Ταλαιπωρία υφίστανται ορισμένοι πολίτες που προσπαθούν να λάβουν από το κράτος την αποζημίωση για τα έξοδα κηδείας συγγενών τους.
Μπορεί το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να δημιούργησε πριν από 2 χρόνια μια νέα ηλεκτρονική υπηρεσία του ΕΦΚΑ, προκειμένου να βάλει “τέλος” στην έγχαρτη γραφειοκρατία και να διευκολύνει τους πολίτες, ωστόσο, φαίνεται πως υπάρχουν περιπτώσεις που το σύστημα δεν είχε προβλέψει.
Όπως προκύπτει από σχετικές καταγγελίες που έχουν γίνει σε δικηγορικά γραφεία, στο σύστημα του ΕΦΚΑ φαίνεται ως “ανύπαρκτοι” θανόντες που είχαν υποβάλει αίτημα για συνταξιοδότηση πριν από τον θάνατο τους (δηλαδή ούτε εργάζονταν, αλλά ούτε είχαν πάρει σύνταξη), με αποτέλεσμα οι κληρονόμοι να μην μπορούν να εισπράξουν την αποζημίωση για τα έξοδα κηδείας.
Της Κατερίνας Φεσσά
Για το θέμα αυτό μίλησε στο enikonomia.gr ο εργατολόγος, Διονύσης Ρίζος: «Τα περισσότερα προβλήματα εντοπίζονται στις περιπτώσεις θανόντων που ήταν υποψήφιοι συνταξιούχοι και είχαν διακόψει την εργασία τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, καθώς το λογισμικό δεν αντιλαμβάνεται τον θανόντα ούτε ως ασφαλισμένο ούτε ως συνταξιούχο, ο κληρονόμος με πολύ μεγάλη δυσκολία και καθυστέρηση θα εισπράξει την αποζημίωση για τα έξοδα κηδείας».
Eξηγεί ότι αυτό συμβαίνει : «διότι ο θανών δεν είχε ούτε αριθμό μητρώου εργαζομένου αλλά ούτε και αριθμό συνταξιούχου, με αποτέλεσμα το ψηφιακό πρόγραμμα του ΕΦΚΑ να μην μπορεί να πιστώσει τα χρήματα της αποζημίωσης των εξόδων κηδείας στους συγγενείς».
«Για τον σκοπό αυτό οι συγγενείς αναγκάζονται να επισκέπτονται συνεχώς τον ΕΦΚΑ, ώστε να γίνει η ενημέρωση του μητρώου και να μπορέσει να φτάσει κάποια στιγμή το ψηφιακό σύστημα να τους απονείμει τα έξοδα κηδείας » τονίζει και παραθέτει ένα σχετικό παράδειγμα : «Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση επιζήσασας συζύγου που μετέβη τουλάχιστον 5 φορές στον ΕΦΚΑ και το μόνο που κατάφερε ήταν να της στείλουν ένα email για να προσκομίσει την απόφαση συνταξιοδότησης του θανόντος που δεν είχε εκδοθεί ακόμα».
Ο κ.Ρίζος επισημαίνει την ανάγκη αλλαγών στο σύστημα. «Πιθανότατα χρειάζεται να γίνει μια μικρή αλλαγή στο λογισμικό της ψηφιακής απονομής προκειμένου να συμπεριληφθούν οι υποψήφιοι συνταξιούχοι, δηλαδή αυτοί που είχαν υποβάλει την αίτησή τους για να συνταξιοδοτηθούν και δεν ήταν ούτε αμιγώς συνταξιούχοι αλλά ούτε και εργαζόμενοι» σημειώνει.
Η απάντηση του ΕΦΚΑ
Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΕΦΚΑ απαντώντας για το θέμα στο enikonomia.gr, σημειώνει ότι στην πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση και οι δικαιούχοι λαμβάνουν άμεσα τις αποζημιώσεις, αν γίνει εγκαίρως η διαδικασία μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
«Για τα έξοδα κηδείας πλέον υπάρχει ηλεκτρονική υπηρεσία και όποιος υποβάλει αίτημα και γίνεται εγκαίρως η υποβολή από το γραφείο κηδειών, πληρώνεται σε δέκα μέρες. Και μιλάω για το 90% των περιπτώσεων. Υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις ανθρώπων που δεν είναι στο ΙΚΑ ή τον ΟΑΕΕ, αλλά σε κάποια παλιά ειδικά ταμεία, που καταγράφονται κάποιες καθυστερήσεις, αλλά όχι πολύμηνες όπως στο παρελθόν. Έχουν μειωθεί πάρα πολύ οι χρόνοι απονομής των εξόδων κηδείας. Η όποια καθυστέρηση υπάρχει κυρίως επειδή τα γραφεία κηδειών καθυστερούν να υποβάλουν τα δικαιολογητικά στην πλατφόρμα, τις αποδείξεις κλπ. ή αργεί ο ασφαλισμένος να κάνει την αίτηση ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ», αναφέρει ο εκπρόσωπος Τύπος του ΕΦΚΑ, Όμηρος Τσάπαλος στο enikonomia.gr.
Eρωτηθείς αν υπάρχουν προβλήματα με τα έξοδα κηδείας για θανόντες υποψήφιους συνταξιούχους που δεν εργάζονταν πριν πεθάνουν, εκτιμά ότι πρόκειται για μεμονωμένες περιπτώσεις και αναφέρει ότι προφανώς πρόκειται για λάθος του συστήματος.
«Θα οφείλεται σε κάποιο λογιστικό πoυ δεν έχει υπολογίσει κάποιες κατηγορίες ασφαλισμένων. Δηλαδή για το χρονικό διάστημα που κάποιος φεύγει από την ιδιότητα του ενεργού ασφαλισμένου και πάει στην ιδιότητα του συνταξιούχου, μπορεί το λογισμικό να μην είχε υπολογίσει το ενδεχόμενο ότι σε περίπτωση που πεθάνει, να πάρουν την αποζημίωση για τα έξοδα κηδείας του οι συγγενείς του. Μπορεί να υπάρχει εκεί κάποιο λογισμικό κενό.Aυτό μπορούμε να το λύσουμε» τόνισε.