Σε μποϊκοτάζ των νοτιοκορεατικών προϊόντων, όπως είναι τα αυτοκίνητα Ηyundai και Kia, έχουν προχωρήσει οι Κινέζοι καταναλωτές, εξαιτίας της πολιτικής αντιπαράθεσης των δύο χωρών.
Αφορμή στάθηκε η απόφαση της Σεούλ να αναπτύξει αντιπυραυλικό αμυντικό σύστημα στο έδαφός της. Η κινεζική κυβέρνηση διατείνεται ότι τα ισχυρότατα ραντάρ του νοτιοκορεατικού αμυντικού συστήματος μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να κατασκοπεύσουν τον στρατό, ενώ η Σεούλ επιμένει ότι στόχος της εν λόγω εγκατάστασης είναι να αποκρούει επιθέσεις από τη Βόρεια Κορέα.
Η αντίδραση των Κινέζων καταναλωτών αποτυπώνεται στην πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων με το εμπορικό σήμα της Hyundai και της θυγατρικής της, της Kia. Toν Ιούνιο, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 63% σε ετήσια βάση, ενώ είχε προηγηθεί ο Μάιος, όπου η αντίστοιχη κάμψη ήταν επίσης 65%. Το πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου, η Hyundai και η Kia, οι δύο μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Νότιας Κορέας, πούλησαν στην Κίνα 376.895 αυτοκίνητα, δηλαδή 43% λιγότερα από την ίδια περίοδο του 2016.
Σύμφωνα με πηγές της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, τον Ιούνιο οι πωλήσεις της Beijing Hyundai Motors, της κοινοπραξίας της Hyundai στην Κίνα, και της Dongfeng Yueda Kia Motors, της κοινοπραξίας της Κia στην Κίνα, μειώθηκαν κατά 63% στα 52.000 οχήματα έναντι 142.000 πέρυσι.
Αναλυτές του κλάδου υπογραμμίζουν ότι το μειωμένο αγοραστικό ενδιαφέρον των Κινέζων οδηγών για τα νοτιοκορεατικά αυτοκίνητα οφείλεται στο μποϊκοτάζ, το οποίο ευνοεί τον ανταγωνισμό από τις εγχώριες εταιρείες. Σε άρθρο τους οι Financial Times επισημαίνουν ότι, τελικά, η κάμψη στις πωλήσεις των Hyundai και Kia θα είναι χειρότερη απ’ ό,τι αρχικά προβλεπόταν. Αν στο άμεσο μέλλον δεν ανακάμψουν, όπως παρατηρούν αναλυτές, τότε δεν θα επιτευχθούν οι ετήσιοι στόχοι τους. Οι δύο μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Νότιας Κορέας επιδιώκουν να πουλήσουν μέσα στο 2017 περί τα 8,5 εκατ. οχήματα σε παγκόσμια κλίμακα, όταν το 2016 είχαν διαθέσει 7,9 εκατομμύρια.
Οπως ήταν αναμενόμενο, από την αποδυνάμωση των Hyundai και Kia έσπευσαν να επωφεληθούν οι εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες και να επεκτείνουν τα μερίδιά τους, όπως αναφέρουν οι Financial Times. Ο μεγάλος κινεζικός ειδησεογραφικός ιστότοπος Sohu προειδοποιεί τις δύο εταιρείες ότι ίσως έχουν την ίδια τύχη με τις ιαπωνικές ανταγωνίστριές τους το 2012. Τότε, το Πεκίνο και το Τόκιο ενεπλάκησαν σε διαμάχη για τη διεκδίκηση της Ανατολικής Θάλασσας της Κίνας. Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες προσωρινά διέκοψαν τις δραστηριότητές τους στην Κίνα, ενώ ορισμένες αποσύρθηκαν πλήρως από τη συγκεκριμένη αγορά.
Επιπροσθέτως, ο ιστότοπος Sohu παρατηρεί ότι η ένταση μεταξύ Κίνας και Νότιας Κορέας λαμβάνει χώρα στην πιο κατάλληλη στιγμή, επειδή οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν νέους δυναμικούς τρόπους να πάρουν μερίδιο από τις νοτιοκορεατικές – άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Κίνα αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο. Τέλος, αναλυτές επισημαίνουν ότι, αν δεν αρθεί σύντομα το μποϊκοτάζ, η Hyundai και η Kia θα χάσουν αρκετές αντιπροσωπείες τους στην Κίνα.
Πηγή: Καθημερινή