Πρόστιμα τελών κυκλοφορίας και ακινησία: Ποιες αλλαγές φέρνει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

τέλη κυκλοφορίας

Aλλαγές στην καταβολή προστίμων των τελών κυκλοφορίας έρχονται με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τους παραβάτες. Αυτό που αλλάζει ουσιαστικά είναι ότι τα ποσά των προστίμων θα είναι κλιμακωτά από το 2025 για όσους δεν θα τα πληρώνουν εγκαίρως δηλαδή μέχρι τις  31 Δεκεμβρίου κάθε έτους.

Όπως αναφέρει το άρθρο 27 του  σχεδίου νόμου του υπουργείου με τίτλο  «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2118 για την ασφάλιση αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων, λήψη μέτρων προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/858 σχετικά με το πιλοτικό καθεστώς υποδομών της αγοράς που βασίζονται σε τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού, ειδικότερες ρυθμίσεις για τα οχήματα και τη δημόσια περιουσία και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών» που κατατέθηκε στη Βουλή, σε  περίπτωση καταβολής των τελών κυκλοφορίας εντός του μηνός Ιανουαρίου του έτους στο οποίο αφορούν, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το  25%  του ποσού και, σε περίπτωση καταβολής των τελών κυκλοφορίας εντός του μηνός Φεβρουαρίου του έτους στο οποίο αφορούν, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το  50%  του ποσού.

Υπενθυμίζεται πως σήμερα επιβάλλονταν πρόστιμο ισόποσο με τα τέλη κυκλοφορίας από την 1η ημέρα καθυστέρησης.

 

Αναλυτικά, το άρθρο  27  με τίτλο ” Προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής τελών κυκλοφορίας – Τροποποίηση περ. 1 υποπαρ. Ε.7. άρθρου πρώτου ν. 4093/2012 ” αναφέρει τα εξής:

Στην περ. 1 της υποπαρ. Ε.7. του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α’ 222), περί ρυθμίσεων σχετικά με την καταβολή τελών κυκλοφορίας, τον έλεγχο οφειλών από τέλη κυκλοφορίας και κατά τη μεταβίβαση αυτοκινήτων οχημάτων, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις:

α) στο πρώτο εδάφιο επικαιροποιείται η παραπομπή στον νόμο,

β) μετά το έκτο εδάφιο, προστίθενται δυο νέα εδάφια,

γ) το νέο ένατο εδάφιο αντικαθίσταται,

δ) στο νέο δέκατο εδάφιο η φράση «Το πρόστιμο αυτό μειώνεται στο» αντικαθίσταται από τη φράση «Τα ανωτέρω πρόστιμα μειώνονται κατά» η φράση «όπως ισχύει» διαγράφεται, και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Η είσπραξη των τελών κυκλοφορίας αυτοκινήτων οχημάτων γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του ν. 4270/2014 (Α’ 143). Τα τέλη κυκλοφορίας εισπράττονται κατά το χρονικό διάστημα από την 1η Νοεμβρίου έως την 31η Δεκεμβρίου του προηγουμένου έτους εκείνου στο οποίο αφορούν. Εξαιρετικά για το πρώτο έτος εφαρμογής η καταβολή των τελών κυκλοφορίας θα αρχίσει την 15η Νοεμβρίου 2012.

Οι κάτοχοι των αυτοκινήτων οχημάτων είναι υπόχρεοι στην καταβολή των τελών κυκλοφορίας, που προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη ενημέρωση αυτών.

Ειδικά για τα οχήματα που τίθενται για πρώτη φορά σε κυκλοφορία, τα τέλη κυκλοφορίας καταβάλλονται πριν από τη χορήγηση της άδειας κυκλοφορίας. Σε περίπτωση αλλαγής των χαρακτηριστικών οποιουδήποτε οχήματος, βάσει της οποίας μεταβάλλεται το ύψος των τελών κυκλοφορίας, τα νέα τέλη οφείλονται από το επόμενο ημερολογιακό έτος.

Σε περίπτωση καταβολής των τελών κυκλοφορίας εντός του μηνός Ιανουαρίου του έτους στο οποίο αφορούν, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το  25%  του ποσού και, σε περίπτωση καταβολής των τελών κυκλοφορίας εντός του μηνός Φεβρουαρίου του έτους στο οποίο αφορούν, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το  50%  του ποσού. Τα οριζόμενα στο προηγούμενο εδάφιο δεν αφορούν τις νέες ταξινομήσεις οχημάτων που πραγματοποιούνται οποιαδήποτε χρονική στιγμή κατά τη διάρκεια του έτους.

Σε περίπτωση καταβολής μετά από την πάροδο δύο (2) μηνών από την προθεσμία του δεύτερου εδαφίου, ή μη καταβολής, ή καταβολής μέρους μόνο των τελών κυκλοφορίας, με υπαιτιότητα του φορολογουμένου, καταβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο ίσο με τα τέλη κυκλοφορίας. Τα ανωτέρω πρόστιμα μειώνονται κατά το ήμισυ, προκειμένου για οχήματα των περιπτώσεων Α.γ, Α.δ, Β.α και Β.β της παρ. 1 του άρθρου 20 του ν. 2948/2001 (Α’ 242). Σε κάθε περίπτωση, το πρόστιμο για μη καταβολή τελών κυκλοφορίας δεν μπορεί να είναι κατώτερο των 30  ευρώ.

Ο τρόπος, η διαδικασία, τα αρμόδια για την είσπραξη όργανα και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια αναφορικά με την καταβολή των τελών κυκλοφορίας και των τυχόν κατά περίπτωση οφειλομένων προστίμων και την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας περίπτωσης, καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Με όμοια απόφαση είναι δυνατόν να παρατείνεται η προβλεπόμενη στην παρούσα περίπτωση προθεσμία καταβολής των τελών κυκλοφορίας, καθώς και η προθεσμία για τη θέση των οχημάτων σε ακινησία.»

 

Για την ακινησία του οχήματος

Το εν λόγω νομοσχέδιο περιλαμβάνει και άρθρο για την ακινησία του οχήματος. 

Αναλυτικά, στο άρθρο 26 με τίτλο ”  Ακινησία και οριστική διαγραφή οχήματος – Αντικατάσταση παρ. 3, προσθήκη παρ. 3Α, 3Β, 3Γ και 3Δ στο άρθρο 22 ν. 2367/1953 ” επισημαίνονται τα εξής:

Στο άρθρο 22 του ν. 2367/1953 (Α’82), περί δήλωσης ακινησίας:

α) αντικαθίσταται η παρ. 3,

β) προστίθενται παρ. 3Α, 3Β, 3Γ και 3Δ, και οι παρ. 3 έως 3Δ διαμορφώνονται ως εξής:

«3. Αυτοκίνητο όχημα, για το οποίο υποβλήθηκε δήλωση ακινησίας, απαγορεύεται να κυκλοφορήσει για οποιαδήποτε αιτία.

3Α. Για όχημα, για το οποίο έχει δηλωθεί ακινησία, εάν εντοπισθεί στο πλαίσιο ελέγχων, είτε διερχόμενο, είτε σταθμευμένο σε διαφορετικό σημείο από αυτό το οποίο έχει δηλωθεί στην ηλεκτρονική δήλωση ακινησίας, αίρεται αυτοδικαίως η ακινησία και επιβάλλεται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), πέραν των τελών κυκλοφορίας και του προστίμου μη καταβολής αυτών που προβλέπονται στην παρ. 1 της υποπαρ. Ε.7. του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α’ 222), και διοικητικό πρόστιμο ίσο με  10.000 ευρώ.

Το διοικητικό πρόστιμο επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη ή κάτοχο του οχήματος και, σε περίπτωση συνιδιοκτητών, στον συνιδιοκτήτη που αρχικά υπέβαλε το αίτημα θέσης του οχήματος σε ακινησία. Το διοικητικό πρόστιμο αποτελεί στο σύνολό του δημόσιο έσοδο, καταχωρείται στον Α.Λ.Ε. 1560989001 «Λοιπά πρόστιμα και χρηματικές ποινές», βεβαιώνεται και εισπράττεται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε. – ν. 4978/2022, Α’ 190) από την Α.Α.Δ.Ε..

Σε περίπτωση υποτροπής, το διοικητικό πρόστιμο τριπλασιάζεται και, με απόφαση του αρμόδιου οργάνου, αφαιρείται για 3  έτη το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος.

Η υποτροπή συνίσταται στην εκ νέου διάπραξη της παράβασης από τον ίδιο ιδιοκτήτη ή κάτοχο, εντός πενταετίας από την κοινοποίηση της αρχικής πράξης επιβολής του διοικητικού προστίμου, για το ίδιο όχημα.

Το πρόστιμο επιβάλλεται από την Α.Α.Δ.Ε. και κοινοποιείται σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ. – ν. 5104/2024, Α’ 58). Κατά της πράξης επιβολής του προστίμου της παρούσας επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής σύμφωνα με τον Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (Κ.Δ.Δ. -ν. 2717/1999, Α’97).

Για την αφαίρεση του διπλώματος ενημερώνεται η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

3Β. Ως αρμόδια για τη διενέργεια ελέγχου όργανα ορίζονται οι φορολογικές και τελωνειακές Υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε.. Ο έλεγχος δύναται να διενεργείται κατόπιν έκδοσης εντολής ελέγχου ή κατόπιν ηλεκτρονικών διασταυρώσεων από την Α.Α.Δ.Ε., με άντληση στοιχείων από τους παραχωρησιούχους αυτοκινητοδρόμων. Τα όργανα ελέγχου δύνανται να εντοπίζουν οχήματα που, ενώ έχουν δηλωθεί σε ακινησία, ανευρίσκονται να κυκλοφορούν ή να έχουν κυκλοφορήσει, μέσω ειδικής εφαρμογής κινητών συσκευών για τη σάρωση πινακίδων.

3Γ. Με απόφαση, κατά περίπτωση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών ή του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δύναται να ορίζονται επιπλέον όργανα ελέγχου, καθώς και οι λεπτομέρειες της διαδικασίας ελέγχου για τη διαπίστωση των παραβάσεων των παρ. 3 και 3Α, η διαδικασία επιβολής των κυρώσεων, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την επιβολή κυρώσεων της παρ. 3Α.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ορίζονται το αρμόδιο όργανο αφαίρεσης του διπλώματος οδήγησης και η διαδικασία ενημέρωσής του από τα όργανα ελέγχου, η διαδικασία αφαίρεσης του διπλώματος, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικά με την αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης.

Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. εξειδικεύονται τα αρμόδια όργανα της Α.Α.Δ.Ε., η διαδικασία ελέγχου ή διασταύρωσης, η διαδικασία είσπραξης και απόδοσης του διοικητικού προστίμου, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την είσπραξη του διοικητικού προστίμου της παρ. 3Α.

3Δ. Όταν πρόκειται να διαγραφεί όχημα που βρίσκεται σε κατάσταση ακινησίας από το Μητρώο Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, λόγω παράδοσής του προς ολική καταστροφή με ανακύκλωση στα ειδικώς προς τούτο εξουσιοδοτημένα κέντρα ή με σκοπό την εξαγωγή του, δεν αίρεται η ακινησία, τα δε στοιχεία κυκλοφορίας του, άδεια και πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας διαβιβάζονται από την αρμόδια υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης, μετά από αίτηση του κατόχου ή ιδιοκτήτη αυτού, στην αρμόδια Διεύθυνση Υποδομών και Μεταφορών της οικείας Περιφέρειας ή παραδίδονται από τον ίδιο τον κάτοχο ή ιδιοκτήτη του προς διαγραφή οχήματος, εφόσον τα στοιχεία κυκλοφορίας βρίσκονται στην κατοχή του λόγω θέσης του οχήματος σε ακινησία ηλεκτρονικά.

Σε κάθε περίπτωση, δεν επέρχεται διαγραφή οχήματος από το Μητρώο Οχημάτων, λόγω εξαγωγής του, επανεξαγωγής του ή μεταφοράς του εκτός της χώρας, εφόσον δεν καταβληθούν προηγουμένως τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας και πρόστιμα από τον τελευταίο κάτοχο ή ιδιοκτήτη του και δεν βεβαιωθεί η εξαγωγή του, επανεξαγωγή του ή μεταφορά του εκτός της χώρας.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την εφαρμογή των δύο προηγούμενων εδαφίων, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για τη διαγραφή οχήματος που βρίσκεται σε κατάσταση ακινησίας λόγω παράδοσής του προς ολική καταστροφή χωρίς προηγούμενη άρση της ακινησίας του.

Αυτοκίνητο όχημα, το οποίο κατά τον χρόνο του θανάτου του ιδιοκτήτη του βρίσκεται σε κατάσταση ακινησίας, δύναται να διαγραφεί από το Μητρώο Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κατόπιν αιτήματος των νόμιμων κληρονόμων, εφόσον παραδοθεί από αυτούς προς ολική καταστροφή με ανακύκλωση στα ειδικώς προς τούτο εξουσιοδοτημένα κέντρα σύμφωνα με τη διαδικασία του πρώτου εδαφίου της παρούσας. Στην περίπτωση αυτή δεν απαιτείται οι κληρονόμοι να έχουν μεταβιβάσει το όχημα στο όνομά τους, σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 722/1977 (Α’ 299). Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται η διαδικασία διαγραφής, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος».

Διαβάστε ολόκληρο το νομοσχέδιο  εδώ

Exit mobile version