Ντομάτες, μήλα και αγγουράκια τοποθετημένα σε όμορφα ψάθινα καλαθάκια σε ένα κατάστημα της δημοφιλούς αλυσίδας σούπερ μάρκετ WkusWill (στα ελληνικά «Γεύση της υπαίθρου»), η οποία ειδικεύεται σε τοπικά προϊόντα. Ο εκπρόσωπος της αλυσίδας Γεβγένι Στσέπιν δηλώνει στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων dpa ότι από τον κιμά μέχρι το τυρί, όλα προέρχονται από τους παραγωγούς των γύρω περιοχών και διαβεβαιώνει ότι στα τρόφιμα που διατίθενται στο WkusWill δεν υπάρχουν συντηρητικά ή υποκατάστατα.
Από την επιβολή εμπάργκο στις εισαγωγές τροφίμων από την ΕΕ και τις ΗΠΑ τον Αύγουστο του 2014 οι Ρώσοι άρχισαν να στρέφονται μαζικά σε τοπικά προϊόντα. Θυμίζουμε ότι η επιβολή του εμπάργκο ήταν η απάντηση του Κρεμλίνου στις κυρώσεις της Δύσης με αφορμή τη διένεξη στην Ουκρανία. Στην αρχή αναγκαστικά και σήμερα πλέον από επιλογή οι Ρώσοι αγοράζουν κρέας, γάλα, λαχανικά και φρούτα ντόπιων παραγωγών. Ότι δεν παράγεται στη χώρα, εισάγεται από την κεντρική Ασία ή την βόρεια και νότια Αμερική. Στο μεταξύ, τον Ιούνιο, ο πρόεδρος Πούτιν ανακοίνωσε την παράταση του εμπάργκο μέχρι τα τέλη του 2018.
Έως και 1.000 καταστήματα μέχρι το 2020
Αναφερόμενος στο εμπάργκο ο ρώσος υπουργός Γεωργίας Αλεξάντερ Τκατσόφ κάνει λόγο για μία «καταπληκτική είδηση για την ρωσική παραγωγή» και προσθέτει ότι η Ρωσία χρειάζεται το εμπάργκο για μια δεκαετία ακόμα, μιας και αυτό ενισχύει τις επενδύσεις στον γεωργικό τομέα. Υπάρχουν όμως και ειδικοί που εκτιμούν ότι, λόγω του εμπάργκο, οι τιμές των τροφίμων έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο 3% ετησίως, που αντιστοιχεί σε 4.400 ρούβλια, δηλαδή περίπου 60 ευρώ.
Ο Αντρέι Κριβένκο, ιδρυτής της αλυσίδας WkusWill, ψηφίστηκε πέρυσι επιχειρηματίας της χρονιάς από το ρωσικό οικονομικό περιοδικό RBK. Ξεκίνησε την αλυσίδα αυτή το 2009, με ελάχιστο κεφάλαιο. Στις συνεντεύξεις του ο 42χρονος αποφεύγει να μιλήσει για τα οικονομικά της επιχείρησής του. Ειδικοί της εφημερίδας Wedomosti υπολογίζουν ωστόσο ότι ο ετήσιος τζίρος των καταστημάτων WkusWill έφθασε το 2015 τα 5,6 δις ρούβλια, το 2016 τα 15 δις, ενώ για το 2017 αναμένουν 28 δις, περίπου 400 εκ. ευρώ. Η αλυσίδα συνεργάζεται σήμερα με 500 προμηθευτές. Παρά την οικονομική ύφεση και το εμπάργκο, σχεδόν κάθε εβδομάδα ανοίγουν νέα καταστήματα. Σήμερα λειτουργούν 360 καταστήματα, ενώ μέσα στα επόμενα τρία χρόνια σχεδιάζονται να φθάσουν τα 1.000. Ο ιδρυτής της αλυσίδας ωστόσο δεσμεύεται ότι θα διατηρήσει τον χαρακτήρα της αλυσίδας και θα επεκταθεί μόνο στην ευρύτερη περιοχή γύρω από την ρωσική πρωτεύουσα.
Πηγή: Deutsche Welle