Περισσότερα από 500 αεροσκάφη και κινητήρες αεροσκαφών έχουν εγκλωβιστεί στη Ρωσία μετά την επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ κατά της ρωσικής κυβέρνησης τινάζοντας… στον αέρα τον κλάδο ασφάλισης αεροσκαφών.
Ταυτόχρονα, οι δυτικές κυβερνήσεις έχουν απαγορεύσει την παροχή αεροπορικής ασφάλισης και αντασφάλισης για οποιοδήποτε αεροσκάφος για χρήση στη Ρωσία. Από την άλλη η ρωσική κυβέρνηση απαγόρευσε τον επαναπατρισμό περιουσιακών στοιχείων σε διεθνείς εκμισθωτές, οι οποίοι ήταν υποχρεωμένοι να τερματίσουν τις μισθώσεις τους και να απαιτήσουν την επιστροφή των αεροσκαφών τον Μάρτιο του 2022.
Η αδυναμία ανάκτησης αυτών των περιουσιακών στοιχείων από τη Ρωσία έχει προκαλέσει αξιώσεις βάσει πολλαπλών ασφαλιστηρίων συμβολαίων κύριας και ενδεχόμενης ασφάλισης αεροσκαφών και κινητήρων, με συνολική εκτιμώμενη αξία μεταξύ 10 και 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Τα συγκεκριμένα ασφαλιστήρια συμβόλαια περιλαμβάνουν Ασφάλιση Σωμάτων Σκαφών all risk τα οποία καλύπτουν απώλεια ή ζημιά σε αεροσκάφος κατά την πτήση ή στο έδαφος, αλλά εξαιρούνται οι αξιώσεις που προκαλούνται από πόλεμο. Και το ζήτημα που τίθεται πλέον είναι ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν προκύπτει θέμα πολέμου αλλά κυρώσεων.
Έτσι έχει αρχίσει ένας φαύλος κύκλος διεκδικήσεων που οδηγεί τους κατόχους ή μισθωτές αεροπλάνων να στραφούν κατά ασφαλιστών και ασφαλιστικών εταιριών.
Οι διαφορές που έχουν προκύψει εκτιμάται ότι θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να επιλυθούν όπως άλλωστε συνέβη με τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου που χρειάστηκαν σχεδόν 16 χρόνια για να διευθετηθούν.