Quantcast
«Μπρα ντε φερ» για την αύξηση του κατώτατου μισθού - Τα ποσοστά που έχουν πέσει στο τραπέζι για την αναπροσαρμογή - enikonomia.gr
share

«Μπρα ντε φερ» για την αύξηση του κατώτατου μισθού – Τα ποσοστά που έχουν πέσει στο τραπέζι για την αναπροσαρμογή

δημοσιεύτηκε:

«Μπρα ντε φερ» για την αύξηση του κατώτατου μισθού: Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τη δεύτερη αυτή την χρονιά αναπροσαρμογή
του κατώτατου μισθού με τις προτάσεις για το ποσοστό της αύξησής του να απέχουν
αρκετά. Η κυβέρνηση επιδιώκει την υιοθέτηση ενός ποσοστού που θα βάζει «το 7
μπροστά» στις νέες κατώτατες αποδοχές, η ΓΣΕΕ ζητά διψήφιο ποσοστό
αναπροσαρμογής, όταν οι εργοδότες μιλούν για λελογισμένη αύξηση η οποία θα
συνυπολογίζει τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν μετά την εισβολή στην
Ουκρανία.


Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης


Όπως και να έχει τις επόμενες θα κλειδώσει η αύξηση, δεδομένου ότι ο νέος
κατώτατος μισθός θα πρέπει να ενεργοποιηθεί από την 1η Μάϊου.


Έτσι, στην τελική ευθεία έχει εισέλθει η διαδικασία για τον καθορισμό των
κατώτατων αποδοχών, με το υπουργικό συμβούλιο, όπου θα παρουσιαστεί και θα
εγκριθεί η τελική πρόταση του υπουργού Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη, να έχει
καθοριστεί για τις 29 Απριλίου.


Ποια είναι τα
ποσοστά των αυξήσεων που έπεσαν στο τραπέζι


Ο πρώτος κύκλος διαβουλεύσεων μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και των
φορέων έχει κλείσει, με τις προτάσεις να κινούνται μεταξύ 2,7%-3,4% από την
Τράπεζα της Ελλάδος και 18% από τη ΓΣΕΕ.


Στο ενδιάμεσο, οι εκπρόσωποι των εργοδοτών δέχονται μεν αυξήσεις, όμως
σημαντικά μικρότερες σε σχέση με αυτές που αρχικά είχαν πέσει στο τραπέζι,
μεταξύ 3% με 5%, καθώς το σοκ που προκάλεσε ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι
αλυσιδωτές αντιδράσεις στο επίπεδο των τιμών και του πληθωρισμού επανέφεραν
στην επιφάνεια τη συζήτηση για την επίδραση στον πληθωρισμό μιας πιθανής
σημαντικής αύξησης των μισθών.


Στο οπλοστάσιο των εργοδοτικών φορέων που δεν συζητούν υψηλές αυξήσεις
βρίσκεται επίσης το επιχείρημα ότι μια μεγάλη αύξηση στα κατώτατα όρια θα
προκαλέσει σπιράλ διαδοχικών αυξήσεων και θα υπονομεύσει την παραγωγικότητα.
Παραμένει δε, στα αιτήματά τους, ο συνδυασμός της «λελογισμένης» αύξησης με
παράλληλη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, προκειμένου να υπάρξει στήριξη των
εισοδημάτων των εργαζομένων.


Από κυβερνητικούς κύκλους, πάντως, αφήνεται να εννοηθεί ότι ιδανικό για
την παρούσα κατάσταση θα ήταν ο νέος κατώτατος μισθός που θα ισχύσει από την 1η
Μαΐου, να αγγίξει δηλαδή ή και να ξεπεράσει κατά τι τα 700 ευρώ, ποσό που
αντιστοιχεί σε μια αύξηση κοντά στο 5,6%.


Πώς διαμορφώνονται
οι κατώτατες αποδοχές


Όπως και να
έχει από τα 650 ευρώ μεικτά που ήταν την περασμένη χρονιά οι κατώτατες αποδοχές
ανέβηκαν από την 1 Ιανουαρίου στα 663 ευρώ και το νέο κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών διαμορφώθηκε από 29,04 σε 29,62 ευρώ.


Μάλιστα, ο
κατώτατος μισθός είναι ως και 195 ευρώ υψηλότερος από 1ης Ιανουαρίου 2022, αν συνυπολογιστούν και οι τριετίες στους υπαλλήλους
με προϋπηρεσία άνω των 9 ετών.


Η νέα αύξηση
του κατώτατου μισθού θα συμπαρασύρει και μια σειρά από επιδόματα που συνδέονται
με τις κατώτατες αποδοχές: Από την 1η
Ιανουαρίου ήδη ενισχύθηκε το επίδομα ανεργίας που είναι συνδεδεμένο με τον
κατώτατο μισθό, καθώς ορίζεται σε ποσοστό 55% του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη, ανεξαρτήτως από το αν ο
άνεργος αμειβόταν με μηνιαίο μισθό ή ημερομίσθιο (προσαυξανόμενο κατά 10% για κάθε προστατευόμενο μέλος).


Έτσι, το επίδομα ανεργίας έφτασε στα 407 ευρώ από 399,25 ευρώ που ήταν τον Δεκέμβριο. Όπως γίνεται εύκολα
αντιληπτό το επίδομα ανεργίας θα ανέβει ακόμη πιο ψηλά μετά τη νέα
αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού τον Μάιο.



Ποια επιδόματα «ανεβάζει» η νέα αύξηση του κατώτατου μισθού



Το επίδομα ανεργίας δεν είναι πάντως το μόνο που θα
παρασύρει προς τα πάνω η νέα αναπροσαρμογή των κατώτατων αποδοχών.


Μικρές
αυξήσεις λόγω της αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού θα προκύψουν και για:


  • Το ειδικό βοήθημα λήξης
    ανεργίας το οποίο ισούται με 13 ημερήσια επιδόματα ανεργίας
  • Το ειδικό βοήθημα μετά
    από τρίμηνη παραμονή στα μητρώα των ανέργων: Ισούται με 15 ημερήσια επιδόματα
    ανεργίας
  • Το ειδικό Βοήθημα σε
    όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας: ισούται με 15 ημερήσια επιδόματα
    ανεργίας
  • Το ειδικό Βοήθημα λόγω
    Επίσχεσης Εργασίας ή Διακοπής Εργασιών: ισούται με 20 ημερήσια επιδόματα
    ανεργίας
  • Το ειδικό εποχικό
    βοήθημα: Το ύψος του προκειμένου για οικοδόμους ορίζεται στο 70% του 37πλασίου
    του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη, ενώ για τα επαγγέλματα
    των μουσικών – τραγουδιστών, ηθοποιών κλπ στο 70% του 25πλασίου του εκάστοτε
    ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη
  • Το βοήθημα Ανεργίας
    Αυτοτελώς και Ανεξαρτήτως Απασχολουμένων – Ασφαλισμένων: Το μηνιαίο ποσό της
    παροχής ισούται με το μηνιαίο επίδομα ανεργίας, το οποίο εξαρτάται από το
    κατώτατο νομοθετημένο ημερομίσθιο.












Αμετάβλητο
το επίδομα μακροχρόνια ανέργου


Από τις κατώτατες
αποδοχές επηρεάζονται ακόμη οι αποδοχές όσων συμμετέχουν σε προγράμματα
επιχορήγησης επιχειρήσεων για απασχόληση σπουδαστών Α.Τ.Ε.Ι-ΑΣΠΑΙΤΕ (πρώην
ΣΕΛΕΤΕ) που ισούται με το 50% του 80% του νόμιμου κατώτατου μισθού του
ανειδίκευτου εργάτη, καθώς και σε προγράμματα απόκτησης επαγγελματικής
εμπειρίας, που καταβάλλεται στους ωφελούμενους αποζημίωση ίση με τον κατώτατο
μισθό. Με τον κατώτατο μισθό είναι
συνδεδεμένες οι αμοιβές των ωφελημένων από τα προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα.


Αντίθετα, το ειδικό επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας το οποίο ανέρχεται σε 200 ευρώ δεν
θα αυξηθεί, καθώς πρόκειται για σταθερό ποσό.






share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.