Κερδίζει συνεχώς μερίδιο στην αγορά η μπύρα ύρα χωρίς αλκοόλη. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Γερμανίας. Οι Γερμανοί ανταλλάσσουν την παραδοσιακή μπύρα με μη αλκοολούχα, λόγω των ανησυχιών για την υγεία και της αυξανόμενης ποιότητας των προτάσεων χωρίς αλκοόλ.
Οι μπύρες που περιέχουν λιγότερο από 0,5% αλκοόλ – το νόμιμο όριο για να χαρακτηριστούν ως μη αλκοολούχες – δεν είναι πλέον ασυνήθιστο θέαμα στις διάσημες μπυραρίες της χώρας.
«Μου αρέσει η γεύση της μπύρας, αλλά δεν βρίσκω λογικό να την πίνω πάντα με αλκοόλ», δήλωσε στο AFP η Κάθριν Άχατζ, 40 ετών, στην μπυραρία Brlo στο Βερολίνο.
Σύμφωνα με την ομοσπονδιακή στατιστική υπηρεσία Destatis, ο ετήσιος όγκος της μη αλκοολούχου μπύρας που παράγεται στη Γερμανία έχει σχεδόν διπλασιαστεί τα τελευταία 10 χρόνια, φτάνοντας τα 670 εκατομμύρια λίτρα το 2022.
Σε έρευνα του 2022 από το Ινστιτούτο Allensbach, η μη αλκοολούχα μπύρα αντιπροσώπευε περίπου το 7% των συνολικών αγορών μπύρας.
«Βλέπουμε μια ισχυρή αύξηση της ζήτησης», δήλωσε ο Χόλγκερ Άιχελε, επικεφαλής της Γερμανικής Ομοσπονδίας Ζυθοποιών, η οποία εκπροσωπεί τα συμφέροντα της βιομηχανίας ζυθοποιίας.
Η Brlo, της οποίας η μπυραρία βρίσκεται στην κεντρική περιοχή Kreuzberg του Βερολίνου, αλλά η οποία παράγει το μεγαλύτερο μέρος της μπύρας της από ένα ζυθοποιείο που βρίσκεται πιο μακριά στο Spandau, ήταν ένας από τους πρώτους χρήστες.
Η ζυθοποιία, η οποία υπερηφανεύεται ότι παράγει όλη την μπύρα της στο Βερολίνο, λάνσαρε το 2017 τη σειρά μη αλκοολούχων προϊόντων “Naked”.
Έκτοτε, οι πωλήσεις αυξήθηκαν απότομα, με άλμα 60 % το 2022 σε σύγκριση με το 2021.
«Από την πρώτη μέρα, αυτή η μπύρα έχει εκτιμηθεί από τους πελάτες μας», δήλωσε ο Μάικλ Λέμπκε, ένας από τους διευθυντές του ζυθοποιείου.
Μέσα στο ζυθοποιείο, περίπου 15 εργαζόμενοι ντυμένοι με βαριές μπότες είναι απασχολημένοι με τη συναρμολόγηση παραγγελιών σε έναν λαβύρινθο από σωλήνες και ιμάντες μεταφοράς.
Εδώ παράγονται περίπου 16.000 λίτρα μπύρας “Naked” κάθε μήνα.
Η μη αλκοολούχα μπύρα που λανσαρίστηκε τη δεκαετία του 1970 σχεδιάστηκε αρχικά για μια εξειδικευμένη αγορά: αυτοκινητιστές, έγκυες γυναίκες ή αλκοολικούς που είχαν αναρρώσει.
Όμως, τα τελευταία χρόνια, το ποτό χωρίς αλκοόλ έχει εισχωρήσει στην επικρατούσα τάση. Ο αριθμός των εμπορικών σημάτων που προσφέρονται έχει διπλασιαστεί από το 2010 και έχει φτάσει σε περισσότερες από 700, σύμφωνα με τη Γερμανική Ομοσπονδία Ζυθοποιών.
Αυτό οφείλεται εν μέρει στις βελτιωμένες τεχνικές ζυθοποίησης που οδήγησαν σε αύξηση της ποιότητας, κάτι που προηγουμένως εμπόδιζε τη μη αλκοολούχα μπύρα να εισχωρήσει στη μαζική αγορά.
Στην Brlo, το ποτό παρασκευάζεται με μια ειδική μαγιά που εμποδίζει τη δημιουργία αλκοόλ κατά τη ζύμωση, χωρίς να υποβαθμίζεται η γεύση.
Η μπύρα ζυμώνεται για μια εβδομάδα στις τεράστιες γκρίζες δεξαμενές του ζυθοποιείου.
«Τεράστιες δυνατότητες»
Η άνθηση της μη αλκοολούχου μπύρας στη Γερμανία οφείλεται εν μέρει και στις τάσεις για την υγεία και στην αυξανόμενη ευαισθητοποίηση σχετικά με τις βλαβερές συνέπειες του αλκοόλ.
«Υπάρχει μια αυξανόμενη συνειδητοποίηση των αναγκών υγείας στον πληθυσμό», δήλωσε ο Άιχελε.
«Μερικές φορές θέλεις να πιεις ένα ποτό, αλλά δεν θέλεις να νιώσεις τις συνέπειες του αλκοόλ», δήλωσε ο Μαξ Τόμας, ένας 44χρονος Βρετανός που μένει στο Βερολίνο.
Αν και οι Γερμανοί είναι από τους μεγαλύτερους καταναλωτές αλκοόλ στον κόσμο, με 10 λίτρα καθαρού αλκοόλ ανά κάτοικο ετησίως, η κατανάλωση μειώνεται, ιδίως μεταξύ των νέων.
Σύμφωνα με μελέτη του Ομοσπονδιακού Κέντρου Αγωγής Υγείας, το 8,7% των νέων ηλικίας 12 έως 17 ετών πίνουν αλκοόλ τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Το 2011, το ποσοστό αυτό ήταν περίπου 14 % και το 1979 ήταν 25 %.
Ο μέσος Γερμανός κατανάλωσε 87,2 λίτρα μπύρας το 2022, σε σύγκριση με σχεδόν 100 λίτρα το 2013, σύμφωνα με την Destatis.
Ο κλάδος αναμένει επομένως ότι οι μη αλκοολούχες μπύρες θα συνεχίσουν να αυξάνονται, με την Ομοσπονδία Ζυθοποιών να προβλέπει ότι τελικά θα αντιπροσωπεύουν το 20 % της αγοράς.
«Δεν θα αντικαταστήσει πλήρως την κλασική μπύρα, αλλά έχει τεράστιες δυνατότητες», δήλωσε ο Άιχελε.
Πηγή: AFP/ ΕΡΤ