Ρωσικό πετρέλαιο: Σε υψηλό ενός έτους οι εξαγωγές – Στο στόχαστρο της Ε.Ε. τα… made in Russia καύσιμα από την Ινδία

πετρέλαιο

Σε υψηλό 1 έτους και 16 ημερών “σκαρφάλωσαν” οι εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου τον Απρίλιο.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΔΟΕ, IEA) οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου έφθασαν τον Απρίλιο στο υψηλότερο επίπεδό τους από την αρχή της εισβολής στην Ουκρανία παρά τις βαριές δυτικές κυρώσεις, καθώς ανήλθαν σε 15 δισεκατομμύρια δολάρια.

Οι ρωσικές εξαγωγές έφθασαν τα 8,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον περασμένο μήνα καθώς η χώρα δεν πραγματοποίησε την απειλή της να μειώσει την παραγωγή της κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως, συμπληρώνει ο Οργανισμός.

«Η Ρωσία μπορεί να αυξήσει τον όγκο παραγωγής της για να αντισταθμίσει την απώλεια εσόδων», παρατηρεί ο ΔΟΕ.

Παρά τις διεθνείς κυρώσεις με στόχο το πετρέλαιό της, η Ρωσία έχει καταφέρει να ανακατευθύνει τις εξαγωγές των υδρογονανθράκων της προς άλλες χώρες (Κίνα, Ινδία, Τουρκία…), όμως η Μόσχα « φαίνεται πως δυσκολεύεται λίγο να βρει αγοραστές για το αργό της και τα πετρελαϊκά προϊόντα της», αναφέρεται επίσης στην έκθεση.

«Τον Απρίλιο, οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου έφθασαν στο υψηλότερο σημείο τους μετά την εισβολή, στα 8,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα» (συνυπολογίζοντας τα προϊόντα διύλισης), γράφει ο ΔΟΕ.  Η ποσότητα αυτή αντιπροσωπεύει αύξηση εσόδων «κατά 1,7 δισεκατομμύριο δολάρια», στα 15 δισ. δολάρια.

Στην έκθεση επισημαίνεται παράλληλα «ανάκαμψη της κινεζικής ζήτησης η οποία υπερέβη τις προσδοκίες» με «απόλυτο ρεκόρ το Μάρτιο στα 16 δισ. βαρέλια την ημέρα» για την ασιατική χώρα, δεύτερη καταναλώτρια πετρελαίου στον κόσμο μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η ΕΕ βάζει στο στόχαστρο τα… made in Russia καύσιμα από την Ινδία

Νωρίτερα ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Τζουζέπ Μπορέλ είπε σε  συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα Financial Times πως η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να πατάξει τις εισαγωγές προϊόντων παραγόμενων από πετρέλαιο της Ρωσίας διυλιζόμενο στην Ινδία, κυρίως στις αγορές πετρελαίου diesel.

Yπενθυμίζεται πως πέρυσι η Ινδία μετατράπηκε σε μια από τις χώρες που αγοράζουν τις μεγαλύτερες ποσότητες ρωσικού πετρελαίου, μετά τις κυρώσεις που επέβαλε η Δύση στη Μόσχα λόγω της εισβολής του ρωσικού στρατού την 24η Φεβρουαρίου 2022  στην Ουκρανία. Η πρόσβαση σε φθηνό ρωσικό αργό αύξησε θεαματικά τόσο την παραγωγή, όσο και τα κέρδη των ινδικών διυλιστηρίων, επιτρέποντάς τους να εξάγουν διυλισμένα προϊόντα σε ανταγωνιστικές τιμές και να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους.

Ο κ. Μπορέλ θα θέσει το θέμα αυτό στις συνομιλίες που θα έχει σήμερα  με τον υπουργό Εξωτερικών της Ινδίας Σουμπραμανιάμ Τζαϊσανκάρ, όπως είπε  στην εφημερίδα.

«Αν μπαίνει στην ατζέντα της Ευρώπης  το θέμα του diesel ή της  βενζίνης  (…)  που προέρχεται από την Ινδία και που παράγεται από ρωσικό αργό, τότε αυτό είναι ασφαλώς παράκαμψη των κυρώσεων [της ΕΕ] και τα κράτη- μέλη  και θα πρέπει να ληφθούν μέτρα», ανέφερε ο ύπατος εκπρόσωπος.

« Είναι λογικό η Ινδία  να αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο  (…) Αν όμως το χρησιμοποιούν ως κίνητρο για να γίνουν κέντρο όπου θα  διυλίζεται  το ρωσικό αργό και τα υποπροϊόντα του πωλούνται σε εμάς (…)  τότε θα πρέπει να δραστηριοποιηθούμε », επέμεινε ο κ. Μπορέλ.

Τα ινδικά διυλιστήρια προχωρούσαν σε αγορές ρωσικού πετρελαίου, λόγω του υψηλού κόστους μεταφοράς και εισήγαγαν 970.000 έως  και 981.000 βαρέλια την ημέρα από το 2022 μέχρι  σήμερα το 2023,  δηλαδή πάνω από το 1/5  του συνόλου.

Η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία της Ρωσίας, η Rosneft και το ινδικό διυλιστήριο Indian Oil Corp υπέγραψαν συμφωνία που προβλέπει μεγάλη αύξηση των ινδικών εισαγωγών ρωσικών ποικιλιών αργού.

Πριν ξεσπάσει ο πόλεμος, η Ινδία εξήγαγε κατά μέσον όρο 154.000 βαρέλια diesel και καυσίμων για αεροσκάφη στην Ευρώπη. Η ποσότητα αυτή αυξήθηκε στα 200.000 βαρέλια την ημέρα αφού η ΕΕ απαγόρευσε τις εισαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων παραγόμενων στη Ρωσία από την 5η Φεβρουαρίου φέτος, σύμφωνα με δεδομένα της εταιρείας Kpler.

Oι εθνικές αρχές θα πρέπει να θέσουν σε εφαρμογή τον μηχανισμό που θα συμφωνηθεί για την ανάσχεση  εισαγωγής  ρωσικού πετρελαίου τόνισε ο κ. Μπορέλ μιλώντας στους Financial Times, ενώ άφησε να εννοηθεί ότι οι Βρυξέλλες ενδέχεται να βάλουν στο στόχαστρο αγοραστές ινδικών υποπροϊόντων πετρελαίου που εκτιμά πως διυλίστηκαν από ρωσικό αργό.

«Για να πουλάνε, κάποιος αγοράζει. Πρέπει να μελετήσουμε ποιος αγοράζει», συνόψισε ο κ. Μπορέλ.

 

 

 

Exit mobile version