Συμπληρώνονται 60 χρόνια, στις 25 Μαρτίου 2017, από όταν υπεγράφησαν στη Ρώμη οι θεμελιώδεις Συνθήκες που δημιούργησαν την Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (EΟΚ).
Με αυτή την αφορμή, το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή (ECC-Net) υπενθυμίζει ότι, σήμερα, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά σε παγκόσμιο επίπεδο, με 508 εκατομμύρια καταναλωτές, οι οποίοι επωφελούνται καθημερινά από το ισχυρό θεσμικό πλέγμα προστασίας των δικαιωμάτων τους ως καταναλωτών της ενιαίας αγοράς, στο εσωτερικό της οποίας άνθρωποι, αγαθά και υπηρεσίες κυκλοφορούν ελεύθερα, ξεπερνώντας τα εθνικά σύνορα.
Προκειμένου όμως να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να διασφαλισθεί ότι τα οφέλη της μπορούν να φθάσουν σε όλους τους ευρωπαίους πολίτες, τα Ευρωπαϊκά Κέντρα Καταναλωτή (Ε.Κ.Κ.) παρέχουν πληροφορίες, δωρεάν συμβουλές και βοήθεια για τις διασυνοριακές αγορές στα 28 κράτη μέλη της Ένωσης και, επιπροσθέτως, στη Νορβηγία και την Ισλανδία. Έτσι, μόνο, το 2016 απαντήθηκαν, στο σύνολο του δικτύου, ηλεκτρονικά 46.392 ερωτήματα καταναλωτών, εκ των οποίων 10.961 αφορούσαν εθνικές συναλλαγές και 35.431 διασυνοριακές και επιλύθηκαν με την παρέμβαση των Ε.Κ.Κ. περίπου 13.000 διασυνοριακές διαφορές.
Η λειτουργία του δικτύου κρίνεται επιτυχημένη, όπως προκύπτει και από πρόσφατη έρευνα για τον βαθμό ικανοποίησης των καταναλωτών, σύμφωνα με την οποία:
• 69% των ευρωπαίων καταναλωτών έμειναν ικανοποιημένοι με τις υπηρεσίες των Ε.Κ.Κ..
• 75% των ευρωπαίων καταναλωτών βρήκαν χρήσιμη τη βοήθεια των Ε.Κ.Κ.. στο να κατανοήσουν τα δικαιώματά τους ή να λύσουν τις διαφορές τους με προμηθευτές.
• 90% των ευρωπαίων καταναλωτών βρήκαν εύκολη τη χρήση της ιστοσελίδας των Ε.Κ.Κ.
Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας
Όπως επισημαίνει η αναπληρώτρια Συνήγορος Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας Αθηνά Κοντογιάννη:
«Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, μέλος του δικτύου των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή, ανταποκρίθηκε το 2016 σε 351 αιτήματα παροχής πληροφοριών για θέματα διασυνοριακών συναλλαγών, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξεως του 85,7% σε σχέση με το 2015. Παράλληλα, διαχειρίστηκε 542 παράπονα Ελλήνων καταναλωτών κατά ευρωπαίων προμηθευτών αλλά και ευρωπαίων καταναλωτών κατά Ελλήνων προμηθευτών με μέσο χρόνο διαβίβασης της πρότασης φιλικής επίλυσης της διαφοράς στον καταναλωτή τις 58 ημέρες. Μάλιστα, κατόπιν έρευνας ικανοποίησης των καταναλωτών που απευθύνθηκαν στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας και η οποία έγινε για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 80,1% δήλωσε ότι θα απευθυνθεί ξανά στο κέντρο της Ελλάδας, αν χρειαστεί, ενώ το 82,4% ότι θα το συστήσει στον περίγυρό του. Το 77% δήλωσε ιδιαίτερα ικανοποιημένο από την εξυπηρέτησή του από τα στελέχη του κέντρου, ενώ 79,1% ότι έλαβε υψηλού επιπέδου συμβουλές και πληροφόρηση για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων του».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ