Καύσιμα: Τέσσερα μέτρα για να μειωθεί η τιμή – Τα backup όπλα για το τέλος του καλοκαιριού

καύσιμα

Δημοσιονομικό διάδρομο για νέα μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων αναζητούν στην κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας ότι οι τιμές στα καύσιμα και ο υψηλός πληθωρισμός ροκανίζουν τα εισοδήματα των πολιτών και τον τζίρο των επιχειρήσεων.

ΤΗΣ ΣΙΣΣΥΣ ΣΤΑΥΡΟΠΙΕΡΡΑΚΟΥ

Το ζοφερό σκηνικό που επικρατεί στο μέτωπο των ενεργειακών τιμών είναι και ο βασικός λόγος που το οικονομικό επιτελείο θα προχωρήσει στην κατάθεση ενός δεύτερου συμπληρωματικού Προϋπολογισμού στη Βουλή έως τον προσεχή Σεπτέμβριο, αυξάνοντας τις δαπάνες για μέτρα στήριξης κατά 740 εκατ. ευρώ ή κατά 0,4% του ΑΕΠ. Και οι νέες δαπάνες θα προέλθουν από το «μαξιλάρι» των διαθεσίμων, με τη στάθμη της δεξαμενής να έχει υποχωρήσει στα 38 δισ. ευρώ.

Mε τις τιμές στη βενζίνη να έχουν πάρει φωτιά πλήττοντας όχι μόνο τα νοικοκυριά, αλλά και τα φορολογικά έσοδα, καθώς όσο μειώνεται η κατανάλωση περιορίζονται οι εισπράξεις από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, η κυβέρνηση επιδιώκει να προχωρήσει σε πρώτη φάση -κατά πάσα πιθανότητα εντός του Ιουλίου- σε μια νέα παρέμβαση στην αγορά των καυσίμων. Η ανησυχία των κυβερνητικών στελεχών αφορά τις τιμές σε όλη τη χώρα, αλλά επικεντρώνεται κυρίως στα νησιά, όπου η τιμή της αμόλυβδης σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα έχει προσεγγίσει τα 2,6 ευρώ ανά λίτρο.

Οι επιλογές

Οι τιμές στα καύσιμα κινούνται ανεξέλεγκτα, με την αγορά να βλέπει σε σύντομο χρονικό διάστημα να σπάει και το φράγμα των 3 ευρώ ανά λίτρο, ανεβάζοντας το επίπεδο συναγερμού στο οικονομικό επιτελείο, που σχεδιάζει να λάβει νέα «πυροσβεστικά» μέτρα. Τα σενάρια που έχουν πέσει στο τραπέζι ποικίλλουν και η υλοποίησή τους εξαρτάται από τον δημοσιονομικό χώρο που θα εξευρεθεί. Ειδικότερα, εξετάζονται τα ακόλουθα μέτρα:

Το οικονομικό επιτελείο κρατά αποστάσεις από το συγκεκριμένο μέτρο, καθώς έχει δημοσιονομικό κόστος.

Όχι σε μείωση φόρων

Στο υπουργείο Οικονομικών εξακολουθούν να είναι αντίθετοι στη μείωση των φόρων καυσίμων. Ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας έχει δηλώσει ότι η επιστολή που έλαβαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όλοι οι υπουργοί Οικονομικών στην Ευρώπη αναφέρει ότι στα καύσιμα είναι προτιμητέο να μη μειώνονται οι φόροι, γιατί κάτι τέτοιο δεν είναι κοινωνικά δίκαιο.

«Το βέλτιστο είναι να παίρνουμε τα περισσότερα φορολογικά έσοδα που απορρέουν από τον αυξημένο ΦΠΑ για να βοηθήσουμε στοχευμένα νοικοκυριά και επιχειρήσεις», επισημαίνει. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα ο ΦΠΑ ανέρχεται σε 24%, ενώ ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στη βενζίνη ανέρχεται σε 0,70 ευρώ ανά λίτρο ή 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο βενζίνης και είναι ένας από τους υψηλότερους στην Ευρώπη. Γι’ αυτό, άλλωστε, η Ελλάδα είναι από τις ακριβότερες χώρες στη βενζίνη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτό σημαίνει ότι, από τα 1,85 ευρώ της τιμής της αμόλυβδης 95 οκτανίων, 1,08 ευρώ προέρχεται από την επιβάρυνση του ΕΦΚ και του ΦΠΑ. Βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, ο ελάχιστος Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ανά λίτρο βενζίνης είναι 0,36 ευρώ ανά λίτρο και οι μόνες χώρες που επιβάλλουν τη μίνιμουμ φορολογία είναι η Βουλγαρία και η Ουγγαρία, ενώ ακολουθούν η Πολωνία και η Ρουμανία με 0,37 ευρώ ΕΦΚ ανά λίτρο βενζίνης.

Toν υψηλότερο ΕΦΚ έχουν η Ολλανδία με 0,81 ευρώ ανά λίτρο, η Ιταλία με 0,73 ευρώ ανά λίτρο και η Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο. Στη Γαλλία είναι 0,68 ευρώ ανά λίτρο, στη Γερμανία 0,65 ευρώ και στην Ισπανία 0,50 ευρώ, όταν ο μέσος όρος σε επίπεδο Ε.Ε. είναι 0,56 ευρώ ανά λίτρο.

Διαβάστε εδώ ολόκληρο το δημοσίευμα της Realnews

Exit mobile version