Πόσο κοστίζει η αγορά ή η ενοικίαση POS: Όλες οι νέες χρεώσεις των τραπεζών – Τι πρέπει να προσέξουν οι επαγγελματίες

POS

Λαϊκές αγορές, περίπτερα, ταξί ,ψιλικατζίδικα, ασφαλιστικές και διαφημιστικές εταιρείες, θέατρα, σινεμά έως και τα…  πανηγύρια είναι υποχρεωμένα από την 1η Ιανουαρίου να προμηθευτούν POS. Παράλληλα, από τις αρχές της χρονιάς «τρέχει» και η υποχρέωση των ελευθέρων επαγγελματιών να διαθέτουν επαγγελματικό λογαριασμό και να αποδέχονται άμεσες πληρωμές μέσω του συστήματος IRIS. Τα κόστη όμως για προμήθεια POS και ενεργοποίηση IRIS δεν είναι αμελητέα, για αυτό απαιτείται η διενέργεια έρευνας αγοράς με γνώμονα πάντα τις ανάγκες της κάθε επιχείρησης.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Μέσα στον τρέχοντα μήνα όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι οποίοι εντάχθηκαν στην υποχρεωτική αποδοχή πληρωμών μέσω POS (Point Of Sale) θα πρέπει να έχουν, τουλάχιστον, υποβάλλει αίτημα για την προμήθεια τερματικού αποδοχής καρτών. Αυτή είναι η προϋπόθεση για να αποφύγουν πρόστιμο 1.500 ευρώ και να έχουν δικαίωμα εγκατάστασης και λειτουργίας του POS έως και την 1η Μαρτίου.

Τι τερματικά POS «ταιριάζουν» σε κάθε επιχείρηση 

Για να κάνουν λοιπόν οι επαγγελματίες τη σωστή επιλογή και «να μην τους στοιχίσει ο κούκος αηδόνι» θα πρέπει αρχικά να γνωρίζουν πολύ καλά ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες της επιχείρησής τους: Τι είδη μηχανημάτων POS λοιπόν υπάρχουν και ποιο είναι κατάλληλο για κάθε επιχείρηση, ανάλογα με την φύση της δραστηριότητάς της;

Τι περιλαμβάνουν τα κόστη των προγραμμάτων αγοράς ή ενοικίασης POS

Το επόμενο βήμα για έναν επαγγελματία είναι να αποφασίσει εάν θα αγοράσει τον εξοπλισμό ή θα τον μισθώσει: Η διάθεση των τερµατικών υποστηρίζεται µε διάφορα προγράµματα αγοράς καθώς και µε μίσθωση, σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και με μεταβίβαση, προγράμματα που έχουν να κάνουν πάντα με την φύση της εκάστοτε δραστηριότητας. Πρέπει να σημειωθεί πως στην περίπτωση ενοικίασης ενός μηχανήματος, η προμήθεια συντήρησης συμπεριλαμβάνεται στο μίσθωμα.

Για την αγορά POS, λοιπόν, για τις επιχειρήσεις που κάνουν συχνή χρήση του τερµατικού, στο συνολικό κόστος κατά την αίτηση περιλαµβάνεται το κόστος συσκευής και οι πρώτοι έξι µήνες υποστήριξής του (Μηνιαία Έξοδα Υποστήριξης).

Υπάρχει και η εναλλακτική από κάποια τραπεζικά ιδρύματα της αγοράς POS ανάλογα με τη χρήση, κάτι που αφορά σε επιχειρήσεις που κάνουν περιορισµένη ή εποχική χρήση του τερµατικού.

Φυσικά, άλλοι επαγγελματίες μπορούν να επιλέξουν τη μίσθωση POS, με το κόστος κατά την αίτηση να περιλαµβάνει το κόστος Μίσθωσης του τερµατικού, συνήθως για τους πρώτους 12 µήνες. Εδώ ορίζεται και ένα διάστημα ως ελάχιστη παραµονή στην υπηρεσία µίσθωσης.

Ορισμένες τράπεζες δίνουν και την δυνατότητα μεταβίβασης POS, κάτι που απευθύνεται σε επιχειρήσεις οι οποίες κάνουν συχνή χρήση του τερµατικού και επιθυµούν να µεταφέρουν το ήδη αγορασµένο POS σε άλλον ΑΦΜ. Το κόστος κατά την αίτηση περιλαµβάνει –ως επί το πλείστον- το κόστος Μηνιαίας Υποστήριξης του τερµατικού για τους πρώτους 6 µήνες.

Πόσο κοστίζει η αγορά τερματικού POS και πού κυμαίνονται τα έξοδα υποστήριξης

Σε τι ποσά όμως κυμαίνεται η αγορά τερματικού POS, αλλά και των εξόδων υποστήριξης; Αν και δεν έχουν όλα τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα «ανανεώσει» τους καταλόγους που περιλαμβάνουν τα σχετικά κόστη, από τα μέχρι τώρα δεδομένα προκύπτουν τα εξής:  

Βεβαίως, όσον αφορά στα τερματικά επισημαίνεται πως η διαφοροποίηση στα κόστη της κάθε συσκευής έχει να κάνει και με τις δυνατότητες που αυτή παρέχει.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Για την απόκτηση μηχανήματος POS από μία τράπεζα, πρέπει η εκάστοτε επιχείρηση να διαθέτει ενεργό λογαριασμό στη συγκεκριμένη τράπεζα. Επίσης, είναι απαραίτητη η ενεργοποίηση Πάγιας Εντολής για την είσπραξη των ποσών που σχετίζονται με τις υπηρεσίες συντήρησης, κλπ.

Τα κόστη που επιβάλλουν οι τράπεζες ανά συναλλαγή μέσω POS

Αφού προμηθευτεί λοιπόν ένας επαγγελματίας μία συσκευή πέρα από το κόστος αγοράς ή μίσθωσης του τερματικού και το μηνιαίο έξοδο υποστήριξης, θα πρέπει να γνωρίζει πως κατά την χρήση του POS η κάθε Τράπεζα επιβάλλει και προμήθεια σε κάθε συναλλαγή: Το ύψος της χρέωσης μπορεί ο κάθε επιχειρηματίας να το διαπραγματευτεί με το εκάστοτε χρηματοπιστωτικό ίδρυμα. Οι τράπεζες προσφέρουν προσωποποιημένη τιμολόγηση (λαμβάνοντας υπόψη κυρίως τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται μια επιχείρηση όπως και τον τζίρο της ή το περιθώριο κέρδους). Για παράδειγμα, ένα περίπτερο έχει μικρότερο περιθώριο κέρδους από ένα κοσμηματοπωλείο, ενώ σε κάποιες τουριστικές επιχειρήσεις ενίοτε υπάρχει προνομιακή τιμολόγηση σε συγκεκριμένες τουριστικές ζώνες.

Σε γενικές γραμμές πάντως η προμήθεια σε κάθε συναλλαγή κυμαίνεται από 0,70% και φτάνει ως και 1,25%.

Πόσο πάνε οι χρεώσεις για το σύστημα IRIS

Αλλά οι χρεώσεις δεν σταματούν εδώ: Από την 1η Ιανουαρίου «τρέχει» και η υποχρέωση όλων των ελευθέρων επαγγελματιών να διαθέτουν επαγγελματικό λογαριασμό και να αποδέχονται άμεσες πληρωμές μέσω του συστήματος IRIS.

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα πρέπει να δηλώσουν στην ΑΑΔΕ έναν ή περισσότερους επαγγελματικούς λογαριασμούς, εντός μηνός από την έναρξη της επαγγελματικής τους δραστηριότητας. Σε αυτόν τον λογαριασμό θα γίνεται η αποδοχή των συναλλαγών με POS ή IRIS αλλά και μεταφορές πίστωσης, πάγιες εντολές ή συναλλαγές με μετρητά. Οι λογαριασμοί αυτοί επιβεβαιώνονται από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών και στην αντίθετη περίπτωση απενεργοποιούνται. Αν υπάρχουν περισσότεροι του ενός επαγγελματικοί λογαριασμοί, πρέπει να δηλώνονται όλοι.

Για την χρήση του συστήματος IRIS από επαγγελματίες θα υιοθετηθούν χρεώσεις: Μάλιστα, κάποιες τράπεζες έχουν «χωρίσει» σε χρονικές περιόδους τα κόστη. Έτσι, τραπεζικό ίδρυμα ενώ ως τις 31 Ιανουαρίου ’24 για ποσά έως 500 ευρώ έχει μηδενική χρέωση στους επαγγελματίες για την χρήση IRIS, μετά την 1η Φεβρουαρίου ’24 για το ίδιο ποσό επιβάλλει μίνιμουμ κόστος 0,10 ευρώ, το οποίο φτάνει ως και 2,50 ευρώ, με την προμήθεια να διαμορφώνεται στο 0,50% σε κάθε συναλλαγή. Αλλού, η χρέωση για ποσά έως 500 ευρώ είναι το λιγότερο 0,01 ευρώ και ανεβαίνει ως και 5 ευρώ, με την προμήθεια να προσδιορίζεται σε 1% ανά συναλλαγή.

Exit mobile version