Με τις ρυθμίσεις του νόμου
Κατρούγκαλου θεσπίστηκε νέος τρόπος υπολογισμού, τόσο της κύριας όσο και της
επικουρικής σύνταξης.
Γράφει ο δικηγόρος, Δημήτρης Μπούρλος
Για τις κύριες
συντάξεις ο νέος τρόπος αφορούσε αιτήσεις συνταξιοδότησης που υποβάλλονταν μετά
τις 13-5-2016, ενώ για τις επικουρικές, ο νέος τρόπος υπολογισμού αφορούσε σε αιτήσεις που υποβλήθηκαν μετά την 1-1-2015.
Για τις κύριες συντάξεις προβλέφθηκε μείωση έως 30% της εθνικής μόνο και
όχι της ανταποδοτικής σύνταξης, σε περίπτωση απονομής μειωμένης σύνταξης,
δηλαδή σε ηλικιακό όριο χαμηλότερο της πλήρους.
Για τις επικουρικές συντάξεις ορίσθηκε ότι το ύψος της καθορίζεται από
το άθροισμα δύο τμημάτων. Το τμήμα
σύνταξης, που αφορά σε χρόνο ασφάλισης μέχρι 31-12-2014 που υπολογίζεται με βάση
συντελεστή αναπλήρωσης που για κάθε έτος ασφάλισης αντιστοιχεί σε ποσοστό 0,45
επί των συνταξίμων αποδοχών και το τμήμα σύνταξης από 1-1-2015 και εφεξής, που
υπολογίζεται με βάση μαθηματικό τύπο, στον οποίο λαμβάνεται υπόψη (με έμμεσο
τρόπο) η ηλικία συνταξιοδότησης. Από
καμία διάταξη δεν προβλέφθηκε μείωση του ποσού της επικουρικής σύνταξης όταν
απονέμεται μειωμένη σύνταξη γήρατος, δηλαδή σύνταξη σε ηλικιακό όριο χαμηλότερο
της πλήρους ή σύνταξη αναπηρίας με ποσοστό χαμηλότερο του 80%.
Παρ΄ όλα ταύτα κατά την απονομή των μειωμένων
επικουρικών ή επικουρικών αναπηρίας, με ποσοστό μικρότερο του 80% επιβάλλεται
μείωση, που στην πρώτη περίπτωση φθάνει έως το 30%, ενώ στην δεύτερη έως το
50%. Κατά την άποψή μου, η επιβαλλόμενη
μείωση που είναι συμβατή με την κοινωνικοασφαλιστική μας ιστορία αλλά και τη θεωρητική προσέγγιση του περιορισμού της απονεμόμενης παροχής, όταν αυτή
λαμβάνει χώρα σε ηλικιακό όριο χαμηλότερο της πλήρους ή με ποσοστό αναπηρίας
χαμηλότερο αυτού της βαριάς αναπηρίας, ενώ στην κύρια σύνταξη ευρίσκει έρεισμα
στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο, στην επικουρική σύνταξη πραγματοποιείται προεχόντως
λόγω μιας κοινωνικοασφαλιστικής πρακτικής του παρελθόντος, η οποία βεβαίως είχε
νομοθετημένη βάση και όχι επειδή υπάρχει
ρητή διάταξη νόμου.
Το θέμα αφορά σε όσους
έλαβαν μειωμένη επικουρική σύνταξη υποβάλλοντας αίτηση μετά την 1-1-2015 ή όσους
έκτοτε έλαβαν αναπηρική σύνταξη με μείωση κάτω του 80%. Οι επικουρικές συντάξεις με τον νόμο
Κατρούγκαλου στις περισσότερες περιπτώσεις είναι υπερβολικά χαμηλές, κάτι που
οπωσδήποτε θα δικαιολογούσε τη μη περαιτέρω μείωσή τους για τις αιτίες που
προανέφερα.
Αυτό όμως είναι κάτι το
οποίο πρέπει να αποσαφηνιστεί από το Υπουργείο, ώστε, αν όντως υπάρχει τέτοια
προσέγγιση, τουλάχιστον να μην έχουμε αποφάσεις απονομών με μειώσεις χωρίς
έρεισμα. Αν υπάρχει πρόθεση και επιθυμία
επιβολής μειώσεων στις επικουρικές, στις δύο κατηγορίες που προανέφερα, τότε
αυτό θα πρέπει να γίνει με τον νόμιμο και ενδεδειγμένο τρόπο, που είναι βεβαίως
η νομοθέτηση με σαφή και ορισμένη διάταξη νόμου.