Σε διευκρινίσεις σχετικά με τις νέες αλλαγές που θα γίνουν στον Εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών προχωρά η ΑΑΔΕ με εγκύκλιο της.
Συγκεκριμένα, η ΑΑΔΕ επισημαίνει τα εξής:
I. Τροποποίηση του πεδίου εφαρμογής:
α) της συλλογικής διαδικασίας του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών του ν. 4469/2017
β) της ρύθμισης οφειλών προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης κατά την παρ. 21 του άρθρου 15 του ίδιου νόμου
α) Με την προσθήκη νέας περίπτωσης ε’ στην παράγραφο 2 του άρθρου 2 του ν. 4469/2017 (παράγραφος 1 του άρθρου 61 του ν. 4559/2018) περιορίστηκε το πεδίο εφαρμογής της συλλογικής διαδικασίας του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων με την πρόβλεψη ότι οι αθλητικές ανώνυμες εταιρείες δεν έχουν πλέον δικαίωμα υπαγωγής σε αυτή .
β) Από την άλλη πλευρά, διευρύνθηκε το πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης οφειλών προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης κατά την παράγραφο 21 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017 με την αντικατάσταση του πρώτου εδαφίου αυτής, με την οποία προστέθηκαν οι αθλητικές ανώνυμες εταιρείες στα πρόσωπα που δικαιούνται να υπάγουν τις οφειλές τους προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης σε διμερή ρύθμιση κατά τις διατάξεις της ανωτέρω παραγράφου (παράγραφος 5 του άρθρου 61 του ν. 4559/2018).
II. Τροποποιήσεις επί των υποχρεωτικών κανόνων της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών
α) Με τις διατάξεις των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 61 του ν. 4559/2018 τροποποιήθηκαν οι περιπτώσεις α’ και β’ της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του ν.4469/2017 περί της τήρησης του υποχρεωτικού κανόνα της μη χειροτέρευσης της θέσης των πιστωτών σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων των οφειλετών και συνοφειλετών μετά από διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης και -κατά παρέκκλιση του διαχρονικού δικαίου, που θεσπίζει το άρθρο ένατο του ν. 4335/2015- ορίζεται ρητά ότι, για την εφαρμογή των ανωτέρω περιπτώσεων, λαμβάνονται υπ’ όψιν οι κανόνες περί κατάταξης απαιτήσεων πιστωτών, όπως αυτοί ισχύουν κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης για την υπαγωγή στη διαδικασία αναδιάρθρωσης οφειλών, ανεξάρτητα από το χρόνο επιβολής της κατάσχεσης ή επίδοσης της επιταγής προς εκτέλεση.
Σύμφωνα με τη μεταβατική διάταξη του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 6 του άρθρου 61 του ν. 4559/2018, οι ανωτέρω νέες διατάξεις καταλαμβάνουν και τις εκκρεμείς αιτήσεις κατά την έναρξη ισχύος του νόμου, δηλαδή κατά τις 3/8/2018.
β) Με το νέο εδάφιο που προστέθηκε στο τέλος της παραγράφου 5 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017 (παράγραφος 4 του άρθρου 61 του ν. 4559/2018) ορίζεται ότι, όταν η σύμβαση αναδιάρθρωσης προβλέπει διάρκεια ρύθμισης οφειλών σε ιδιώτες πιστωτές μεγαλύτερη από τη μέγιστη διάρκεια ρύθμισης οφειλών προς το Δημόσιο, ήτοι 10 χρόνια (σύμφωνα με την παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου), τότε ο έλεγχος τήρησης των υποχρεωτικών κανόνων του άρθρου 9 του ν. 4469/2017 (και ειδικότερα η μη χειροτέρευση της θέσης όλων των πιστωτών και η σύμμετρη διανομή των ποσών που απομένουν μετά την -βάσει του ανωτέρω κανόνα- κατά προτεραιότητα διανομή ποσών και άλλων ανταλλαγμάτων) πραγματοποιείται επί της καθαρής παρούσας αξίας των καταβολών της μέγιστης διάρκειας σύμβασης για το Δημόσιο, δηλαδή της πρώτης δεκαετίας ισχύος της σύμβασης.
Σύμφωνα με τη μεταβατική διάταξη του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 6 του άρθρου 61 του ν. 4559/2018, η ανωτέρω νέα διάταξη καταλαμβάνει και τις εκκρεμείς αιτήσεις κατά την έναρξη ισχύος του νόμου, δηλαδή κατά τις 3/8/2018.