Με «σπασμένα φρένα» τρέχουν οι τιμές των καυσίμων στην χώρα μας: Μέσα σε μόλις μία εβδομάδα από τις 4 Μαρτίου έως και τις 10 του μήνα παρατηρήθηκαν αυξήσεις στην λιανική που άγγιξαν ακόμη και το 16%! Η Κυβέρνηση αποφεύγει να υιοθετήσει το «μοντέλο» της Κύπρου όπου εκεί οι τιμές μέσα σε μια νύχτα έπεσαν στα επίπεδα του 1,30 ευρώ το λίτρο στην αμόλυβδη βενζίνη, όταν στην χώρα μας έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα 2 ευρώ!
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Στην μαρτυρική Μεγαλόνησο, με μια απλή κίνηση κατάφεραν να περιορίσουν τον αντίκτυπο της τρελής κούρσας των καυσίμων για όλους τους πολίτες τους: Την ίδια στιγμή η ελληνική Κυβέρνηση αναζητά μια «φόρμουλα» στήριξης των νοικοκυριών και στο πεδίο των καυσίμων, αλλά μόνον εκείνων που χαρακτηρίζει «ευάλωτα νοικοκυριά». Και όπως όλα δείχνουν θα υιοθετηθεί ένα μοντέλο προμήθειας φθηνών καυσίμων… με «κουπόνια» από τις φτωχές οικογένειες!
Αυξήσεις στην λιανική ως και 16% μέσα σε μια βδομάδα
Η εκρηκτική άνοδος των τιμών των καυσίμων, πάντως, αποτυπώνεται στην πορεία που διέγραψαν μέσα σε μόλις μία εβδομάδα (από τις 4 Μάρτη έως και τις 10 του μήνα) στην αντλία.
Συγκεκριμένα, η τιμή της αμόλυβδης στις 4 Μαρτίου –σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών- ήταν κατά μέσο όρο στο 1,968 ευρώ το λίτρο. Στις 10 Μαρτίου η τιμή της είχε «σκαρφαλώσει» στα 2,082 ευρώ, αυξημένη κατά 5,8%.
Η τιμή του Diesel κίνησης στις 4 του μήνα διαμορφωνόταν στο 1,723 ευρώ, ενώ τώρα κατά μέσο όρο πωλείται στο 1,936 ευρώ. Δηλαδή, μέσα σε μόλις μία εβδομάδα η τιμή της εκτινάχθηκε κατά 12,3%.
Το «φθηνό» υγραέριο κόστιζε 1,094 ευρώ και μέχρι τις 10 Μαρτίου ανέβηκε στο 1,139 ευρώ. Η ενίσχυση της τιμής του είναι 4,1%.
Απίστευτη «κούρσα» για την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης όπου ποσοστιαία καταγράφεται η μεγαλύτερη εβδομαδιαία άνοδος: Συγκεκριμένα η τιμή του στις 4 Μαρτίου ήταν 1,381 ευρώ το λίτρο και στις 10 Μάρτη είχε εκτοξευτεί στο 1,601 ευρώ, κατά μέσο όρο! Μια αύξηση της τάξης του 15,9%!
Για να γίνει ακόμη πιο κατανοητή η διαφορά ας υποθέσουμε, ότι ιδιοκτήτης οχήματος γεμίζει το ρεζερβουάρ του με 40 λίτρα diesel κίνησης: Στις 4 Μαρτίου θα έπρεπε να ξοδέψει για αυτή την ποσότητα 68,92 ευρώ. Στις 10 Μαρτίου –μία εβδομάδα μετά- για να το γεμίσει θα πρέπει να δώσει 77,44 ευρώ, δηλαδή πληρώνει για την ίδια ποσότητα καυσίμου 8,52 € περισσότερα!
Το παράδειγμα της Κύπρου
Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή αναστενάζει, καθώς η βενζίνη έχει ήδη ξεπεράσει τα 2 ευρώ ανά λίτρο, καθιστώντας την ως την 6η πιο ακριβή χώρα στα υγρά καύσιμα στην ΕΕ και 17η στον κόσμο!
Στο Μόντε Κάρλο, στο Λουξεμβούργο και την Ελβετία η αμόλυβδη είναι πιο φθηνή.
Στις Κυκλάδες η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει ξεπεράσει τα 2,2 ευρώ το λίτρο και σε κάποια νησιά προσεγγίζει το όριο του 2,4. Οι πρατηριούχοι προειδοποιούν ότι οδεύουμε καλπάζοντας σε διαμόρφωση της τιμής αμόλυβδης σε 2,5 ευρώ το λίτρο, αλλά η κυβέρνηση εξακολουθεί για την ώρα να μην μετακινείται από τις πάγιες θέσεις της…
Το παράδειγμα της Κύπρου δείχνει τον δρόμο για το πως μπορεί να περιοριστεί ο αντίκτυπος από την κούρσα των διεθνών τιμών πετρελαίου: Και εκεί η αύξηση των τιμών στα καύσιμα ήταν ραγδαία, καθώς σημειώθηκε ανατίμηση έως και 30 λεπτά το λίτρο σε χρονικό διάστημα δύο μηνών, αλλά υπήρξε άμεση αντίδραση.
Η ολομέλεια της κυπριακής Βουλής ψήφισε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος ομόφωνα νόμο για τη μείωση του ΕΦΚ, με έναρξη ισχύος της μείωσης από την 8η Μαρτίου έως και την 1η Ιουνίου, ώστε να συγκρατήσει τις τιμές.
Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης έπεσε στα χαμηλότερα επίπεδα που επιτρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Η μείωση είναι 7 λεπτά το λίτρο στη βενζίνη και το diesel, η οποία αυξάνεται στα 8,3 λεπτά συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ.
Έτσι, η μέση τιμή της αμόλυβδης 95 oκτανίων τιμής ανά λίτρο στην Κύπρο, κοστίζει 1,408 ευρώ, με το φθηνότερο πρατήριο να την πουλάει 1,333 ευρώ και το ακριβότερο έναντι 1,449 ευρώ το λίτρο.
Εάν η Ελλάδα υιοθετούσε το μοντέλο της Κύπρου
Το κόστος για την τσέπη του τελικού καταναλωτή, όσον αφορά τα καύσιμα, είναι δυσβάσταχτο στην Ελλάδα: Η χώρα μας έχει έναν από τους υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στην Ευρώπη (για την ακρίβεια τον 4ο υψηλότερο στην ΕΕ), που ανέρχεται στα 0,70 λεπτά το λίτρο, ενώ το ΦΠΑ είναι στο υψηλό 24% (στην Κύπρο 19%). Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης που πρέπει να επιβληθεί ανά λίτρο βενζίνης, είναι τα 0,36 λεπτά ανά λίτρο.
Άρα στην Ελλάδα έχουμε σχεδόν… διπλάσιο ΕΦΚ από τον ελάχιστο, που υιοθέτησε η Κύπρος!
Σε ένα απλό παράδειγμα, αν αύριο κιόλας η Ελλάδα ψήφιζε την μείωση του ΕΦΚ καυσίμων στο ελάχιστο επίπεδο, τότε η τιμή της βενζίνης θα μειωνόταν αμέσως στο επίπεδο του 1,60-1,70 ευρώ ανά λίτρο και αυτό χωρίς να αλλάξει ο ΦΠΑ!
Βέβαια, η Κύπρος έχει ένα επιπλέον πλεονέκτημα σε αυτές τις περιόδους ενεργειακής κρίσης που της επιτρέπει να κρατά χαμηλά τις τιμές: Στην μαρτυρική Μεγαλόνησο τα διυλιστήρια είναι κρατικά και η πολιτεία μπορεί να ρυθμίσει τις τιμές, σε αντίθεση βεβαίως με την χώρα μας.
Πάντως, μέχρι τώρα το κυβερνητικό επιτελείο δεν δείχνει καμία διάθεση να υιοθετήσει μια τέτοια λύση, της μείωσης δηλαδή του ΕΦΚ ή του ΦΠΑ: Αυτό που ξεκάθαρα δηλώνουν είναι πως πρόκειται για έσοδα προϋπολογισμένα που αν δεν εισπραχθούν θα ανοίξουν «τρύπα» στα κρατικά ταμεία που θα είναι δύσκολο να κλείσει αφού θα χρειαστεί να κοπούν από αλλού χρήματα!
Μάλιστα, δεδομένου ότι έχει αποκλειστεί η οριζόντια παρέμβαση, υπάρχει σκέψη να περικοπούν στοχευμένα οι φόροι στα καύσιμα και να αγοράζουν φθηνά μόνον οι «ευάλωτοι πολίτες» με ένα σύστημα που παραπέμπει στα … «κουπόνια» των πάλαι ποτέ ανατολικών καθεστώτων!