Εφορία: Ποιο «μυστικό» κρύβει η απαίτηση για επικαιροποίηση στοιχείων – Βήμα- βήμα η διαδικασία

«Βροχή» τα ηλεκτρονικά
μηνύματα από την εφορία προς τους πολίτες, με τα οποία
τους καλεί να επικαιροποιήσουν εντός διαστήματος δύο μηνών τα στοιχεία τους στη
νέα ψηφιακή πύλη
myAADE, η οποία και διαδέχτηκε
το Taxis
net. Το «μυστικό» όμως είναι
ότι μέσα από αυτή την διαδικασία καθιερώνεται ο νέος θεσμός του «Βοηθού
Εκπλήρωσης». Με τον νέο αυτό θεσμό, ουσιαστικά όλοι οι φορολογούμενοι καλούνται
να δηλώσουν εκείνους που τους συνδράμουν στο να φέρουν εις πέρας τις
υποχρεώσεις τους έναντι της Εφορίας.


Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης


Εκείνοι που θα κληθούν να δηλωθούν ως «Βοηθοί Εκπλήρωσης» είναι ως επί το
πλείστον οι λογιστές ή οικονομικοί σύμβουλοι με τους οποίους συνεργάζονται οι
πολίτες. Κάτι που θα επιτρέψει και στην ΑΑΔΕ να αποκτήσει μια «ακτινογραφία»
και για τις πηγές εσόδων των συγκεκριμένων επαγγελματικών κλάδων.


Τι πρέπει να
δηλώσουν όλοι οι πολίτες


Σε πρώτη φάση όλοι όσοι έχουν εκδώσει και χρησιμοποιούν κωδικούς Taxisnet, δηλαδή όλοι οι πιστοποιημένοι χρήστες των ηλεκτρονικών
υπηρεσιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, οφείλουν να επικαιροποιούν
στην ψηφιακή πύλη myAADE στην επιλογή «Μητρώο και Επικοινωνία» και
στην ενότητα «Στοιχεία Επικοινωνίας», τα στοιχεία ηλεκτρονικής επικοινωνίας
τους, δηλαδή τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) και τα τηλέφωνα τους (Κινητό και Σταθερό
τηλέφωνο).


Τα στοιχεία αυτά με επιλογή του ενδιαφερόμενου, θα
μπορούν να συγχρονίζονται με το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ). Μέσα από
αυτή την διαδικασία δηλώνεται και ο «Βοηθός Εκπλήρωσης».


Για την ηλεκτρονική επικοινωνία ο συναλλασσόμενος με
την ΑΑΔΕ δηλώνει τουλάχιστον ένα από τα παρακάτω:


(α) «Προσωπικό
e-mail»,
ως διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην οποία έχει πρόσβαση ο ίδιος. Στη
διεύθυνση αυτή αποστέλλονται ειδοποιήσεις για την ανάρτηση -κοινοποίηση όλων
των πράξεων, εγγράφων και ενημερωτικών μηνυμάτων της Φορολογικής Διοίκησης στον
λογαριασμό του φορολογούμενου στην εφαρμογή e-κοινοποιήσεις
στο myAADE,
περιλαμβανομένων αυτών που ενδεχομένως περιέχουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα,
τα οποία δεν αφορούν σε φορολογικές δηλώσεις ή φορολογικές υποχρεώσεις του
πολίτη.


(β) «e-mail
Βοηθού Εκπλήρωσης». Ως τέτοιο δηλώνεται η ηλεκτρονική διεύθυνση του προσώπου
που συναινεί να συνδράμει τον δηλούντα στην εκπλήρωση των φορολογικών ή άλλων
υποχρεώσεων του.


Ποιος μπορεί να είναι «βοηθός εκπλήρωσης»


Ως «Βοηθός Εκπλήρωσης» δηλώνεται κάθε
πρόσωπο που συναινεί να συνδράμει τον δηλούντα στην εκπλήρωση των φορολογικών ή
άλλων υποχρεώσεων του.


Ο ίδιος ο πολίτης
καλείται υποχρεωτικά να επιλέξει τον χαρακτηρισμό της σχέσης του με τον Βοηθό
Εκπλήρωσης, από μία αποκλειστική λίστα ρόλων όπως, ενδεικτικά:


  • λογιστής
  • σύμβουλος
  • συγγενής
  • οικείο
    πρόσωπο


Στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Βοηθού
Εκπλήρωσης αποστέλλονται ειδοποιήσεις για την ανάρτηση κοινοποίηση στον
λογαριασμό του φορολογούμενου στην εφαρμογή e-κοινοποιήσεις
στο myAADE,
πράξεων, εγγράφων και ενημερωτικών μηνυμάτων της ΑΑΔΕ.


Σε αυτά μπορεί να περιέχονται ευαίσθητα
προσωπικά δεδομένα που προκύπτουν από ή περιλαμβάνονται σε φορολογικές δηλώσεις
ή φορολογικές υποχρεώσεις του πολίτη (πχ δηλώσεις ΕΙ, πράξεις διορθωτικού ή
διοικητικού προσδιορισμού).
Με την προϋπόθεση της συναίνεσης του φορολογούμενου
(check-box),
μπορεί να περιέχονται και προσωπικά δεδομένα (ευαίσθητα ή μη), που δεν
σχετίζονται με φορολογικές υποχρεώσεις του πολίτη προς τη Φορολογική Διοίκηση
(π.χ. πρόστιμα ανεμβολίαστων, κοινοποίηση ατομικών ειδοποιήσεων καταβολής μη
φορολογικών υποχρεώσεων, όπως πρόστιμα τροχαίας, υποχρεώσεις υπέρ τρίτων
κ.λπ.).


Τι πρέπει να προσέξουν οι φορολογούμενοι


Σε περίπτωση μη συναίνεσης, η ειδοποίηση
αποστέλλεται μόνο στο «Προσωπικό e-mail»
ή, εφόσον δεν έχει καταχωρηθεί τέτοιο, η κοινοποίηση πραγματοποιείται κατά τις
κείμενες διατάξεις.


Κατά τη
συμπλήρωση του αριθμού κινητού τηλεφώνου, του προσωπικού e-mail
και του e-mail
Βοηθού Εκπλήρωσης, τα στοιχεία επιβεβαιώνονται με την αποστολή 6ψήφιου κωδικού
(αντίστοιχα στο τηλέφωνο ή στο e-mail) στον συναλλασσόμενο, για το δε τελευταίο, στον
Βοηθό Εκπλήρωσης.


Η επικαιροποίηση
των στοιχείων επικοινωνίας πρέπει να πραγματοποιείται σε κάθε μεταβολή τους. Ο
φορολογούμενος δεν μπορεί να επικαλείται τις μεταβολές των στοιχείων
επικοινωνίας έναντι της ΑΑΔΕ έως την ημερομηνία πραγματοποίησης της επικαιροποίησης.


Ο Βοηθός Εκπλήρωσης δύναται να ανακτά
ψηφιακά κατάλογο των συναλλασσομένων, οι οποίοι έχουν συμπληρώσει και
επιβεβαιώσει, ως «e-mail
Βοηθού Εκπλήρωσης» τη δική του ηλεκτρονική διεύθυνση, με την προϋπόθεση της
επιβεβαίωσης μέσω κωδικού που θα λάβει στη δηλωθείσα ηλεκτρονική διεύθυνση κατά
τη στιγμή της ανάκτησης.


Κατόπιν της ανάκτησης, ο Βοηθός Εκπλήρωσης
δύναται να ανακαλεί την ηλεκτρονική του διεύθυνση από τη μερίδα του
συναλλασσομένου, υπό την προϋπόθεση ότι ο τελευταίος έχει προηγουμένως προβεί
σε δήλωση «Προσωπικού e-mail».


Έως και την επικαιροποίηση των στοιχείων
ηλεκτρονικής επικοινωνίας από τους φορολογούμενους, οι ήδη δηλωθείσες στην ΑΑΔΕ
διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου θεωρούνται ότι αντιστοιχούν στην επιλογή
«Προσωπικό e-mail».


Εφόσον ο φορολογούμενος έχει ήδη δηλώσει
δύο διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η δηλωθείσα στο πεδίο που οριζόταν
ως «Mail»
θεωρείται ότι αντιστοιχεί στην επιλογή «Προσωπικό e-mail», ενώ η δηλωθείσα στο πεδίο που οριζόταν ως «Επιπλέον Mail» θεωρείται ότι αντιστοιχεί στην επιλογή «e-mail
Βοηθού Εκπλήρωσης».


Στην περίπτωση αυτή θεωρείται ότι δεν
υφίσταται η προβλεπόμενη συναίνεση.







Exit mobile version