Με στόχο τον περιορισμό της αισχροκέρδειας, αλλά και την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών, το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων αναμένεται να προχωρήσει σε ακόμη μια αναβάθμιση της πλατφόρμας e-katanalotis.
Του Δημήτρη Χριστούλια
Σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, τις αμέσως επόμενες εβδομάδες οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα μέσα από την πλατφόρμα του e-katanalotis να ενημερώνονται για τις επικρατούσες τιμές σε βασικά τρόφιμα. Παράλληλα, θα μπορούν να γνωρίζουν με το πάτημα ενός κουμπιού σε ποιο από τα κοντινά σε εκείνους σούπερ μάρκετ πωλείται πιο φθηνά το προϊόν που θέλουν να αγοράσουν.
Σε ό,τι αφορά τις επικρατούσες τιμές, η αρχή είναι πολύ πιθανόν να γίνει στα φρούτα και στα λαχανικά, προϊόντα στα οποία υπάρχει ένα πολύ μεγάλο εύρος τιμών. Η «ψαλίδα» ανάμεσα στην ελάχιστη και την ανώτατη τιμή είναι αρκετά μεγάλη, καθώς ειδικά στα φρούτα και στα λαχανικά οι τιμές καθορίζονται ανάλογα με την ποιότητα των προϊόντων. Για παράδειγμα, υπάρχουν μήλα πρώτης, δεύτερης ή και τρίτης ποιότητας, οι τιμές των οποίων διαφοροποιούνται σημαντικά. Η διακύμανση των τιμών στα φρούτα και στα λαχανικά εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από τις καιρικές συνθήκες, αλλά και από την επάρκεια που υπάρχει σε ορισμένα προϊόντα, ανάλογα με την εποχή στην οποία πωλούνται. Δηλαδή, οι καταναλωτές θα πληρώσουν πιο ακριβά τα φρούτα που είναι εκτός εποχής, σε σχέση με το εάν τα αγόραζαν την περίοδο κατά την οποία υπάρχει μεγάλη παραγωγή. Επίσης, οι τιμές στα φρούτα και στα λαχανικά διαφοροποιούνται ανάλογα με το σημείο λιανικής πώλησης στο οποίο διατίθενται. Ως γνωστόν, τις περισσότερες φορές, οι τιμές διαφέρουν ανάμεσα στις λαϊκές αγορές, στα σούπερ μάρκετ και στα μανάβικα.
Με ένα κλικ
Για όλους αυτούς τους λόγους οι καταναλωτές θα μπορούν με ένα κλικ να γνωρίζουν τις επικρατούσες τιμές σε όλα τα φρούτα και τα λαχανικά, εγχώρια και εισαγόμενα. Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκεται οι καταναλωτές να γνωρίζουν τις επικρατούσες τιμές στα φρούτα και στα λαχανικά, αλλά και το εύρος των τιμών, έτσι ώστε να είναι ενημερωμένοι για το πού κυμαίνονται οι τιμές των προϊόντων που επιθυμούν να αγοράσουν. Ουσιαστικά θα αποκτήσουν έναν «οδηγό» για να μπορούν να κάνουν όσο το δυνατόν πιο συμφέρουσες αγορές. Να γνωρίζουν δηλαδή ότι αν ένα μήλο πωλείται στην ελάχιστη τιμή θα πρόκειται για ένα μήλο χαμηλής ποιότητας, ενώ ένα μήλο που έχει υψηλότερη τιμή θα ξέρουν ότι είναι υψηλής ποιότητας. Φυσικά, σε αυτή την περίπτωση, οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ποιοι είναι οι λόγοι που καθορίζουν τις τιμές ενός μήλου, οι οποίοι έχουν να κάνουν με την ποικιλία, το μέγεθος, το χρώμα ή εάν είναι «χτυπημένο».
Και αυτό γιατί πολλές φορές κάποιοι επιτήδειοι που θέλουν να αισχροκερδήσουν πωλούν προϊόντα χαμηλότερης ποιότητας σε τιμές προϊόντων υψηλής ποιότητας προκειμένου με αυτόν τον τρόπο να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Εκτός όμως από τα φρούτα και τα λαχανικά, θα επιχειρηθεί να υπάρχει ενημέρωση των πολιτών για τις επικρατέστερες τιμές και σε άλλα βασικά αγαθά, όπως είναι το ψωμί, το ελαιόλαδο, τα ζυμαρικά, τα τυριά, τα γιαούρτια, τα όσπρια, τα απορρυπαντικά κ.ά. Έτσι, οι καταναλωτές θα γνωρίζουν ουσιαστικά ποιες είναι οι επικρατούσες τιμές και ποιες είναι οι ελάχιστες, έτσι ώστε να επιδιώκουν να αγοράσουν τα προϊόντα της αρεσκείας τους σε αυτές τις τιμές, αλλά και ποιες είναι και οι υψηλές τιμές έτσι ώστε να φροντίζουν να αποφεύγουν την αγορά των συγκεκριμένων προϊόντων.
Την ίδια στιγμή, είτε μέσω της πλατφόρμας του e-katanalotis είτε μέσω μιας νέας πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί, θα δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να βλέπουν σε ποιο από τα κοντινά σε εκείνους σούπερ μάρκετ πωλούνται πιο φθηνά τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν.
Η δυνατότητα αυτή θα δοθεί για τα σούπερ μάρκετ σε όλη την Ελλάδα, έτσι ώστε να γίνεται πιο εύκολα και γρήγορα η έρευνα αγοράς για τα φθηνότερα προϊόντα. Με αυτόν τον τρόπο εκτιμάται ότι αφενός θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και αφετέρου οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του υπουργείου Ανάπτυξης θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν τις μεταβολές των τιμών σε εκατοντάδες προϊόντα σε καθημερινή βάση.
Ουσιαστικά, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αποκτούν ακόμη ένα εργαλείο για να πραγματοποιούν πιο στοχευμένους ελέγχους όταν παρατηρούνται αδικαιολόγητες και μεγάλες μεταβολές στις τιμές των προϊόντων. Υπενθυμίζεται ότι ήδη μέσα από την πλατφόρμα του e-katanalotis οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν πού πωλούνται τα πιο φθηνά προϊόντα που διαθέτουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ωστόσο όμως δεν γνωρίζουν πιο ακριβώς βρίσκεται κοντά τους.
Η λίστα με τα προϊόντα αλλά και ο αριθμός των σούπερ μάρκετ αναμένεται να αυξηθούν ακόμη περισσότερο το επόμενο διάστημα. Επίσης, στο e-katanalotis αναρτώνται κάθε Τετάρτη τα «καλάθια του νοικοκυριού» που διαθέτουν αλυσίδες σούπερ μάρκετ και ηλεκτρονικά καταστήματα, καθώς και τα φυλλάδια που διαθέτουν, έτσι ώστε να γνωρίζουν οι καταναλωτές όλες τις προσφορές που υπάρχουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Διαβάστε εδώ το δημοσίευμα της Realnews