Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις μπορεί η εφορία να “κλειδώσει” τον ΑΦΜ των πολιτών.
Όπως προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία, η διαδικασία απενεργοποίησης των ΑΦΜ γίνεται στις περιπτώσεις των πολιτών που εντοπίζεται υπόθεση φοροδιαφυγής αλλά και προληπτικά, εάν από τον έλεγχο των αρχών προκύψει ότι:
-Από έλεγχο ή αυτοψία της Φορολογικής Αρχής προκύπτει ότι δεν υφίσταται οικονομική δραστηριότητα της επιχείρησης.
-Από έλεγχο ή αυτοψία της Φορολογικής Αρχής προκύπτει ότι έχουν δηλωθεί ψευδή ή ανακριβή στοιχεία προκειμένου να χορηγηθεί Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.).
-Διαπιστώνονται ελλιπή ή λανθασμένα στοιχεία κατόχου.
-Μετά από έλεγχο διαπιστώνεται απάτη σε βάρος του δημοσίου.
Τι ισχύει για όσους χάνουν τον ΑΦΜ
Σε όσους απενεργοποιείται ο ΑΦΜ δεν μπορούν:
-Να υποβάλουν οποιαδήποτε δήλωση στο τμήμα Μητρώου της Δ.Ο.Υ.
-Να υποβάλουν οποιαδήποτε φορολογική δήλωση ηλεκτρονικά.
-Να τύχουν απαλλαγής από το φόρο μεταβίβασης, κληρονομιών και γονικών παροχών κατά την απόκτηση πρώτης κατοικίας.
-Να λάβουν πιστοποιητικό για υποβολή δηλώσεων κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών.
-Να λάβουν πιστοποιητικό για μεταβίβαση ακινήτων.
-Να πάρουν αντίγραφο των υποβληθεισών δηλώσεων φόρου κληρονομιάς, δωρεάς, γονικής παροχής, δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9) και πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ.
-Να λάβουν φορολογική ενημερότητα.
-Να εισπράξουν ποσά από την εξόφληση τίτλων πληρωμής (Α.Φ.Ε.Κ. Χρηματικά Γραμμάτια, Γραμμάτια τρίτων, Χρηματικά εντάλματα).
-Να έχουν συναλλαγές με το Δημόσιο τομέα (συμμετοχή σε διαγωνισμό για προμήθεια υλικών ή ανάθεση έργων του Δημοσίου).