«Ξεπάγωμα» των 3ετιών για τους ιδιωτικούς υπαλλήλους και νέα αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού, αύξηση του φόρου διαμονής στα ξενοδοχεία, προκειμένου να ενισχυθεί το αποθεματικό φυσικών καταστροφών, αλλά και επιβολή του συγκεκριμένου φόρου όπως και ΦΠΑ στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, είναι τα «φρέσκα νέα» που μετέφερε ο Πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ σε εργαζόμενους και επαγγελματίες. Δεν αλλάζουν τα δεδομένα για το επίδομα θέρμανσης.
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Η έκπληξη πρώτου μεγέθους ήταν –σε κάθε περίπτωση- η απόφαση για «ξεκλείδωμα» των 3ετιών από την 1η Ιανουαρίου του 2024: Αν και πρόκειται για ένα κόστος που θα το επωμιστούν οι επιχειρήσεις και όχι το κράτος, το γεγονός ότι «σπάει» μια ακόμη μνημονιακή δέσμευση συνιστά από μόνο του είδηση.
Τι αλλάζει με την απόφαση για τις 3ετίες
Με το νόμο 4093 (δεύτερο μνημόνιο) «πάγωσαν» οι προσαυξήσεις στον κατώτατο μισθό λόγω προϋπηρεσίας, οι λεγόμενες δηλαδή «τριετίες», μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω από 10%, με αποτέλεσμα να σταματήσει η εξέλιξή τους τον Φεβρουάριο του 2012.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι, ο αμειβόμενος με τον κατώτατο μισθό αν είχε προλάβει μέχρι τις 14/2/2012 να κατοχυρώσει έστω την πρώτη τριετία, εξακολουθεί να παίρνει την ανάλογη προσαύξηση 10% υπολογιζόμενη επί του εκάστοτε βασικού μισθού.
Όσοι δεν είχαν προλάβει να «κατοχυρώσουν» 3ετίες όμως έως τότε, δεν «απολάμβαναν» την συγκεκριμένη προσαύξηση.
Έτσι, σήμερα τα ποσοστά των τριετιών λαμβάνουν μόνο οι εργαζόμενοι που είχαν συμπληρώσει την απαραίτητη προϋπηρεσία (μια, δύο ή τρεις τριετίες) μέχρι τον Φεβρουάριο του 2012.
Βάσει λοιπόν της συγκεκριμένης μνημονιακής δέσμευσης, που ήθελε να «ξεπαγώνουν» οι 3ετίες μόνον στην περίπτωση που ο δείκτης ανεργίας έπεφτε κάτω από το 10% και αυτό μεσοσταθμικά σε ετήσια βάση, η συγκεκριμένη εξέλιξη αναμενόταν για μετά το 2025.
Ποιοι θα είναι δικαιούχοι προσαυξήσεων έως και 30%
Εφόσον λοιπόν «ξεμπλοκάρουν» οι 3ετίες και ισχύσουν πλέον για όλους, οι αποδοχές των ιδιωτικών υπαλλήλων που τις έχουν συμπληρώσει, θα είναι προσαυξημένες έως και 30%.
Όμως υπάρχει και ένα «αγκάθι»: Εφόσον «ξεπαγώνουν» οι τριετίες, πρέπει να διευκρινιστεί αν οι αυξήσεις 10% ανά τριετία θα αρχίσουν να μετρούν από 1/1/2024 για όλους ή αναδρομικά από το 2012 που «πάγωσαν».
Για παράδειγμα, κάποιος μισθωτός με προϋπηρεσία 3 ετών την 1η Ιανουαρίου 2012 και προσαύξηση 10% στον μισθό του, αν δεν είχαν παγώσει οι τριετίες θα έπρεπε να πάρει επιπλέον 10% την 1η Ιανουαρίου 2015, κλείνοντας δηλαδή 6 χρόνια δουλειάς και επιπλέον 10% την 1η Ιανουαρίου 2018, όταν έκλεισε 9 χρόνια προϋπηρεσίας, δηλαδή, συνολικά αύξηση της τάξης του 30% (10% από την πρώτη τριετία και +20% από τις δύο επόμενες).
Επομένως, το ερώτημα είναι οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι θα δουν αυτόματα τους μισθούς τους να αυξάνονται κατά 30%, ακόμη και αν έχουν συμπληρώσει 3ετίες μετά το 2012;
Ή για να δουν τις προσαυξήσεις θα πρέπει να περιμένουν να τις συμπληρώσουν μετά την 1η Ιανουαρίου του νέου έτους;
Πάντως ανάμεσα στις εισηγήσεις που θα εξεταστούν όταν έρθει η ώρα, είναι η αναδρομική, αλλά σταδιακή καταβολή του επιδόματος προϋπηρεσίας (τριετίες) στους εργαζόμενους.
Σήμερα, για όσους έχουν κατοχυρώσει 3ετίες από το 2012 και αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, τα ποσά διαμορφώνονται ως εξής:
Οι παγωμένες τριετίες που συνοδεύουν τον κατώτατο μισθό ύψους 780 ευρώ μεικτά έχουν διαμορφωθεί ως εξής:
- Προϋπηρεσία 0-3 έτη έως τον Φεβρουάριο του 2012: 780 ευρώ
- Προϋπηρεσία 3-6 έτη έως τον Φεβρουάριο του 2012: 858 ευρώ
- Προϋπηρεσία 6-9 έτη έως τον Φεβρουάριο του 2012: 936 ευρώ
- Προϋπηρεσία 9 έτη και άνω έως τον Φεβρουάριο του 2012: 1.014 ευρώ.
Πόσο θα αυξηθεί ο κατώτατος μισθός από Απρίλιο
Πέρα από τις προσαυξήσεις των 3ετιών έρχεται και νέα αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού: Η τελευταία πληροφορία ήθελε την Κυβέρνηση να προσανατολίζεται σε μια αύξηση τάξεως του 5% έως 6% στις κατώτατες αμοιβές, εντός του 2024. Και αυτό προκειμένου να καλυφθεί ένα μεγάλο μέρος της αναπροσαρμογής που έχει δεσμευτεί ο Πρωθυπουργός να επιτύχει, μέχρι το τέλος της τρέχουσας κυβερνητικής τετραετίας, ώστε να διαμορφωθούν οι κατώτατες αποδοχές στο ποσό των 950 ευρώ.
Εάν υιοθετηθούν τα συγκεκριμένα ποσοστά αυξήσεων ο νέος μισθός θα κυμανθεί από τα 820 έως τα 830 ευρώ, οπότε θα απομένουν 120 έως 130 ευρώ – επιπλέον – έως το 2027 για να επιτευχθεί ο Κυβερνητικός στόχος για κατώτατο μισθό στα 950 ευρώ.
Η διαδικασία για την αύξηση του κατώτατου μισθού αναμένεται να εκκινήσει εντός του Ιανουαρίου του 2024 ούτως ώστε να τεθεί σε εφαρμογή ο νέος μισθός μέχρι τον Απρίλιο.
«Φουσκώνει» ο φόρος διαμονής στα ξενοδοχεία
«Φουσκώνει» ο φόρος διαμονής στα ξενοδοχεία, προκειμένου να ενισχυθεί το αποθεματικό για τις φυσικές καταστροφές: Αυτή ήταν τελικά η απόφαση του Πρωθυπουργού για την ενίσχυση των συγκεκριμένων πόρων, κλείνοντας έτσι τα όποια σενάρια ακούστηκαν για την υιοθέτηση ενός ειδικού φόρου ή τέλους.
Προκειμένου να εξασφαλιστεί ποσό σχεδόν 300 εκατ. ευρώ ο φόρος ημερήσιας διαμονής υπολογίζεται πως θα διαμορφωθεί από 1 έως και 6 ευρώ.
Ο φόρος διαμονής είναι σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2018 και σήμερα κυμαίνεται από 0,5 έως και 4 ευρώ ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα.
Σε κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα, 1-2 αστέρων, ο φόρος είναι 50 λεπτά ανά ημερήσια χρήση, για 3 αστέρια ανεβαίνει σε 1,5 ευρώ, για 4 αστέρια σε 3 ευρώ και για 5 αστέρια σε 4 ευρώ. Σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα διαμερίσματα, ο φόρος διαμονής είναι ενιαίος στα 50 λεπτά ανά ημερήσια χρήση.
Για την είσπραξη του φόρου διαμονής οι επιχειρήσεις εκδίδουν ειδικά στοιχεία – αποδείξεις είσπραξης, τα οποία δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ.
Η είσπραξη του φόρου θα γίνεται με την έκδοση ξεχωριστού ειδικού στοιχείου (απόδειξης είσπραξης φόρου διαμονής) προς τους διαμένοντες. Το ποσό που θα αναγράφεται στο ειδικό στοιχείο – απόδειξη είσπραξης φόρου διαμονής δεν θα επιβαρύνεται με Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.).
Ανατροπές για τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης
Ανατροπές έρχονται όμως και σε όσους διαχειρίζονται καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης: Σε εκείνους που έχουν υπό την διαχείρισή τους άνω των 3 ακινήτων επιβάλλεται ΦΠΑ, ενώ υιοθετείται και εδώ ο φόρος ημερήσιας διαμονής που όπως προαναφέρθηκε για τα ξενοδοχεία αυξάνεται στο 1 έως 6 ευρώ ευρώ ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα.
Για τον εν λόγω φόρο εκδίδεται ειδικό στοιχείο με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας διαμονής, ήτοι κατά τη λήξη του προγραμματισμένου χρόνου διαμονής και πριν την αναχώρηση.
Ποια στοιχεία περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον το «ειδικό στοιχείο απόδειξη είσπραξης φόρου διαμονής»; Το «ειδικό στοιχείο απόδειξη είσπραξης φόρου διαμονής» περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα εξής στοιχεία:
- ημερομηνία έκδοσης
- επωνυμία,
- διεύθυνση και ΑΦΜ της εκδούσας επιχείρησης,
- ονοματεπώνυμο διαμένοντα προς τον οποίο εκδίδεται,
- ημερομηνίες που αφορά η διαμονή
- συνολικό ποσό φόρου διαμονής
- αριθμό και ημερομηνία του παραστατικού πώλησης (απόδειξη, τιμολόγιο) που εκδόθηκε για τη συγκεκριμένη παροχή υπηρεσιών.
Τι αλλάζει στο επίδομα θέρμανσης
Με φόντο τις διεθνείς τιμές πετρελαίου που καλπάζουν το επίδομα θέρμανσης θα παραμείνει όπως φάνηκε από τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού στα ίδια. Αυτό που φαίνεται πως δεν θα ισχύσει φέτος είναι ο διπλασιασμός του επιδόματος στην περίπτωση που κάποιος εγκατέλειπε το φυσικό αέριο και κατέφευγε στο πετρέλαιο.
Για την επιδότηση στην αντλία ο Πρωθυπουργός δεν άνοιξε τα χαρτιά του και όπως όλα δείχνουν η σχετική απόφαση θα ληφθεί αναλόγως των διακυμάνσεων των τιμών και φυσικά των δημοσιονομικών περιθωρίων.
Το επίδομα θέρμανσης κυμαίνεται από 100 ευρώ έως 800 ευρώ, με προσαύξηση στα 1.000 ευρώ για κατοίκους περιοχών με πολύ κρύο και τέτοιες θεωρούνται οικισμοί των οποίων ο συντελεστής επιδότησης, είναι μεγαλύτερος ή ίσος της μονάδας (1). Πρόκειται για περιοχές όπως η Φλώρινα, Κοζάνη, Καρπενήσι κ.α.
Το επίδομα για κάθε δικαιούχο υπολογίζεται με πολλαπλασιασμό του βασικού ποσού των 350 ευρώ με τον συντελεστή επιδότησης, 0,12 έως 1,62 που έχει καθοριστεί για τον οικισμό στον οποίο βρίσκεται η κύρια κατοικία του.
Με βάση τα περυσινά δεδομένα ωστόσο τα φυσικά πρόσωπα που ορίζονται ως δικαιούχοι του επιδόματος θέρμανσης το δικαιούνται εφόσον πληρούν τα εξής κριτήρια:
- Το ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημά τους, ανεξάρτητα από την πηγή προέλευσής του, πραγματικό και τεκμαρτό, ανέρχεται έως δεκαέξι χιλιάδες (16.000) ευρώ για άγαμο υπόχρεο ή υπόχρεο σε κατάσταση χηρείας ή εν διαστάσει
- και είκοσι τέσσερεις χιλιάδες (24.000) ευρώ για έγγαμο υπόχρεο ή τους έγγαμους ή τα μέρη του συμφώνου συμβίωσης που υποβάλλουν ξεχωριστή φορολογική δήλωση βάσει της υποπερ. ββ’ της περ. στ’ της παρ. 4 του άρθρου 67 του ν. 4172/2013 (δικαστική συμπαράσταση ή πτώχευση), ή τους έγγαμους που υποβάλλουν φορολογική δήλωση βάσει της περ. β της παρ. 4 του άρθρου 67 του ν. 4172/2013 ή τα φυσικά πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης και έχουν υποβάλει κοινή φορολογική δήλωση χωρίς τέκνα, το οποίο προσαυξάνεται κατά τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ για κάθε τέκνο.
- Για τη μονογονεϊκή οικογένεια το ως άνω εισόδημα ανέρχεται έως είκοσι επτά (27.000) ευρώ, το οποίο προσαυξάνεται κατά τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ για κάθε τέκνο μετά το πρώτο. Στο ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα δεν περιλαμβάνεται το εισόδημα εκείνο, το οποίο αθροιστικά απαλλάσσεται από το φόρο εισοδήματος και από την εισφορά αλληλεγγύης.