Τον ρόλο του «ελεγκτή τιμών» καλείται από την πολιτεία να παίξει κάθε καταναλωτής που πάει να κάνει τα ψώνια του στο σούπερ μάρκετ! Στον «πόλεμο» κατά της ακρίβειας και προκειμένου να εντοπιστούν φαινόμενα αισχροκέρδειας, το υπουργείο Ανάπτυξης επιστρατεύει τους πελάτες των υπεραγορών προκειμένου να εντοπίζουν και να ενημερώνουν τα κεντρικά για τις τιμές στα ράφια. Για τις καταγγελίες θα αξιοποιείται ειδική εφαρμογή που θα «κατεβαίνει» στο κινητό.
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Η συγκεκριμένη εφαρμογή θα καταγράφει και θα μεταφέρει στις ελεγκτικές υπηρεσίες δεδομένα που θα χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία για να επιβάλλονται πρόστιμα.
Πρόκειται για μία από τις τέσσερις παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας που ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας.
Η νέα εφαρμογή που θα εντοπίζει την αισχροκέρδεια
Το νέο application για την υποβολή καταγγελιών από καταναλωτές, θα μπορεί να αξιοποιείται όταν εκείνοι διαπιστώνουν περιπτώσεις αισχροκέρδειας, ενώ θα δίνεται η δυνατότητα να παρέχεται οπτικό και βιντεοληπτικό υλικό που θα επισημαίνεται χρονικά και θα γεωεντοπίζεται μέσω gps.
Τα δεδομένα αυτά θα χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία για να επιβάλλονται πρόστιμα χωρίς να χρειάζεται να πάνε επί τόπου τα συνεργεία των ελεγκτικών μηχανισμών. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούν τα ελεγκτικά συνεργεία να είναι καθολικά μέσω των… καταναλωτών σε όλη τη χώρα. Με άλλα λόγια οι πολίτες θα παίζουν τον ρόλο του ελεγκτή.
Κάτι ανάλογο έχει επιχειρηθεί και από την Εφορία για να εντοπίζονται «μαϊμού» αποδείξεις: Η εφαρμογή «appodixi», παρέχει στους φορολογούμενους τη δυνατότητα να ελέγξουν τη γνησιότητα των αποδείξεων, που λαμβάνουν στις συναλλαγές τους και να καταγγείλουν παρατυπίες και παρανομίες.
Με την συγκεκριμένη εφαρμογή για κινητά της ΑΑΔΕ ο καταναλωτής μπορεί να σαρώνει την απόδειξη που παραλαμβάνει και να ταυτοποιεί αν τα στοιχεία της επιχείρησης και τα ποσά που αναγράφονται συμφωνούν με αυτά που έχουν αποσταλεί στην ΑΑΔΕ μέσω myDATA, όπως και εάν η ταμειακή είναι δηλωμένη στην Αρχή.
Με αυτό τον τρόπο οι πολίτες μπορούν να αναλάβουν τον ρόλο… του εφοριακού και να ελέγχουν τη νομιμότητα των αποδείξεων που λαμβάνουν με ένα απλό σκανάρισμα.
Ανάλογη θα είναι και η λειτουργία της εφαρμογής για τις τιμές στα ράφια των super market.
Μόνιμες μειώσεις τιμών 5% πάνω στις… ήδη ακριβές τιμές
Άλλη μία παρέμβαση από τη δέσμη μέτρων που ανακοινώθηκε αφορά στο μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμής στο ράφι με ειδική σήμανση, για την οποία προβλέπονται τα εξής: Με ειδική πινακίδα αναδεικνύονται στο ράφι προϊόντα με μείωση τιμής κατά τουλάχιστον 5% για χρονικό διάστημα κατ’ ελάχιστον 6 μηνών.
Οι μειώσεις αυτές θα πρέπει να είναι πάνω και πέρα από τις προωθητικές. Ως τιμή αναφοράς ορίζεται η τιμή στο ράφι έως και τις 19 Σεπτεμβρίου. Μια ημερομηνία πάντως κατά την οποία οι τιμές έτσι και αλλιώς είναι εξαιρετικά «φουσκωμένες» και αυτή είναι που συνιστά το κριτήριο για τις επερχόμενες μειώσεις!
Το τρίτο μέτρο που ανακοινώθηκε προβλέπει αυστηροποίηση των ελέγχων στους προμηθευτές και την εφοδιαστική αλυσίδα. Τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους.
Το τέταρτο μέτρο σχετίζεται με τη διαφάνεια στις τιμές για τα οπωροκηπευτικά. Τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο άνω των 90 εκατ. ευρώ πρέπει να κοινοποιούν τι τιμές στα λαχανικά και στα φρούτα.