Η αγορά κρέατος σε Ελλάδα και Γερμανία

Παρόλο που οι Έλληνες καταναλώνουν λιγότερο κρέας στα χρόνια της κρίσης, οι εισαγωγές στον κλάδο αυξήθηκαν κατά 5,57 %, με τη Γερμανία να κατέχει την τρίτη θέση μετά από Ολλανδία και Γαλλία. Οκτώ γερμανικές εταιρείες από τον χώρο του κρέατος επισκέφθηκαν τη Θεσσαλονίκη με στόχο να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο τη θέση τους στην ελληνική αγορά.

Έλλειψη αυτάρκειαςκαι ευκαιρίες στην ελληνική αγορά


«H γενική παθογένεια της ελληνικής παραγωγής σε συνδυασμό με τις μικρές και διάσπαρτες μονάδες, καθιστούν τα κοστολόγια υψηλά», παρατηρεί ο Βασίλης Μεγαλοβασίλης, πρόεδρος της Ένωσης Σφαγέων Ελλάδας. Οι νέες γενιές δεν ακολουθούν τον κλάδο, κι έτσι η παραγωγή μειώνεται και χάνει στον ανταγωνισμό με το φθηνότερο εισαγόμενο κρέας, όπως μας εξήγησε ο έλληνας παραγωγός. Ο ίδιος εξάγει αμνοερίφια και επεξεργασμένα κρεατοσκευάσματα σε διάφορες γερμανικές πόλεις, με εισαγωγή της πρώτης ύλης από τη Γερμανία, προμηθεύοντας ελληνικά εστιατόρια. Πιστεύει ότι μπορούν και άλλοι να τον μιμηθούν. «Το γερμανικό καταναλωτικό κοινό είναι απαιτητικό. Η νοστιμιά των προϊόντων μας είναι εξαιρετική και μπορεί να κάνει τη διαφορά. Θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε το δυνατό μας σημείο, που είναι το αιγοπρόβειο κρέας, λόγω του ιδιαίτερου μικροκλίματος που ευνοεί την ποιοτική παραγωγή του», επισημαίνει.

Η Ελλάδα καλύπτει μόλις το 35% των αναγκών της σε μοσχαρίσιο κρέας και γύρω στο 30% σε χοιρινό, ενώ στο αιγοπρόβειο υπάρχει αυτάρκεια σε 90%. «Η μορφολογία του εδάφους δεν ευνοεί μεγαλύτερη παραγωγή. Αν δείτε τη συνολική παραγωγή δύο μεγάλων εταιρειών που ήρθαν εδώ, βλέπετε ότι καλύπτει τις συνολικές ανάγκες της Ελλάδας. Εκεί που μπορούμε να εστιάσουμε είναι στα επεξεργασμένα προϊόντα, όπως π.χ. ο γύρος, ένα ιδιαίτερο κοντοσούβλι και τα αιγοπρόβατα», τόνισε ο έλληνας ειδικός Ανδρέας Γεωργούδης, γενικός διευθυντής της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Κρέατος. Ο ίδιος πιστεύει ότι «δεν πουλάει μόνο το κρέας, αλλά και η φήμη της οργανωμένης παραγωγής που τηρεί τους κανόνες ασφαλείας».

Το γερμανικό brand στο κρέας


Η Γερμανία το 2017 παρήγαγε 5,45 τόνους κρέατος κάνοντας τον κλάδο πρωταθλητή στην Ευρώπη. «To γερμανικό brand έχει μια ιστορία 150 ετών με χαρακτηριστικά του την ποιότητα, την ασφάλεια και την καινοτομία. Αυτό εφαρμόσαμε και στο κρέας. Μέχρι το 1990 η Γερμανία κάλυπτε το 80% των αναγκών της, ενώ τώρα η παραγωγή καλύπτει το 120%, κι έτσι υπάρχει μεγάλο περιθώριο για εξαγωγές», επεσήμανε o Δρ. Χέρμαν Σλόντερ, εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Τροφίμων και Αγροτικής Ανάπτυξης. Θα μπορούσε να ακολουθήσει αυτό το παράδειγμα και η Ελλάδα; Ο γερμανός ειδικός είναι αισιόδοξος. «Οι ελλείψεις στις υποδομές και στη σύνδεση με τη μεταποίηση κράτησαν για χρόνια πίσω τη χώρα, αλλά η καλή φήμη των αγροδιατροφικών προϊόντων που ήδη εξάγονται στη Γερμανία, μπορεί να βοηθήσει πολύ σε ένα νέο ξεκίνημα», λέει.

Σταθερότητα των γερμανικών εξαγωγών


Κατά πόσο επηρέασε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα τις πωλήσεις των γερμανικών προϊόντων κρέατος; «Ο Έλληνας συνεχίζει να καταναλώνει κρέας. Η άνοδος του τουρισμού με 25 εκ. επισκέπτες το χρόνο αυξάνει τις ανάγκες σε κατανάλωση και καλύπτει τα όποια κενά δημιουργούνται από τη μείωση της κατανάλωσης στους Έλληνες», παρατηρεί ο Ιωάννης Πυλαρινός, εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας Tönnies, που ασχολείται με την παραγωγή μοσχαρίσιου και χοιρινού κρέατος. Παρόμοια άποψη έχει και ο Βίλι Χάρμπρες από την εταιρεία Vion, η οποία εξάγει εδώ και 25 χρόνια στην Ελλάδα: «Παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες δεν χάσαμε κιλό πώλησης. Ζήσαμε πρωτόγνωρες στιγμές την εποχή των capital controls, όταν οι πληρωμές έπρεπε να γίνουν αναγκαστικά με μετρητά, και με το φιλότιμο των πελατών μας στην Ελλάδα ξεπεράσαμε τα προβλήματα. Σε αντίθεση με τη Γερμανία, το πολύ ακριβό κρέας πωλείται λιγότερο πλέον στην Ελλάδα λόγω της μείωσης της αγοραστικής δυνατότητας των καταναλωτών. Επίσης, βλέπω πως η τάση για κατανάλωση έτοιμου συσκευασμένου κρέατος, που ήδη στη Γερμανία φτάνει το 50%, θα αρχίσει να παρατηρείται περισσότερο και στην Ελλάδα».

Αυξητικές τάσεις παρουσιάζει ο τομέας των πουλερικών τελευταία λόγω της στροφής πολλών καταναλωτών σε πιο υγιεινή διατροφή. Αλλά δεν είναι ο μοναδικός λόγος. «Είναι το κρέας χωρίς θρησκεία. Λόγω θρησκευτικών πεποιθήσεων κάποιοι δε καταναλώνουν χοιρινό κρέας και επιλέγουν το άσπρο», όπως λέει χαρακτηριστικά ο Νιλς Χέγιερ από την εταιρεία πουλερικών Wiesenhof, που κατακλύζει με τα προϊόντα της τη γερμανική αγορά κι επιθυμεί δυναμική είσοδο και στην Ελλάδα: «Είναι μια καθαρά εισαγωγική χώρα στον τομέα. Ένα φθηνό και υγιεινό προϊόν πιστεύω θα έχει ανταπόκριση. Τα γενικά μακροοικονομικά προβλήματα δε σταματούν την αγορά».

Οι επιχειρηματικές συναντήσεις ήταν ζωηρές και το ενδιαφέρον των ελλήνων επιχειρηματιών για εισαγωγές από τη Γερμανία ιδιαιτέρως έντονο, δείχνοντας πως η παράδοση θα συνεχιστεί. Η επίσκεψη των γερμανικών επιχειρήσεων πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του ελληνογερμανικού επιμελητηρίου, το οποίο στέκεται πολύτιμος αρωγός για τις εξαγωγές προϊόντων από την Γερμανία στην Ελλάδα και το αντίστροφο.

Πηγή Πληροφοριών: DW

Exit mobile version