Μετά το σκάσιμο της «φούσκας» στην αμερικανική αγορά στεγαστικής πίστης, οι Αμερικανοί είναι σήμερα εκτεθειμένοι σε μεγάλο όγκο δανείων για αγορά αυτοκινήτου. Κάθε Αμερικανός με δίπλωμα χρωστάει, κατά μέσον όρο, περίπου 6.100 δολάρια σε δόσεις δανείου.
Τα χαμηλά επιτόκια, οι χαμηλές τιμές φυσικού αερίου και η τελευταία γενιά των πιο ελκυστικών και γρήγορων οχημάτων ώθησαν τους Αμερικανούς οδηγούς να αγοράσουν καινούργιο αυτοκίνητο.
Κατά συνέπεια, τα δάνεια για αγορά αυτοκινήτου έφθασαν σε επίπεδο ρεκόρ το τέταρτο τρίμηνο του 2016, σύμφωνα με έρευνα της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ (Fed).
Ανέρχονται σε 1,16 τρισ. δολάρια και δημιουργούν φόβους για σκάσιμο νέας «φούσκας» στις ΗΠΑ, μετά την κρίση στεγαστικών δανείων που οδήγησε σε κατάρρευση το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα.
Εν τούτοις, η αγορά αυτοκινήτου διαφέρει από αυτήν της κατοικίας. Πρώτον, τα οχήματα είναι περιουσιακά στοιχεία που μπορεί να ρευστοποιηθούν εύκολα και έτσι να διευκολυνθεί η κάλυψη τμήματος ή του συνόλου ενός ληξιπρόθεσμου δανείου. Επιπροσθέτως, οι καταβολές δόσεων σε δάνεια αυτοκινήτου είναι μικρότερες και γι’ αυτό πιο διαχειρίσιμες από τον δανειολήπτη. Ενα όχημα είναι απαραίτητο σε καθημερινή βάση, γεγονός που αποτελεί επιπλέον κίνητρο για να είναι ένας δανειολήπτης συνεπής στην καταβολή των δόσεών του.
Ομως οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να προβληματίζονται από το γεγονός ότι έχουν παραχωρήσει τα περισσότερα δάνεια χαμηλής εξασφάλισης. Δηλαδή αφορούν δανειολήπτες με χαμηλές προδιαγραφές ως προς τη δυνατότητα κάλυψης των υποχρεώσεών τους. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επικεντρωθεί περισσότερο στα οχήματα ελεύθερου χρόνου (SUV) και στα φορτηγά που πωλούνται σε υψηλότερα τιμές και εξασφαλίζουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Παράλληλα, έχουν χαλαρώσει τα κριτήρια χορήγησης δανείων και παρέτειναν το χρονικό διάστημα αποπληρωμής των δανείων σε εξαετία ή επταετία. Πέρυσι, οι νέες ταξινομήσεις έφθασαν τα 17,55 εκατ. οχήματα.
Το πρόβλημα είναι ότι πολλοί οδηγοί έχουν ήδη μητρώο με προβληματική διαχείριση των υποχρεώσεών τους. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες χορηγούν πάνω από το ήμισυ των δανείων για την αγορά αυτοκινήτου, αλλά τιτλοποιούν (δηλαδή μετατρέπουν σε ομόλογα) τα τρία τέταρτα των πιστώσεων που αφορούν δανειολήπτες χαμηλής εξασφάλισης. Η Fed επισημαίνει στην προαναφερόμενη έκθεση πως τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια που έχουν καταγραφεί το δ΄ τρίμηνο του 2016 επηρεάζουν περισσότερο τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Αντίθετα, οι τράπεζες βρίσκονται σε πολύ καλύτερη μοίρα.
Πηγή: Καθημερινή