Με «χειρουργικού» τύπου παρεμβάσεις θα επιχειρήσει το
υπουργείο Οικονομικών να κλείσει τις όποιες «πληγές» ενδέχεται να ανοίξει σε χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις
πιθανή ενεργοποίηση της «παγίδας» των τεκμηρίων: «Πονοκέφαλο» προκαλεί στο
υπουργείο Οικονομικών και η αντιμετώπιση ζητημάτων όπως η προκαταβολή φόρου και
οι e- αποδείξεις, με τις αποφάσεις να πρέπει να ληφθούν
πριν από την έναρξη της περιόδου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων η οποία
τοποθετείται χρονικά κοντά στο Πάσχα.
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Τα τεκμήρια διαβίωσης
απειλούν εφέτος χιλιάδες νοικοκυριά που είδαν τα εισοδήματά τους να μειώνονται
λόγω πανδημίας, έτσι το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει τρόπους να αποτρέψει τις
φορολογικές επιβαρύνσεις που θα προκύψουν. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του enikonomia.gr, η ηγεσία του Υπουργείου έχει
βάλει στο τραπέζι παρεμβάσεις «χειρουργικού» τύπου: Γενικευμένο πάγωμα δεν προβλέπεται, όμως ήδη ο αναπληρωτής
υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης έχει δηλώσει πως εισοδήματα όπως αυτό
του επιδόματος των 534 ευρώ θα μετρούν για την κάλυψη των τεκμηρίων.
Πώς θα αποφευχθεί η «παγίδα» των τεκμηρίων
Αρμόδια πηγή επιβεβαιώνει πως αντίστοιχη κίνηση
εξετάζεται και για τουλάχιστον ένα τμήμα της επιστρεπτέας προκαταβολής, η οποία
παρ’ ότι δεν αντιμετωπίζεται ως φορολογητέο εισόδημα θα μπορεί να υπολογίζεται
για τα τεκμήρια. Το ζήτημα βεβαίως είναι να μην απειληθούν με έξτρα
φόρο φορολογούμενοι οι οποίοι είχαν για παράδειγμα κλειστό κατάστημα αλλά
συνέχισαν να συντηρούν σπίτια, αυτοκίνητα και άλλα περιουσιακά στοιχεία που
μετρούν στα τεκμήρια. Εδώ να υπενθυμίσουμε πως με τις φορολογικές δηλώσεις που υποβλήθηκαν
πέρυσι στην «παγίδα» των τεκμηρίων πιάστηκαν πάνω από 1,9 εκατομμύρια
φορολογούμενοι οι οποίοι πλήρωσαν έξτρα φόρο για μεγαλύτερα εισοδήματα περίπου
6,5 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, περίπου 3 στα 10 νοικοκυριά πλήρωσαν
φόρους για εισοδήματα πολύ μεγαλύτερα από αυτά που δήλωσαν.
Ποιες οι αποφάσεις για τις e-αποδείξεις
Πάντως, εάν υπάρχει κάτι κοινό
και δεδομένο στο πώς θα αντιμετωπίσει το υπουργείο Οικονομικών τα ζητήματα που
προκύπτουν στη «σκιά» της πανδημίας και με τις ανάγκες των πολιτών να γίνονται
ολοένα και πιο επιτακτικές, αυτό είναι ο δημοσιονομικός χώρος και η… ανάγκη:
Δηλαδή η αντιμετώπιση κάθε ζητήματος, ανάλογα με τα περιθώρια που αφήνουν τα
κρατικά ταμεία από τη μια και από την άλλη με το κατά πόσο αναγκαία είναι η
όποια παρέμβαση βάσει σχετικών αριθμητικών δεδομένων.
Ένα από τα «στοιχήματα» που έχει το υπουργείο μπροστά
του, πέρα από τα τεκμήρια, είναι και οι ηλεκτρονικές αποδείξεις: Οι όποιες σκέψεις για γενικευμένο «πάγωμα» της υποχρέωσης των
φορολογουμένων να έχουν πραγματοποιήσει ηλεκτρονικές δαπάνες ίσες με το 30% του
εισοδήματός τους, ώστε να μην απειληθούν με έξτρα φόρο 22% στη διαφορά των
αποδείξεων που λείπουν, έχουν εγκαταλειφθεί. Άλλωστε, όπως λέει στέλεχος του υπουργείου
Οικονομικών, έχει αρχίσει η επεξεργασία των στοιχείων για τις δαπάνες που
έκαναν πέρυσι οι φορολογούμενοι με πλαστικό χρήμα και οι πρώτες ενδείξεις
αναφέρουν πως «η μεγάλη πλειοψηφία των φορολογουμένων ανταποκρίθηκε στην
υποχρέωση».
Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν μετά την πλήρη
ποσοτικοποίηση των στοιχείων ώστε να διασφαλιστεί πως δεν θα επιβληθεί άδικα
φόρος σε φορολογούμενους οι οποίοι δεν κατάφεραν λόγω πανδημίας να
ικανοποιήσουν την υποχρέωση ηλεκτρονικών πληρωμών δαπανών για το 30% του
εισοδήματός τους.
Τι θα
γίνει με εισφορά αλληλεγγύης και προκαταβολή φόρου
Με την κατάθεση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος
άλλωστε, το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να αποκαλύψει τα σχέδιά του και
για την παράταση της «παγωμένης» εισφοράς αλληλεγγύης αλλά και των μειωμένων
ασφαλιστικών εισφορών. Ο δρόμος έχει ανοίξει μετά την εισήγηση της Κομισιόν
και την απόφαση του Eurogroup για παράταση της ρήτρας διαφυγής και το 2022 γεγονός
το οποίο σημαίνει πως και το επόμενο έτος θα υπάρχει δημοσιονομική ευελιξία,
χωρίς τον εφιάλτη στόχων και κανόνων για ελλείμματα και χρέος. Σε αυτό το πλαίσιο θα εξεταστεί μέσα στον Απρίλιο και
το θέμα της προκαταβολής φόρου: Πέρυσι, είχε
«ψαλιδιστεί» ανάλογα με το
ύψος του τζίρου και συγκεκριμένα:
• Για πτώση τζίρου
5%-15%, μειώθηκε στο 30%.
• Για πτώση τζίρου
15,01%-25%, στο 50%.
• Για πτώση τζίρου 25,01%-35%,
στο 70%.
• Για πτώση τζίρου
μεγαλύτερη του 35%, το ποσοστό μείωσης ήταν 100%, δηλαδή η προκαταβολή είχε μηδενιστεί.