Στον Άγιο Νικόλαο στρέφονται οι εφοπλιστές, ο οποίος προστατεύει τους ναύτες περιλαμβανομένων εκείνων που εργάζονται στα μεγαλύτερα φορτηγά πλοία αναφέρουν οι Financial Times.
Τα πράγματα έχουν πάει φρικτά στον τομέα μεταφοράς φορτίων, ιδιαίτερα των χύδην ξηρών φορτίων. Αν και οι τιμές των εμπορευμάτων που μεταφέρουν, όπως ο άνθρακας που χρησιμοποιείται για θέρμανση και το σιδηρομετάλλευμα, έχουν εκτοξευτεί τους τελευταίους έξι μήνες, οι μεταφορές χύδην ξηρών φορτίων θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο πριν ανακάμψουν τα κέρδη.
Από τη μία, υπάρχουν υπερβολικά πολλοί μεταφορείς. Η τιμή για τη δια θαλάσσης αποστολή του σιδηρομεταλλεύματος ή του άνθρακα, μετά βίας ξεπερνά το κόστος. Στο παρελθόν ωστόσο τα πράγματα ήταν ακόμη χειρότερα. Πέρυσι τα ναύλα είχαν πέσει πολύ πιο κάτω από τα λειτουργικά κόστη. Τουλάχιστον αυτές οι τιμές είχαν βρει ένα είδος κατώτατου ορίου. Υπάρχει, ίσως, μια ευκαιρία αγοράς στις μετοχές μεταφορέων ξηρού φορτίου, όπως η νορβηγική Golden Ocean;
Μη βιάζεστε. Ακόμη κι αν τα ναύλα για κάποια από τα πιο μικρά σκάφη –όπως οι κατηγορίες Handymax και Supramax- έχουν αυξηθεί φέτος, τα μεγάλα πλοία –Capesize- που μεταφέρουν άνθρακα για θέρμανση και σιδηρομετάλλευμα στην Κίνα, εξακολουθούν να υποφέρουν από πολύ χαμηλά ναύλα που οδηγούν σε ζημιές. Η εκμετάλλευση των Capesize έχει υποχωρήσει σε λιγότερο από το ένα τρίτο φέτος, πολύ κάτω των επιπέδων άνω του 40% που βλέπαμε πριν από σχεδόν μια δεκαετία.
Ακόμη χειρότερα, περισσότερα πλοία θα βγουν σύντομα από τα ναυπηγεία. Πράγματι, ο αριθμός των πλοίων που έρχονται ξεπερνά κατά πολύ τον αριθμό εκείνων που θα διαλυθούν για παλιοσίδερα φέτος: πρόκειται για τη μεγαλύτερη ψαλίδα από το 2012 και μετά, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρία VesselsValue.
Τα δύο τρίτα των αποστολών θα έρθουν από κινεζικά ναυπηγεία που έχουν ξεπεράσει εκείνα του υπόλοιπου κόσμου, θεωρεί η Fearnley Securities. Αυτά τα ναυπηγεία προσφέρουν πολλή απασχόληση, την οποία οι επαρχιακές κυβερνήσεις της χώρας εκτιμούν ιδιαίτερα. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι μετοχές των εταιρειών μεταφορά ξηρού φορτίου, όπως των Golden Ocean και Navios, διαπραγματεύονται σε σχεδόνχαμηλά δεκαετίας.
Οι μειωμένες τους τιμές μπορεί να φαίνονται σαν δώρο, αλλά κοιτάξτε πιο προσεκτικά. Η προσφορά νέων πλοίων θα κρατήσει χαμηλά τα κέρδη τους για ακόμη έναν χρόνο.
Πηγή: Financial Times, Euro2day.gr