Ξηλώνουν το δείκτη αναπροσαρμογής μισθών που προέβλεπε ο ασφαλιστικός νόμος Κατρούγκαλου για τον υπολογισμό των νέων και τον επανυπολογισμό των παλιών συντάξεων.
Ο δείκτης αυτός αποτελούσε την «καρδιά» του νόμου 4387/2016 και θα τον έβγαζε η Στατιστική Αρχή, ώστε όσοι αποχωρούν με σύνταξη να έχουν μια αυτόματη αναπροσαρμογή είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω στις συντάξιμες αποδοχές τους, ανάλογη με το μέσο όρο της εξέλιξης των μισθών στο σύνολο της οικονομίας. Με αυτόν τον δείκτη θα έβγαινε ο μέσος όρος των αποδοχών τους από το 2002 και μετά και με αυτές τις αποδοχές θα υπολογιζόταν οι συντάξεις.
Ο δείκτης αυτός κρίθηκε ανεφάρμοστος και, όπως αποκαλύπτει ο Ελεύθερος Τύπος, το υπουργείο Εργασίας προωθεί σε συμπληρωματικό ασφαλιστικό νομοσχέδιο την απόσυρσή του και την αντικατάστασή του από την αναπροσαρμογή αποδοχών με ρήτρα τιμαρίθμου (κάτι σαν την ΑΤΑ του ‘80) που άλλους τους ευνοεί, άλλους τους χαντακώνει και άλλους τους αφήνει ουδέτερους.
Η ουσία είναι ότι 10 μήνες μετά την ψήφισή του ο νόμος Κατρούγκαλου για το ασφαλιστικό (4387/2016) αλλάζει στην πιο βασική του ρύθμιση και μάλιστα από την αντικαταστάτριά του υπουργό Εργασίας Εφη Αχτσιόγλου, η οποία ως διευθύντρια του γραφείου του χτένισε και επεξεργάστηκε τις διατάξεις του ν. 4387 που τώρα ανακαλύπτει ότι δεν μπορούν να εφαρμοστούν και τις ξηλώνει.
Αυτή η βασική αλλαγή, ωστόσο, δεν έχει συζητηθεί με την τρόικα και είναι άγνωστο αν τελικώς θα περάσει η σχετική διάταξη που είναι θέμα ημερών για να προωθηθεί στη Βουλή μαζί με άλλες συμπληρωματικές ρυθμίσεις για να ξεμπλοκάρει η έκδοση συντάξεων.
Η εξεύρεση αυτού του δείκτη, έτσι όπως τον ζητά ο νόμος Κατρούγκαλου, δηλαδή ειδικά και μόνο για την επικαιροποίηση των αποδοχών των εργαζομένων από το 2002 και μετά που θα μετρούν για τον υπολογισμό των νέων συντάξεων, κατέστη αδύνατη και ανέφικτη.
Ανώτατα υπηρεσιακά στελέχη του ΕΦΚΑ το επισήμαναν μάλιστα με επιστολές τους στο υπουργείο Εργασίας, προτείνοντας, σύμφωνα με το περιεχόμενο της επιστολογραφίας τους που αποκαλύπτει ο Ελεύθερος Τύπος, να επανέλθει το παλιό σύστημα, που εφάρμοσε το ΙΚΑ και έλεγε ότι οι αποδοχές των εργαζομένων επικαιροποιούνται κατά τον υπολογισμό σύνταξης, με δείκτες εξέλιξης του ΑΕΠ. Η διαφορά τώρα είναι ότι πρότειναν να επικαιροποιούνται με το δείκτη τιμών καταναλωτή.
Η φιλοσοφία όμως του δείκτη επικαιροποίησης αποδοχών που θα έβγαζε η Στατιστική Αρχή με βάση το μέσο όρο εξέλιξης μισθών για το σύνολο των εργαζομένων μπήκε στο νόμο 4387 για να είναι όσο το δυνατόν πιο δίκαιο το νέο σύστημα και να περιορίζει τις υπερβολικές αυξήσεις αλλά και τις μεγάλες μειώσεις μισθών, με σκοπό να ισορροπεί το ασφαλιστικό.
Με βάση αυτή την πρόβλεψη βγήκε τον Ιούνιο-Ιούλιο του 2016 η κυβέρνηση και έλεγε ότι «έχουμε βιώσιμο ασφαλιστικό» και ότι «κερδίζουν οι χαμηλόμισθοι καλύτερες συντάξεις από πριν».
Όλα αυτά τα λόγια που τα πήρε ο αέρας μόλις είδαν ότι με το δείκτη αναπροσαρμογής μισθών από την ΕΛΣΤΑΤ οι δημόσιοι υπάλληλοι θα είχαν ακόμη μεγαλύτερες μειώσεις από αυτές που προκαλεί ο νέος υπολογισμός συντάξεων όπως και μεγαλύτερες μειώσεις θα είχαν και οι εργαζόμενοι που είχαν σταθερές αποδοχές.
Η αλλαγή αυτή σημαίνει ότι αν στο σύνολο των ετών από το 2002 έως το 2016 οι αμισθοί μειώθηκαν κατά 6% και ο δείκτης τιμών καταναλωτή ήταν μηδενικός, τότε ο μέσος όρος των αποδοχών 2002-2016 για έναν εργαζόμενο υποχωρεί κατά 6%. Αν ο δείκτης τιμών καταναλωτή είχε αύξηση 1% τότε ο μέσος όρος αποδοχών αντί μείωσης 6% θα έχει μείωση 5% καθώς θα αναπροσαρμοστούν με την εξέλιξη του τιμαρίθμου.
Ένας μισθωτός δηλαδή με 1.000 ευρώ αντί μείωσης 6% θα έχει μείωση 5%, δηλαδή οι αποδοχές που θα ληφθούν υπόψη με τον υπολογισμό της σύνταξης θα είναι 950 ευρώ.
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος