«Φουσκώνουν» επιτόκια και οφειλές για όσους χρωστούν στα Ταμεία – Τι εξετάζει το υπουργείο Εργασίας

χρέη

Δεν είναι μόνον όσοι έχουν δανειστεί από τις Τράπεζες εκείνοι που «καίγονται» λόγω των αλλεπάλληλων αυξήσεων των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, αλλά και όσοι χρωστούν στο Δημόσιο και δη τα Ασφαλιστικά Ταμεία. Δεν είναι τυχαίο μάλιστα το γεγονός ότι οι οφειλές των επαγγελματιών προς το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) «σκαρφάλωσαν» από 43,43 δισ. ευρώ τον Ιούνιο στα 45,47 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο, αυξήθηκαν δηλαδή κατά 2,037 δισ. ευρώ.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Άλλωστε, σύμφωνα με το ίδιο το ΚΕΑΟ, η μεταβολή αυτή προήλθε από την αύξηση κατά 2,06 δισ. ευρώ των «πρόσθετων τελών», εξέλιξη η οποία οφείλεται στην αύξηση των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Το υπουργείο Εργασίας σκέφτεται να παγώσει τις αυξήσεις των επιτοκίων στα ληξιπρόθεσμα χρέη και για το ΚΕΑΟ, στα πρότυπα της απόφασης που έλαβε το υπουργείο Οικονομικών για τα ληξιπρόθεσμα στην Εφορία.

Η πρόβλεψη του μνημονίου για τα αρρύθμιστα χρέη

Η επιβάρυνση των ληξιπρόθεσμων και αρρύθμιστων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ οφείλεται σε μια πρόβλεψη του μνημονιακού νόμου 4152/2013, σύμφωνα με τον οποίο το εκάστοτε επιτόκιο της ΕΚΤ εφαρμόζεται αναδρομικά από την 1η/1/2013 στο σύνολο του αρρύθμιστου χρέους.

Αυτό σημαίνει πως μια οφειλή που «γεννήθηκε» το 2012, για όσο καιρό παραμένει εκτός ρύθμισης επιβαρύνεται με προσαύξηση η οποία προκύπτει από το επιτόκιο αναχρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας που ισχύει κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης για ρύθμιση, συν ένα περιθώριο 800 μονάδων βάσης (δηλαδή 8%), εφαρμοζόμενο αναδρομικά από την 1η/1/2013.

Η διάταξη του ν. 4152/2013 αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τα προβλεπόμενα πρόσθετα τέλη του εδαφίου δ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 27 του α.ν. 1846/1951 (Α’ 179), όπως αντικαταστάθηκε και ισχύει με το άρθρο 21 του ν. 4075/2012 (Α’ 89), παύουν να ισχύουν για ασφαλιστικές εισφορές υπέρ του εκάστοτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης, μισθολογικών περιόδων από 1.1.2013 και εφεξής, οι οποίες δεν καταβάλλονται εμπροθέσμως και αντικαθίστανται από ένα ετήσιο επιτόκιο που υπολογίζεται για τη συνολική διάρκεια της ρύθμισης και που ισούται με το επιτόκιο αναχρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης, συν ένα περιθώριο 800 μονάδων βάσης (δηλαδή 8%), υπολογισμένο σε ετήσια βάση και με αναδρομική εφαρμογή από 1.1.2013».

Πόσο ανέβηκε το επιτόκιο για τα χρέη

Κατά συνέπεια, το ποσοστό προσαύξησης των ληξιπρόθεσμων χρεών προς τον ΕΦΚΑ, από 8% που ήταν μέχρι τις 26 Ιουλίου, αυξήθηκε σε 8,5% από τις 27 Ιουλίου και σε 9,25% από τις 15 Σεπτεμβρίου, λόγω των αυξήσεων των επιτοκίων της ΕΚΤ κατά 50 και 75 μ.β. αντίστοιχα. Μάλιστα, από τις 2 Νοεμβρίου, τα χρέη προς τον ΕΦΚΑ προσαυξάνονται κατά 10%, μετά και από τη νέα αύξηση του βασικού επιτοκίου της ΕΚΤ.
Η εξέλιξη αυτή ενισχύει τους φόβους για περαιτέρω διόγκωση των χρεών προς τα Ταμεία κατά το δ’ τρίμηνο του 2022, αλλά και το 2023.

Και όμως το ΚΕΑΟ πάει για ρεκόρ είσπραξης κερδών

Η επιδείνωση της συνολικής εικόνας των χρεών προς το ΚΕΑΟ καταγράφεται την ίδια περίοδο που τα έσοδά του βελτιώνονται συνεχώς. Είναι χαρακτηριστικό, όπως προκύπτει από την Έκθεση του γ’ τριμήνου του τρέχοντος έτους, ότι την περίοδο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου εισπράχθηκαν 421.447.218 ευρώ.

Συνολικά, στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου τα έσοδα του Κέντρου ανήλθαν σε 1,22 δισ. ευρώ, ποσό που έχει ήδη υπερβεί τόσο τα αντίστοιχα έσοδα του 2021 που ήταν 992.844.631 ευρώ, όσο και εκείνα του 2020 που είχαν φτάσει στο 1,12 δισ. ευρώ.

Αν μάλιστα συνεχιστεί με αυτούς τους ρυθμούς η εισροή εσόδων και κατά το δ’ τρίμηνο, τότε το 2022 θα είναι χρονιά ρεκόρ για το ΚΕΑΟ, καθώς για πρώτη φορά θα εισρεύσουν στα ταμεία του ποσά που θα υπερβούν το 1,6 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.

 

Exit mobile version