Αυξάνεται η μέση ηλικία των αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία της έκθεσης της ACEA με τίτλο «Οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους».
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων/ ACEA αναφέρει σε ανακοίνωση της πως, τα οχήματα μεγαλώνουν σε ηλικία, και θα πρέπει να γίνουν περισσότερα προκειμένου να δοθεί κίνητρο για τη μετάβαση στα πιο καθαρά και πράσινα μοντέλα. Επίσης, επισημαίνει πως οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να κάνουν περισσότερα για να δώσουν κίνητρα για την αλλαγή του στόλου.
Η έκθεση δείχνει πώς τα δεδομένα πωλήσεων διαφορετικών τύπων οχημάτων, όπως τα ηλεκτρικά με μπαταρία, υστερούν στη πραγματική σύνθεση των οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης. Παρά το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία ήταν η τρίτη πιο δημοφιλής επιλογή για τους αγοραστές νέων αυτοκινήτων πέρσι, με μερίδιο αγοράς σχεδόν 15%, αντιπροσωπεύουν μόνο το 1,2% των οχημάτων στους δρόμους της ΕΕ.
Τα δεδομένα
Τα δεδομένα καταδεικνύουν ότι μπορεί να χρειαστούν αρκετά χρόνια, ακόμη και δεκαετίες, για να αντικατασταθούν παλαιότερα οχήματα από νεότερα εξοπλισμένα με καθαρότερες και πιο πράσινες τεχνολογίες. Τα παλαιότερα οχήματα διαθέτουν συνήθως λιγότερο αποδοτικές τεχνολογίες, οι οποίες ενδέχεται να οδηγήσουν σε περισσότερες εκπομπές ρύπων και ρύπανση εάν δεν αντικατασταθούν. Αυτό τονίζει τη σημασία της διασφάλισης ότι αυτά τα παλαιότερα οχήματα θα αντικατασταθούν γρήγορα από τα πιο πράσινα και καθαρά μοντέλα στα οποία έχει επενδύσει σε μεγάλο βαθμό η αυτοκινητοβιομηχανία.
Η φετινή έκδοση διαπίστωσε ότι υπάρχουν τώρα περίπου 290 εκατ. οχήματα στους δρόμους της ΕΕ και ότι η μέση ηλικία όλων των τύπων οχημάτων συνεχίζει να αυξάνεται. Τα αυτοκίνητα στην ΕΕ έχουν πλέον μέση ηλικία 12,3 έτη. Σε ορισμένες χώρες, η ηλικία των αυτοκινήτων μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 17 χρόνια, όπως συμβαίνει στην Ελλάδα και την Εσθονία. Τα φορτηγά είναι συνήθως ο παλαιότερος τύπος οχημάτων, με τον μέσο όρο της ΕΕ να ανέρχεται στα 13,9 έτη, ενώ ο μέσος όρος τόσο για λεωφορεία όσο και για φορτηγά είναι 12,5 χρόνια. Από το 2018, η μέση ηλικία όλων των τύπων οχημάτων έχει αυξηθεί κατά περίπου ένα χρόνο.
Ο αυξανόμενος αριθμός γερασμένων οχημάτων στους δρόμους ενισχύει τη σημασία της επιτάχυνσης της υιοθέτησης μοντέλων με ηλεκτρική μπαταρία και άλλων μοντέλων μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη. Η έκθεση καταδεικνύει ότι, ενώ οι νομοθετικοί στόχοι μπορούν να βοηθήσουν στην καθοδήγηση της αλλαγής, αυτό είναι μόνο μέρος του παζλ για την απελευθέρωση των ανθρακούχων οδικών μεταφορών. Η Ευρώπη χρειάζεται ένα ευρύτερο σύνολο συνθηκών πλαισίου, όπως χρέωση υποδομών και φορολογικά κίνητρα, για την τόνωση της ζήτησης και την αναπλήρωση οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης με τα πιο καθαρά και πράσινα μοντέλα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, ή ACEA, εκπροσωπεί τους 15 μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών, φορτηγών και λεωφορείων της Ευρώπης.