‘Ερχονται αποζημιώσεις έως και 2.000 ευρώ για πολύωρες διακοπές ρεύματος που έχουν γίνει στο δίκτυο διανομής εξαιτίας ακραίων καιρικών συνθηκών, καθώς το σχετικό πλαίσιο θα κλειδώσει την επόμενη εβδομάδα.
Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στην εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ ” ο Ρυθμιστής υιοθετεί την πρόταση του Διαχειριστή για αποζημιώσεις στους καταναλωτές εφόσον η βλάβη στο δίκτυο καθυστερήσει να αποκατασταθεί για περισσότερες από 72 ώρες και δεν θα ξεπερνά το ανώτατο ύψος των 2.000 ευρώ. Ωστόσο, το ύψος της αποζημίωσης σταδιακά και στην πάροδο των ετών θα αναπροσαρμόζεται όσο προχωρά και η εγκατάσταση των έξυπνων μετρητών κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας. Μάλιστα ο ΔΕΔΔΗΕ στη δημόσια διαβούλευση είχε εισηγηθεί η πρώτη αναπροσαρμογή να ξεκινήσει από το τέταρτο τρίμηνο του 2023.
Η πρόταση
Ο Διαχειριστής περιορίζει, επίσης, την πρότασή του στις αποζημιώσεις για εκτεταμένες διακοπές μόνο λόγω φυσικών φαινομένων και εφόσον πρόκειται για γεωγραφικές περιοχές που έχουν μέχρι 1.000.000 παροχές. Δηλαδή οι αποζημιώσεις δεν θα ενεργοποιούνται σε περιοχές με περισσότερες παροχές.
Όσον αφορά τα χαμηλά όρια αποζημίωσης, ο Διαχειριστής επικαλείται αφενός την απουσία συστήματος τηλεμέτρησης – τηλεδιαχείρισης συστημάτων μέτρησης, αφετέρου εξοπλισμού εντοπισμού και καταγραφής καταναλωτών που δεν έχουν ρεύμα. Το αποτέλεσμα είναι, όπως σημείωνε ο ΔΕΔΔΗΕ στη δημόσια διαβούλευση, σε περιπτώσεις ακραίων συνθηκών να είναι δυσχερής η προσπάθεια αποκατάστασης των βλαβών.
Επίσης ο Διαχειριστής επικαλείται και το γεγονός του χαμηλού ποσοστού υπογειοποίησης του δικτύου διανομής στη χώρα μας καθώς μόλις το 11% σε σύνολο 240.000 χλμ. είναι κάτω από τη γη.
Πάντως, η ανάγκη θέσπισης αποζημιώσεων προέκυψε από τις οικονομικές ζημιές που υπέστησαν νοικοκυριά και επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια των τελευταίων κακοκαιριών «Μήδεια» και «Ελπίδα».
Αντίστοιχες ρυθμίσεις ισχύουν εδώ και χρόνια σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες βέβαια διαθέτουν συστήματα τηλεμέτρησης και τηλεδιαχείρισης του δικτύου αλλά μεγαλύτερο υπόγειο και άρα και προστατευμένο.
Η πρόταση του ΔΕΔΔΗΕ προβλέπει πως τα ποσά που θα λαμβάνουν οι καταναλωτές θα δίνονται όταν σημειώνονται εκτεταμένες διακοπές ρεύματος λόγω ακραίων φυσικών φαινομένων.
Ο Διαχειριστής βάζει ως πλαφόν μη καταβολής αποζημίωσης τις διακοπές που διαρκούν έως τρεις ημέρες. Πάνω από τις 72 ώρες εισηγείται για τους οικιακούς καταναλωτές μόλις 6 ευρώ κι εφόσον η διάρκεια της διακοπής είναι μέχρι 96 ώρες.
Η αποζημίωση αυξάνεται στα 8 ευρώ για διάστημα 96 έως 120 ωρών.
Ο ΔΕΔΔΗΕ βάζει επίσης ανώτατο όριο στο ύψος της αποζημίωσης τα 2.000 ευρώ και, όπως προαναφέρθηκε, οι αποζημιώσεις θα δίνονται εφόσον οι εκτεταμένες διακοπές ηλεκτροδότησης δεν αφήνουν στο σκοτάδι πάνω από 1 εκατομμύριο παροχές