστατική ΚΥΑ του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ. Οι όποιες διαφοροποιήσεις, από τα ισχύοντα στη ΓΓΕΤ, όπως είναι το (εσωτερικό) Διοικητικό Συμβούλιο των Ερευνητικών Κέντρων, αποτελούμενο από τους Διευθυντές των Ινστιτούτων και εκπροσώπους του ερευνητικού και των άλλων κατηγοριών προσωπικού, είναι αναπόδραστες, λόγω της φύσης του Οργανισμού με εκτός και πέραν της αγροτικής έρευνας αναπτυξιακές για τον αγροτοδιατροφικό τομέα αρμοδιότητες, που διοικείται ενιαία από (εξωτερικό) Διοικητικό Συμβούλιο, αποτελούμενο κατά πλειοψηφία από μέλη που δεν ανήκουν στο προσωπικό του Οργανισμού. Κατά τα λοιπά, ο γενικός διευθυντής Αγροτικής Έρευνας, όπως και οι διευθυντές των υπό τη Γενική Διεύθυνση Ινστιτούτων προτείνεται να επιλέγονται σύμφωνα με όσα ορίζει η νομοθεσία της ΓΓΕΤ για την επιλογή διευθυντή Ερευνητικού Κέντρου και διευθυντών στα Ινστιτούτα τους. Ταυτόχρονα, το προσχέδιο υιοθετεί όλες εκείνες τις ρυθμίσεις του νομικού οπλοστασίου της ΓΓΕΤ που διευκολύνουν την εκτέλεση των ερευνητικών και αναπτυξιακών έργων των Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων της, αρκετές από τις οποίες θα διευκολύνουν και τον γενικότερο αναπτυξιακό χαρακτήρα του Οργανισμού (μεγαλύτερη ελευθερία στην προώθηση αναπτυξιακών συνεργασιών με τρίτους, με στόχο την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του, π.χ. ποικιλίες φυτικού πολλαπλασιαστικού υλικού, ζωικό κεφάλαιο κ.ά.).

4. Να αναδείξει την αγροτική εκπαίδευση και κατάρτιση ως βασικό παράγοντα εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης της αγροτικής οικονομίας μας. Την κατ’ αναλογία υιοθέτηση της ισχύουσας γενικότερης νομοθεσίας του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων που διέπει την επαγγελματική εκπαίδευση και τις προοπτικές της στις ΕΠΑΣ, για τις οποίες (μέχρι το 2022) αρμόδιος για την λειτουργία τους είναι ο ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ. Τη δημιουργία Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), σύμφωνα, επίσης, με το νομοθετικό πλαίσιο του ΥΠΕΘ. Τη λειτουργία ταχύρυθμων σχολών του αγροδιατροφικού τομέα, όπως Σχολών Επαγγελμάτων Κρέατος, τη διενέργεια προγραμμάτων κατάρτισης και διά βίου μάθησης.

5. Να υπηρετήσει τον στόχο της ανάπτυξης ποιοτικών αγροτικών προϊόντων και τροφίμων. Τη συγκέντρωση και ενιαία παρουσίαση της ισχύουσας νομοθεσίας -με ενδεχόμενη διεύρυνσή τους- που αφορά στους τομείς δραστηριότητας του Οργανισμούν οι οποίοι συμβάλουν στην αναβάθμιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της αγροτικής οικονομίας και των τροφίμων, στη διασφάλιση της ποιότητας μέσω της πιστοποίησης και των ελέγχων. Στόχος που αφορά στην ανάπτυξη μέσα από την προστιθέμενη αξία στα αγροτικά προϊόντα και τον έλεγχο των διακινούμενων ποσοτήτων γάλακτος, κρέατος και αυγών.

6. Δημιουργούνται επτά Περιφερειακά Συμβούλια, με αποκλειστικό σκοπό τον συντονισμό των δομών και δραστηριοτήτων, τη βέλτιστη αξιοποίηση του δυναμικού και των υποδομών και την ανάπτυξη συνεργιών σε περιφερειακό επίπεδο, στη θέση των πέντε Κέντρων Αγροτικής Ανάπτυξης που προβλέφθηκαν με την πρώτη συμπλήρωση της καταστατικής ΚΥΑ του Οργανισμού τον Οκτώβριο του 2014, τα οποία μέχρι σήμερα δεν λειτούργησαν, ούτε επιδιώχθηκε η λειτουργία τους.


Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Exit mobile version