Από τα βουλευτικά έδρανα στους αγρούς και την αμπελουργική παράδοση

Μπορεί η συνεταιριστική υπευθυνότητα να συνδυαστεί με τη σύγχρονη γνώση; Η απάντηση είναι καταφατική και απόδειξη αποτελεί η Συνεταιριστική Οινοποιία Ηπείρου ΖΟΙΝΟΣ ΑΕ, επικεφαλής της οποίας τα τελευταία δύο χρόνια είναι ο Ευάγγελος Αργύρης, ο οποίος άφησε πίσω του τα βουλευτικά έδρανα και “επέστρεψε” στην αμπελουργική παράδοση της Ζίτσας Ηπείρου.

Ο κ. Αργύρης, αγρότης (στον κτηνοτροφικό κλάδο), από το 1993 μέχρι και το 2012 εκλεγόταν βουλευτής Ιωαννίνων ΠΑΣΟΚ -είχε διατελέσει και υφυπουργός Γεωργίας- και αποφάσισε να μην “κατέβει” ξανά στον εκλογικό “στίβο”, όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. “Σταματήσαμε την ενεργό πολιτική με την έννοια την κοινοβουλευτική και επιστρέψαμε από εκεί που ξεκινήσαμε” αναφέρει χαρακτηριστικά.

Και ποιο είναι το σημείο επιστροφής; Η Ζίτσα Ηπείρου, περιοχή στην οποία παράγονται κρασιά εκλεκτής ποιότητας, με πρώτη ύλη από την αμπελουργική ζώνη έκτασης 2.000 στρεμμάτων. Η αμπελουργική ζώνη περικλείει δέκα χωριά και σ’ αυτήν δραστηριοποιούνται περίπου 450 αγρότες και η ΖΟΙΝΟΣ ΑΕ αποτελεί τον βασικό παράγοντα εισοδήματος για 150 οικογένειες.

Ρωτάμε τον κ. Αργύρη γιατί πήρε αυτή την απόφαση και απαντά πως αυτή οφείλεται κυρίως στα βιώματα που είχε, αλλά και στο γεγονός ότι από την παιδική του ηλικία, ως μαθητής δημοτικού γνώρισε το “μικρόβιο” του συνεργατισμού.

“Ενεργός πολίτης είναι αυτός που καθημερινά ”παλεύει” για να υλοποιήσει τους στόχους του, πάντοτε με σεβασμό, πίστη και μεράκι. Η ενασχόληση με συλλογικές δράσεις δεν εξαντλείται σε συγκεκριμένο πλαίσιο και δεν θεωρείσαι ενεργός πολίτης μόνο αν είσαι βουλευτής ή κάτι άλλο (σ.σ. αν έχεις κάποια θέση)”, επισημαίνει.

Στη Ζίτσα, με τις απότομες – ασβεστολιθικής προέλευσης – πλαγιές της αμπελουργικής ζώνης, οι αμπελουργοί γνωρίζουν πολύ καλά τι πάει να πει κρασί εκλεκτής ποιότητας. Μάλιστα, η σπάνια ποικιλία Ντεμπίνα, καλλιεργείται σ’ αυτήν την περιοχή παραδοσιακά και δίνει προστιθέμενη αξία στο ζιτσιώτικο κρασί που το καθιστά ελκυστικό προϊόν στην ελληνική και διεθνή αγορά (μέρος των πωλήσεων της εταιρείας κατευθύνεται σε αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Γερμανία, ενώ στρέφεται και σε νέες αγορές όπως η Σουηδία και η Κίνα).

Ποιο είναι, σύμφωνα με τον κ. Αργύρη, το “μυστικό” της επιτυχίας; “Πρέπει να παρακολουθείς τις τάσεις της αγοράς, να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της, αλλά και να ικανοποιείς τις ανάγκες των καταναλωτών”, αναφέρει χαρακτηριστικά.

Έχοντας πετύχει έναν από τους βασικούς στόχους, τη διάσωση της σπάνιας αμπελουργικής ζώνης της Ζίτσας και τη δημιουργία οίνων υψηλής ποιότητας από τις αυτόχθονες ποικιλίες Ντεμπίνα, Βλάχικο και Μπεκάρι, η εταιρεία έβαλε “πλώρη” για την περαιτέρω εξέλιξή της και κατέστη μία σύγχρονη, πρωτοποριακή εταιρεία υψηλών προδιαγραφών και προοπτικών, με σημαντική θέση ανάμεσα στις οινοποιητικές εταιρείες της Ελλάδας. Τα τελευταία χρόνια βέβαια, το τσίπουρο το οποίο παράγει το οινοποιείο, ειδικά το πεπαλαιωμένο σε δρύινα βαρέλια, “κατακτά” τις αγορές.

Η ΖΟΙΝΟΣ ΑΕ

Αρχικός στόχος της εταιρείας ήταν η διάσωση της σπάνιας αμπελουργικής ζώνης της Ζίτσας, η συνεργασία με τους αμπελοπαραγωγούς της περιοχής και η δημιουργία οίνων υψηλής ποιότητας από τις αυτόχθονες ποικιλίες Ντεμπίνα, Βλάχικο και Μπεκάρι.

Οι πρώτες προσπάθειες για την ίδρυση οινοποιείου ξεκίνησαν το 1939, όμως πόλεμος και η κατοχή σταμάτησαν τα σχέδια. Τελικά, το 1954 ιδρύθηκε ο πρώτος Οινοποιητικός Συνεταιρισμός. Το 1974 ξεκίνησε να λειτουργεί το πρώτο σύγχρονο Οινοποιείο της Β.Δ. Ελλάδος, από την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ιωαννίνων, ενώ την σημερινή της μορφή η ZOINOS WINERY την πήρε το 2006.

Με την πάροδο των ετών ο αρχικός στόχος επετεύχθη, θέτοντας τις βάσεις για την περαιτέρω εξέλιξη. Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία υλοποιεί επενδυτικό πρόγραμμα για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του οινοποιείου, με αποτέλεσμα να κατατάσσεται στις πλέον σύγχρονες μονάδες του κλάδου.

Σήμερα, η εταιρεία συνεργάζεται με μεγάλο αριθμό παραγωγών, εφαρμόζει τις πλέον σύγχρονες μεθόδους καλλιέργειας και οινοποίησης τόσο για τις αυτόχθονες ποικιλίες, όσο και για τις διεθνής και επενδύει διαρκώς στην ποιοτική αναβάθμιση των προϊόντων της πετυχαίνοντας ταυτόχρονα την καλύτερη δυνατή σχέση ποιότητας και τιμής.


Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Exit mobile version