Γιορτινές μέρες και όπως ήταν λογικό οι περισσότεροι Έλληνες εγκατέλειψαν το κλεινόν άστυ με προορισμό την επαρχία και κυρίως τον τόπο καταγωγής τους:
Τα έξοδα δεδομένα ειδικά όταν η μετακίνηση προϋποθέτει αγορά ακτοπλοϊκών ή και αεροπορικών εισιτηρίων. Αλλά και το κόστος μετακίνησης με όχημα ιδιωτικής χρήσης δεν είναι αμελητέο. Μάλιστα, οι δαπάνες διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό ακόμη και από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο, γιατί τελικά το πόσο «βαθιά θα βάλουμε το χέρι μας στην τσέπη», το καθορίζει ο τύπος καυσίμου τον οποίο καταναλώνει το όχημά μας.
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Με τις τιμές των καυσίμων να συνεχίζουν τις υψηλές πτήσεις, μία σύγκριση του κόστους για κάθε τύπο καυσίμου, το οποίο μπορεί να καταναλώσει ένα όχημα, θα αναδείξει το πόσα χρήματα ξοδεύουμε τελικά στην … άσφαλτο. Από την άλλη η ίδια σύγκριση δεν αποκλείεται να φανεί χρήσιμη για εκείνους που σκοπεύουν να αγοράσουν αυτοκίνητο και το «σκέφτονται» για το είδος καυσίμου που θα καταναλώνει το νέο τους ΙΧ.
Ποια είναι τα κόστη για κάθε τύπο καυσίμου
Αυτή τη στιγμή οι διαθέσιμες διαδεδομένες επιλογές είναι η βενζίνη, το πετρέλαιο κίνησης, το υγραέριο και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μεταξύ των οποίων υπάρχουν σημαντικές διαφορές και οι οδηγοί μπορούν να αποκομίσουν σημαντικό όφελος ανάλογα με το καύσιμο.
Τι δείχνει λοιπόν η σύγκριση για το πιο οικονομικό αυτοκίνητο;
Για να γίνει η ανάλυση του κόστους των καυσίμων θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ένας τύπος, κάποιες σταθερές, για το τι «καίει» κάθε τύπος οχήματος ανάλογα με το καύσιμο που έχουν ως εξής:
Κατανάλωση, σε
Βενζίνη: 8 λίτρα / 100 χιλιόμετρα
Πετρέλαιο: 6 λίτρα / 100 χιλιόμετρα
Υγραέριο: 10 λίτρα / 100 χιλιόμετρα
Ρεύμα: 17kwh / 100 χιλιόμετρα
Αυτή την στιγμή οι τιμές των καυσίμων διαμορφώνονται ως στα παρακάτω επίπεδα:
Τιμή,
Βενζίνης: 1,982€/ λίτρο (Παρατηρητήριο τιμών ΥΠΑΝ 1η Μαΐου)
Πετρελαίου: 1,690€ / λίτρο
Υγραερίου: 0,879€ / λίτρο
Ρεύμα: 0,197 € / kwh (τιμή Απριλίου βάσει HEPI)
Τα αποτελέσματα της σύγκρισης τιμών
Με αυτά τα δεδομένα, προκύπτει ότι:
- Ένα βενζινοκίνητο όχημα με κατανάλωση 8 λίτρα / 100 χιλιόμετρα, θα έχει κόστος 15,85 € για κάθε 100 χιλιόμετρα που διανύει. Η κατανάλωση 8 λίτρα / 100 χιλιόμετρα αφορά ένα μικρομεσαίο όχημα με μικτή χρήση εντός και εκτός πόλης.
- Ένα μικρομεσαίο diesel με μικτή χρήση που έχει κατανάλωση 6 λίτρα / 100 χιλιόμετρα θα έχει κόστος μετακίνησης για τα 100 χιλιόμετρα στα 10,14 €. Δηλαδή είναι 36% φθηνότερο από τη βενζίνη.
- Ακόμη πιο φθηνή είναι η μετακίνηση με αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί υγραέριο κίνησης, καθώς για τα 100 χιλιόμετρα θα χρειαστούν 8,79 €. Το κόστος με υγραέριο είναι 44,5 % πιο χαμηλό από τη βενζίνη και 13,3% φθηνότερο από το πετρέλαιο κίνησης.
- Για το ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο το κόστος για 100 χιλιόμετρα (17kwh) είναι μόλις 3,35 ευρώ. Το κόστος αφορά φόρτιση στο σπίτι με οικιακό τιμολόγιο. Εάν η φόρτιση γίνει σε ΣΕΑ ή σε εξωτερικούς φορτιστές, το κόστος ανεβαίνει.
Όπως προκύπτει, το κόστος φόρτισης για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα είναι φθηνότερο σε ποσοστό 79% σε σχέση με τη βενζίνη, 67% σε σχέση με το πετρέλαιο κίνησης και 62% φθηνότερο από το υγραέριο.
Βεβαίως, το μεγάλο μειονέκτημα -επί του παρόντος- για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι το «αλμυρό» κόστος αγοράς, αλλά και ο μεγάλος χρόνος αναμονής για την πλήρη φόρτιση του οχήματος: Εντούτοις, πρέπει να σημειωθεί πως το ετήσιο κέρδος στο καύσιμο ξεπερνά τα 1.200 ευρώ ετησίως, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας και η συντήρησή τους σε γενικές γραμμές είναι φθηνότερη, με την απόσβεση αγοράς να γίνεται σχετικά γρήγορα.