Νέα μέτρα για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια στα καύσιμα. Στο τραπέζι βρίσκονται η τρίμηνη παράταση του fuel pass για περισσότερους δικαιούχους, η μείωση του ΦΠΑ στη νησιωτική Ελλάδα και η επιδότηση καυσίμων για την ακτοπλοΐα.
Των Γ. ΣΙΑΔΗΜΑ, Γ. ΛΥΚΟΥΡΕΝΤΖΟΥ
Όλα τα σενάρια είναι πλέον πάνω στο τραπέζι για την ανάσχεση των τιμών των καυσίμων κίνησης, είτε αφορούν οδηγούς, είτε επαγγελματίες και τουριστικές περιοχές. Από μια νέα επιδότηση στα καύσιμα (fuel pass) -πιο αυξημένη αυτή τη φορά- και τη στήριξη των μεταφορών στα νησιά ενόψει του καλοκαιριού μέχρι και την επιστροφή μέρους των εσόδων από τη φορολογία στα καύσιμα, αν όλα κυλήσουν ομαλά με βάση τις ευοίωνες προβλέψεις για τον τουρισμό.
Με τις τιμές των καυσίμων να ανεβαίνουν (την περασμένη εβδομάδα το πετρέλαιο έκλεισε στα 121 δολάρια το βαρέλι), στο κυβερνητικό στρατόπεδο αναζητούν τον σχεδιασμό που θα βάλει φρένο στην ακρίβεια στην αντλία.
Στην κυβέρνηση δεν στέκονται μόνο στην αύξηση της τιμής της βενζίνης ή του πετρελαίου κίνησης για τους οδηγούς, αλλά βλέπουν πως οι αυξήσεις των καυσίμων συμπαρασύρουν και τις τιμές των μεταφορικών και των ακτοπλοϊκών σε μια περίοδο που ο τουρισμός φαίνεται πως θα σπάσει ρεκόρ.
Το ζήτημα είναι πλέον πιο σύνθετο και ήδη στο οικονομικό επιτελείο επεξεργάζονται μια σειρά από σενάρια παρέμβασης με το μεγαλύτερο δυνατό αντίκρισμα, αλλά πάντα στο πλαίσιο του δημοσιονομικού χώρου. Μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο, καθώς η επιδότηση στα καύσιμα ισχύει μέχρι και τις 30 Ιουνίου, αναμένεται να «κλειδώσουν» τα νέα μέτρα μετά από σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου.
Fuel pass
Όσον αφορά στο fuel pass, η εισήγηση είναι είτε να παρέχεται για ένα ακόμα τρίμηνο, αρχής γενομένης από την 1η Ιουλίου, είτε να έχει ισχύ ανά μήνα ανάλογα με τις συνθήκες που θα επικρατούν.
Όμως, αν επιλεγεί η μηνιαία επιδότηση, σημαίνει παραπάνω logistics, πλατφόρμες και επιβάρυνση των λογιστικών γραφείων. Έτσι κερδίζει έδαφος το σενάριο να παρέχεται το fuel pass για ακόμη τρεις μήνες.
Πέρα, όμως, από αυτό, αλλαγές θα υπάρχουν και στα ποσά. Σήμερα είναι από 40 έως 50 ευρώ (για τις νησιωτικές και ακριτικές περιοχές) συνολικά για τρεις μήνες για τους οδηγούς αυτοκινήτων και από 30 έως 35 ευρώ για ιδιοκτήτες μοτοσικλετών. Δηλαδή, για την πλειονότητα των οδηγών αυτοκινήτων 13,3 ευρώ τον μήνα, ενώ αν ο δικαιούχος χρησιμοποιήσει την άυλη εφαρμογή θα έχει μπόνους 5 ευρώ εφάπαξ.
Αυτό που εξετάζεται είναι το μηνιαίο ποσό να φτάσει τουλάχιστον τα 20 ευρώ τον μήνα από 13,3 ευρώ, ενώ παράλληλα μπορεί να αυξηθούν και τα εισοδηματικά κριτήρια, ώστε να έχει μεγαλύτερη περίμετρο η παρέμβαση. Δικαιούχοι του fuel pass είναι όλοι οι φορολογούμενοι με οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ το 2020. Η βασική εισήγηση είναι το οικογενειακό εισόδημα να φτάσει τα 40.000 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπήρξε και σκέψη να δοθούν μεγαλύτερα ποσά από το fuel pass σε όσους ταξιδέψουν το καλοκαίρι για τις διακοπές τους, συμπεριλαμβανομένων και των μόνιμων κατοίκων των νησιών. Η ειδική επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης κατά 15 λεπτά στην τιμή διυλιστηρίου όλα δείχνουν πως θα πάρει και δεύτερη παράταση – έχει ήδη παραταθεί για τον Μάιο και τον Ιούνιο.
Ανάλογα με τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο, μπορεί η επιδότηση να αυξηθεί από τα 15 στα 20 λεπτά το λίτρο στην τιμή από το διυλιστήριο. Πάντως, κάποιοι επιμένουν πως ανάλογη επιδότηση, αυτή των 15 λεπτών στην τιμή διυλιστηρίου, θα μπορούσε να δοθεί και στη βενζίνη, αλλά πρόκειται για ένα οριζόντιο μέτρο.
Διαβάστε εδώ κι εδώ ολόκληρο το δημοσίευμα της Realnews