Quantcast
Κομισιόν: Πρόστιμο 880,5 εκατ. ευρώ στην Scania, για σύσταση καρτέλ επί 14 χρόνια - enikonomia.gr
share

Κομισιόν: Πρόστιμο 880,5 εκατ. ευρώ στην Scania, για σύσταση καρτέλ επί 14 χρόνια

δημοσιεύτηκε:

Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου

Πρόστιμο ύψους 880. 523. 000 ευρώ επέβαλε η Κομισιόν στην βιομηχανία φορτηγών Scania καθώς παρέβη τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της ΕΕ και συνέστησε καρτέλ, επί 14 χρόνια μαζί με πέντε άλλους κατασκευαστές φορτηγών σε ό,τι αφορά την τιμολόγηση των φορτηγών και με τη μεταφορά του κόστους των νέων τεχνολογιών για την τήρηση αυστηρότερων κανόνων εκπομπών.

Το πρόστιμο αποτελεί συνέχεια της απόφασης διακανονισμού σχετικά με το καρτέλ φορτηγών με τις υπόλοιπες βιομηχανίες, MAN, DAF, Daimler, Iveco και Volvo / Renault, καθώς η Scania τότε αποφάσισε να μην διευθετήσει την υπόθεση αυτή.

Από την έρευνα της Κομισιόν προέκυψε ότι η Scania, ως παραγωγός βαρέων φορτηγών, είχε εμπλακεί σε σύμπραξη με στόχο τον συντονισμό των τιμών σε επίπεδο “ακαθάριστου καταλόγου” για μεσαία και βαρέα φορτηγά οχήματα στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ). Το επίπεδο τιμής “ακαθάριστου καταλόγου” αναφέρεται στην τιμή εργοστασίου των φορτηγών, όπως ορίζεται από κάθε κατασκευαστή.

Επιπλέον μετείχε σε καρτέλ για το χρονοδιάγραμμα εισαγωγής τεχνολογιών μείωσης εκπομπών ρύπων για τα μεσαία και βαρέα φορτηγά, ώστε να συμμορφωθούν με τα ολοένα αυστηρότερα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών (από το Euro III έως το ισχύον Euro VI). Ταυτόχρονα οι μετέχοντες στο καρτέλ “φόρτωσαν” στον πελάτη το κόστος των τεχνολογιών εκπομπών που απαιτούνται για τη συμμόρφωση με τα ολοένα αυστηρότερα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών.

Η παράβαση κάλυπτε ολόκληρο τον ΕΟΧ και διήρκεσε 14 έτη, από το 1997 έως το 2011, όταν η Κομισιόν πραγματοποίησε αιφνιδιαστικές επιθεωρήσεις των επιχειρήσεων. Μεταξύ του 1997 και του 2004, πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις σε επίπεδο ανώτερων στελεχών, μερικές φορές στο περιθώριο εμπορικών εκθέσεων ή άλλων εκδηλώσεων. Αυτό συμπληρώθηκε από τηλεφωνικές συνομιλίες. Από το 2004 και μετά, το καρτέλ διοργανώθηκε μέσω των γερμανικών θυγατρικών των κατασκευαστών φορτηγών, με τους συμμετέχοντες να ανταλλάσσουν ηλεκτρονικά πληροφορίες ηλεκτρονικά.

Κατά τα 14 χρόνια, οι συζητήσεις μεταξύ των εταιρειών κάλυπταν τα ίδια θέματα, δηλαδή τις αντίστοιχες αυξήσεις των τιμών “ακαθάριστου καταλόγου”, το χρονοδιάγραμμα για την εισαγωγή νέων τεχνολογιών εκπομπών και τη μεταβίβαση στους πελάτες των δαπανών για τις τεχνολογίες εκπομπών.

Τα πρόστιμα καθορίστηκαν με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της Επιτροπής για τα πρόστιμα του 2006. Κατά τον καθορισμό του ύψους των προστίμων, η Κομισιόν έλαβε υπόψη τις πωλήσεις βαρέων φορτηγών της Scania στον ΕΟΧ, καθώς και τη σοβαρότητα της παράβασης, το υψηλό συνδυασμένο μερίδιο αγοράς όλων των συμμετεχουσών εταιρειών, το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής και τη διάρκεια της σύμπραξης . Η Scania επέλεξε να μην συνεργαστεί με την Επιτροπή κατά τη διάρκεια της έρευνας. Συνεπώς, η Scania δεν επωφελείται από τη μείωση των προστίμων σύμφωνα με την ανακοίνωση περί επιείκειας της Επιτροπής του 2006 ή σύμφωνα με την ανακοίνωση του διακανονισμού του 2008.

Η Επίτροπος αρμόδια για τον ανταγωνισμό, Μαγκρέτ Βεστάγκερ, παρουσιάζοντας την απόφαση, δήλωσε σχετικά πως : “η σημερινή απόφαση σηματοδοτεί το τέλος της έρευνας μας για μια πολύ μακρόχρονη σύμπραξη – 14 χρόνια. Η σύμπραξη αυτή επηρέασε πολύ μεγάλο αριθμό οδικών μεταφορέων στην Ευρώπη, δεδομένου ότι η Scania και οι άλλοι κατασκευαστές φορτηγών στη σύμπραξη παράγουν περισσότερα από 9 από τα 10 μεσαία και βαρέα φορτηγά που πωλούνται στην Ευρώπη”.

“Τα φορτηγά αυτά αντιπροσωπεύουν περίπου τα τρία τέταρτα των εσωτερικών μεταφορών εμπορευμάτων στην Ευρώπη και διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην ευρωπαϊκή οικονομία. Αντί της συμπαιγνίας στην τιμολόγηση, οι κατασκευαστές φορτηγών θα έπρεπε να ανταγωνίζονται μεταξύ τους – και σε περιβαλλοντικές βελτιώσεις”, τόνισε η Επίτροπος.

Πηγή: Real.gr

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.